Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Wilier75 Ser ut som en lite äldre wifflespole i din C3:a, tillfällighet eller medvetet val av specifik orsak framför RCN5600 spolen? Den förra ngt djupare tror jag. IAR i spolen uttagen?
    Abu's trimspole, väldigt nöjd med den!

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Ahven och jag sågs i Norrköping för en session förra året då vi kastade med Ahvens CT-rulle bland annat. Jag tar gärna en roadtrip till Västerås i sommar för lite kastande, klämmande och kännande på goa spön och rullar :-) Jag kanske kan lura med mig Ahven också.
    Trevlig ni är välkomna!
    Bor precis vid Mälaren så bara ut och kasta!

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Wilier75 Ser ut som en lite äldre wifflespole i din C3:a, tillfällighet eller medvetet val av specifik orsak framför RCN5600 spolen? Den förra ngt djupare tror jag. IAR i spolen uttagen?

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Vet ju vad jag spolar på! 0,28 är det. Köpte 0,33 idag.
    Men desamma!
    Du är välkommen hit så visar jag dig, eller någon annan som kan intyga vad jag har och kastar.
    Ahven och jag sågs i Norrköping för en session förra året då vi kastade med Ahvens CT-rulle bland annat. Jag tar gärna en roadtrip till Västerås i sommar för lite kastande, klämmande och kännande på goa spön och rullar :-) Jag kanske kan lura med mig Ahven också.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Ingen jag fiskar med eller har fiskat med kastar längre iaf... men du är uppenbart i en helt annan dimension av kastare än alla dem.

    Den där spolen du visade är mycket grundare än en 5000 standard. 120m 0.33 flät är vad man får på en standard 5000.... på en grund spole,kanske 70-80m. matematiken går inte ihop helt enkelt, men fortsätt gärna tro att du kastar 120m , måste vara en trevlig känsla.

    God kväll
    Vet ju vad jag spolar på! 0,28 är det. Köpte 0,33 idag.
    Men desamma!
    Du är välkommen hit så visar jag dig, eller någon annan som kan intyga vad jag har och kastar.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Du nämnde 10 fot och 25 gram i samband med 120 meter så jag utgick, lite tillspetsat, från just de siffrorna.

    Är ytterst nyfiken på vad exakt samma spö, rulle, lina och kastare kan förmå med 18 grams kastdobb (som ju också skär luften hyfsat fint).
    Har svårt att tro att 7 gram, allt annat lika, kapar kastvikten ner till 60-80 meter, det vore lustigt men som sagt; min kunskap är ytterst begränsad.

    Hade en hel hög "trimmade" Ambassadeurer i 4000-6000-storlek förr men använde dem tyvärr sällan på långa spön så jag har ingen referensram. Har numera "växt ifrån" (inte riktat mot någon annan) trimmade Ambassadeur-rullar.

    Xerup jag köper gärna en sån där dobb av dig!
    Räkna med 11 fot och 30 g, men 10 fot spöt laddar bra med dobb på 30 g.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Xerup jag köper gärna en sån där dobb av dig!
    Skicka mig din adress i PM så skickar jag på måndag. Sätt in valfritt belopp till barncancerfonden.

    Det är dom officiella dobbarna som används av svenska castingförbundet.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Vet inte hur du kastar, jag slänger ut 120 meter Surfix 832. All lina som är på spolen vid köp.
    Jag har också kastat med Ambassadeur sedan 89.
    Ingen jag fiskar med eller har fiskat med kastar längre iaf... men du är uppenbart i en helt annan dimension av kastare än alla dem.

    Den där spolen du visade är mycket grundare än en 5000 standard. 120m 0.33 flät är vad man får på en standard 5000.... på en grund spole,kanske 70-80m. matematiken går inte ihop helt enkelt, men fortsätt gärna tro att du kastar 120m , måste vara en trevlig känsla.

    God kväll

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag har några18-grams kastdobb om någon vill ha för att testa. Min kastteknik är helt klart för dålig för att kasta så där långt och då har jag testat med dobb som väger 25 gram ganska mycket och då med 0,25mm nylon och 0,17mm flätlina. Jag träffas gärna för lite kastövning och tar gärna emot goda råd från duktiga långkastare. Jag har försökt få någon från castingförbundet att komma och instruera men lyckas inte ens få kontakt med någon.
    Någon 18g kommer jag aldrig få iväg över 100 meter.
    Har även märkt att 40 g bombardia dobb kastar jag inte längre än 25-30.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Rätt stor skillnad bara minska några gram, jag kastar ofta 30 g bombardia.
    Du nämnde 10 fot och 25 gram i samband med 120 meter så jag utgick, lite tillspetsat, från just de siffrorna.

    Är ytterst nyfiken på vad exakt samma spö, rulle, lina och kastare kan förmå med 18 grams kastdobb (som ju också skär luften hyfsat fint).
    Har svårt att tro att 7 gram, allt annat lika, kapar kastvikten ner till 60-80 meter, det vore lustigt men som sagt; min kunskap är ytterst begränsad.

    Hade en hel hög "trimmade" Ambassadeurer i 4000-6000-storlek förr men använde dem tyvärr sällan på långa spön så jag har ingen referensram. Har numera "växt ifrån" (inte riktat mot någon annan) trimmade Ambassadeur-rullar.

    Xerup jag köper gärna en sån där dobb av dig!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 659 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 550 svar
229 635 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Tylön
av Tylön
 
Arbetar...
X