Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Se till så det inte finns fett eller olja på själva bromsbanan som centrifugalvikterna löper mot. Med olja på bromsbanan blir även mina rullar lynniga. Jag tror att många häller i lite för mycket olja i lagren vilket såklart till slut hamnar där det inte ska vara.
    Så är det!
    Undertecknad brukar ha en förmåga att droppa på lite väl mycket raketolja.
    Fast det är väl alla fall bättre än raketost!

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    På mina rullar märker jag ingen skillnad i kastlängd oavsett hur många av dom sex centrifugalvikterna jag aktiverar förutom på 4601;an när jag kastar en Berkley Cutter på 11 gram men jag kanske tappar 2-4 meter med 6 vikter aktiva istället för en eller två vilket är försumbart när man fiskar från båt. Dessutom är det väldigt skönt med en harmonisk rulle.

    Jag upplever inte att nån av mina rullar skulle bli orolig av att få vatten i sig oavsett hur länge jag fiskar eller vilket väder det är. Någon skrev här på forumet att veven skulle vändas mot marken vid utkast och det här jag tagit fasta på och gör så nästan alltid, jag upplever att kasten blir lite längre då.

    Bättre att använda fler centrifugalvikter och ingen spolbroms. Det är ju eventuella overruns tidigt i kastet som ställer till värst skatbon och spolbromsen gör ju i stort sett bara nytta när betet slår i vattnet men där gör nog tummen mer nytta.

    Se till så det inte finns fett eller olja på själva bromsbanan som centrifugalvikterna löper mot. Med olja på bromsbanan blir även mina rullar lynniga. Jag tror att många häller i lite för mycket olja i lagren vilket såklart till slut hamnar där det inte ska vara.

    Lämna en kommentar:


  • ML
    replied
    Detta är min erfarenhet.Det där med vatten på bromsbanan kan begränsas genom att att applicera ett väldigt tunt lager olja med en tops,oljan stöter bor en del vatten.Sedan så kan man använda dom äldre bromsklutcharna i vävbakelit med 2-pinnars bricka,istället för dom i plast vävbakeliten suger till sig vattnet.

    Sedan så är JontaK,s förslag utmärkt har själv provat det på mina rullar den magnetbromsen på bilden är nästan för effektiv,samt är omständig att reglera man måste plocka av gaveln för justering om man inte borrar ett hål i gaveln.

    Jag har själv problem med flätlina på multirulle,kan avhjälpas om man har en chocktafs i nylon på ca. 5 meter mellan flätlina och bete,nylonlinan fjädrar lite och rycker inte igång spolen på samma sätt som flätlina.

    Som sagt mina erfarenheter.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?
    Den vanligaste varianten kommer från Avail i Japan och går att köpa hos Japantackle även till vänstervevade rullar.

    Det finns säkerligen kopior och/eller andra varianter också.
    Eller så bygger man om sin rulle med skjutreglage för knarr i icke vevgavel till ABU's egna Magtrax som är justerbar utifrån.

    Click image for larger version  Name:	45CT01b.jpg Views:	0 Size:	374,8 KB ID:	2544201

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Vet du tagit upp det tidigare, jag har inte undersökt det närmare eller fördjupa mig i det.
    Blir det sådan stor skillnad allså?
    Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?
    Import är nog der som gäller, om man inte bygger en själv :-) finns dom här inne som byggt själv och lyckats bra :-) jag kör själv på import :-)

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Oroliga rullar fixas lätt med en magnetbroms :-)
    Mina rullar har Magnetbroms och då kan samtliga C-vikter avaktiveras :-)
    Vet du tagit upp det tidigare, jag har inte undersökt det närmare eller fördjupa mig i det.
    Blir det sådan stor skillnad allså?
    Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Oroliga rullar fixas lätt med en magnetbroms :-)
    Mina rullar har Magnetbroms och då kan samtliga C-vikter avaktiveras :-)

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan. Men vattnet låter mer logiskt. Har någon superfina som satt på VC Piken vid köp, den linan suger inget vatten alls nästan. Den känns skitskum, det är inte riktigt någon vax på den utan den känns mer som väldigt hårt flätat tyg (sämsta förklaringen ha ha)
    Vattnet gör ju att fett och även tunna oljan jag använder smetas ut och hamnar på bromsbanan också.

    Vissa linor är katastrofala, suger upp mängder med vatten.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan.
    Fett på bromsbanan är ytterst sällsynt förutsatt att ägaren inte själv kladdat dit det, alternativt kletat fett runt spåren i pinjongen. Inte ens i sistnämnda fallet är det särskilt vanligt att fettet letar sig ut till bromsbanan.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Tack!
    Är direkt inga exceptionella rullar, men såklart Ambassadeur som är bäst!

    Efter några timmars fiske har det samlats endel vatten i rullen.
    Är man inte uppmärksam och lyhörd då finns risken man sitter med ett backslag på rullen.
    Med trim upplever jag att glappet mellan infiskad rulle och oanvänd för passet är mindre. Rullen är mera lika hela passet, dock är backslag oundvikligt.
    Hade ett litet idag, men det är bra länge sedan jag hade mitt förra.
    Flätlinor är känsligt, absorberar mera vatten och är stummare. När jag bytte från nylon till flätlina hade jag rätt mycket backslag.
    Experimentera med flätlina redan tidigt 90-talet men Fusion som linan hette var varken rund eller hade samma diameter genom hela linan.
    Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan. Men vattnet låter mer logiskt. Har någon superfina som satt på VC Piken vid köp, den linan suger inget vatten alls nästan. Den känns skitskum, det är inte riktigt någon vax på den utan den känns mer som väldigt hårt flätat tyg (sämsta förklaringen ha ha)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av NiklasF, 2014-03-26, 09:04
2 585 svar
329 737 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krillzen  
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
460 svar
105 830 visningar
0 gillar
Senaste inlägg holden
av holden
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
2 765 svar
164 746 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av Abramis Brama, 2017-10-19, 08:16
11 svar
3 702 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
61 svar
4 810 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Arbetar...
X