Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nyss genomgången och finjusterad ProRocket purple. Tvättat och oljat lager, planslipat bromsbrickor, polerat innerdiametern på mellandrevet litegrann med clip låsning på axeln. Helt original i övrigt förutom Predator veven.

    Just provkastat på mitt favoritspö, ett RST/LF Chopper. Det här spöt är 15 år gammalt, jag har väl en 10-12 olika gäddspön varav de flesta är nyare/modernare men det här spöt är fortfarande min favorit. Det är en 9 fotare men med det långa bakhandtaget så är klingan framför rullen som på en 8'6" a. Det kastar som en 9a och fiskar som en 8'6a. Inte snabbt men inte för långsamt. Byggkvaliteten är jättefin, inget modernt hafsverk. Bakhandtaget med den tunga gummiändbutten ger perfekt balans, inte framtungt som många moderna spön. Helt rätt klassat 40-120gr. Praktiskt användbart främre grepp också. Det här gjordes i en tid där det inte var viktigast vilket spö som var lättast på pappret, som idag, med dålig balans som följd. Tar inte med det ut så mycket längre då jag är rädd om det eftersom de inte går att få tag på längre vad jag vet.

    Testkastade nu en Westins jätte på gräsplan och kastade utan problem 50m utan minsta tendens till linresning så det finns mer om man vill.

    Click image for larger version

Name:	DSC_3509 (edited-Pixlr).jpg
Views:	466
Size:	297,1 KB
ID:	2540256

    Kommentera


    • Purple Rocket är galet snygga!

      Äger en lila 6500 som idagsläget är ombyggd till 5500 och med allt UT.
      Funderar dock på att bygga tillbaks till en 6500 men sen vet jag inte riktigt vad med jag vill göra med den rullen, men något ska väl gå att hitta på

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Purple Rocket är galet snygga!

        Äger en lila 6500 som idagsläget är ombyggd till 5500 och med allt UT.
        Funderar dock på att bygga tillbaks till en 6500 men sen vet jag inte riktigt vad med jag vill göra med den rullen, men något ska väl gå att hitta på
        Jag tycker 6500 balanserar långa spön bättre än 5500, har du spön på 10-12 fot, typ laxspön och liknande så trivs de bättre ihop med 6500an, min personliga åsikt.
        Jag har t o m en 65'a på en 9 fotare för det har ett modernt kort bakhandtag med split grip och då blir lite framtungt med en lättare rulle, balansen blir jättefin med en 65'a. De kastar dessutom ännu lugnare och bättre än 55'orna, plus att den extra bredden gör att du kan köra grunda lätta spolar om du vill och ändå ha linkapacitet så det räcker. Några anledningar att bygga tillbaka =]

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

          Jag tycker 6500 balanserar långa spön bättre än 5500, har du spön på 10-12 fot, typ laxspön och liknande så trivs de bättre ihop med 6500an, min personliga åsikt.
          Jag har t o m en 65'a på en 9 fotare för det har ett modernt kort bakhandtag med split grip och då blir lite framtungt med en lättare rulle, balansen blir jättefin med en 65'a. De kastar dessutom ännu lugnare och bättre än 55'orna, plus att den extra bredden gör att du kan köra grunda lätta spolar om du vill och ändå ha linkapacitet så det räcker. Några anledningar att bygga tillbaka =]
          Jepp helt klart!
          Håller med du att dem balanserar spöna bättre och ofta ligger bättre i handen än sina smalare kompisar.

          Jo de kommer bli ett tillbakabygge inom kort, funderar bara på vad jag ska köra för spole och lite sånna andra roliga prylar man kan stoppa i den ;-)

          Blir en lila gädd 65’a
          Lax & havsörings 65’or har jag ’nästan’ så de räcker!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
            Nyss genomgången och finjusterad ProRocket purple. Tvättat och oljat lager, planslipat bromsbrickor, polerat innerdiametern på mellandrevet litegrann med clip låsning på axeln. Helt original i övrigt förutom Predator veven.

            Just provkastat på mitt favoritspö, ett RST/LF Chopper. Det här spöt är 15 år gammalt, jag har väl en 10-12 olika gäddspön varav de flesta är nyare/modernare men det här spöt är fortfarande min favorit. Det är en 9 fotare men med det långa bakhandtaget så är klingan framför rullen som på en 8'6" a. Det kastar som en 9a och fiskar som en 8'6a. Inte snabbt men inte för långsamt. Byggkvaliteten är jättefin, inget modernt hafsverk. Bakhandtaget med den tunga gummiändbutten ger perfekt balans, inte framtungt som många moderna spön. Helt rätt klassat 40-120gr. Praktiskt användbart främre grepp också. Det här gjordes i en tid där det inte var viktigast vilket spö som var lättast på pappret, som idag, med dålig balans som följd. Tar inte med det ut så mycket längre då jag är rädd om det eftersom de inte går att få tag på längre vad jag vet.

            Testkastade nu en Westins jätte på gräsplan och kastade utan problem 50m utan minsta tendens till linresning så det finns mer om man vill.

            Click image for larger version

Name:	DSC_3509 (edited-Pixlr).jpg
Views:	466
Size:	297,1 KB
ID:	2540256
            Sålde av mitt rst lf haspelspö, men skulle jag springa på ett i spinn modellen lär jag slå till utan o tveka.
            För något år sedan gick dom fortfarande beställa från rst i Tyskland men gick på bra många tusenlappar så jag fick stå över.
            ​​​​​

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

              Jepp helt klart!
              Håller med du att dem balanserar spöna bättre och ofta ligger bättre i handen än sina smalare kompisar.

              Jo de kommer bli ett tillbakabygge inom kort, funderar bara på vad jag ska köra för spole och lite sånna andra roliga prylar man kan stoppa i den ;-)

              Blir en lila gädd 65’a
              Lax & havsörings 65’or har jag ’nästan’ så de räcker!
              Har också en lila gädd-65'a, den med Lexa-veven på som jag la upp bild på tidigare, var visst några ortodoxa som inte gillade den
              Men en jäkligt skön rulle blev det iallafall, riktig stridsvagn.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Sålde av mitt rst lf haspelspö, men skulle jag springa på ett i spinn modellen lär jag slå till utan o tveka.
                För något år sedan gick dom fortfarande beställa från rst i Tyskland men gick på bra många tusenlappar så jag fick stå över.
                ​​​​​
                Ja man skulle skaffat ett extra medan det gick, jag brukar hålla ögonen öppna efter RST/LF på beg marknaden. Har även ett Suncaster och två Tailchaser, underbara spön.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Sålde av mitt rst lf haspelspö, men skulle jag springa på ett i spinn modellen lär jag slå till utan o tveka.
                  För något år sedan gick dom fortfarande beställa från rst i Tyskland men gick på bra många tusenlappar så jag fick stå över.
                  ​​​​​
                  Jag beställde ett chopper spinn direkt från RST i höstas. Betalde knappt 1500kr med 2 toppar och frakt. Tycker det var riktigt prisvärt. Särskilt med tanke på hur bra spöt är. Och riktigt bra byggkvalitet.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Jag beställde ett chopper spinn direkt från RST i höstas. Betalde knappt 1500kr med 2 toppar och frakt. Tycker det var riktigt prisvärt. Särskilt med tanke på hur bra spöt är. Och riktigt bra byggkvalitet.
                    Det låter som priset har gått i rätt riktning isåfall, ska gå in o kolla med en gång. Tack för tipset

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Jag beställde ett chopper spinn direkt från RST i höstas. Betalde knappt 1500kr med 2 toppar och frakt. Tycker det var riktigt prisvärt. Särskilt med tanke på hur bra spöt är. Och riktigt bra byggkvalitet.
                      Det var verkligen en bra affär =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 548 svar
                      229 083 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Arbetar...
                      X