Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • OGRudan
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Vissa av oss blir aldrig kvitt våra ABU-projekt verkar det som.

    Har själv tagit ganska stora kliv från Ambassadeuren mot det östländska, numera används bara en sittandes på ett custombyggt 2oz, går förvisso varje gäddpass men lik förbannat finns det både ett och två "projekt" i gömmorna:

    Click image for larger version

Name:	45CS01a.jpg
Views:	257
Size:	153,3 KB
ID:	2617925
    Jag har den här filuren liggande, blott ett skal.
    Tror den finns tidigare i tråden i någon hemsk version med modern vev och sånt dumt.

    Gavlarna, 4500CS, är ju lite speciella, de har också en speciell plats här hemma rent personligt. Därför är det ju synd om rullen inte blir en rulle.

    Skulle gärna vilja bygga modern funktion men gammal utseende.
    Vet någon om det finns polerade lätta linspridare som liknar gamla kromade?
    Likadant, spole i någon passande färg, helst inte svart?
    Hedgehog Studios har både 11- och 17-räffliga (heter det så) kromade lättviktslinförare och spolar i silver.
    Men de är inte billiga.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja, min tog jag hem från USA för väl under 1000kr om jag minns rätt. Synd att bara låta den vila. Snygg grön färg på ditt 4500 - skal!

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Blir lite sugen på att lätt HÖ-trimma min Ambassadeur 5600C 4 Mag med två-stiftare. Ett tidigare projekt i vila. Kanske räcker med en lättare, grund spole och lättare linförare...? Lite mer färg skulle inte heller skada.
    Vissa av oss blir aldrig kvitt våra ABU-projekt verkar det som.

    Har själv tagit ganska stora kliv från Ambassadeuren mot det östländska, numera används bara en sittandes på ett custombyggt 2oz, går förvisso varje gäddpass men lik förbannat finns det både ett och två "projekt" i gömmorna:

    Click image for larger version

Name:	45CS01a.jpg
Views:	257
Size:	153,3 KB
ID:	2617925
    Jag har den här filuren liggande, blott ett skal.
    Tror den finns tidigare i tråden i någon hemsk version med modern vev och sånt dumt.

    Gavlarna, 4500CS, är ju lite speciella, de har också en speciell plats här hemma rent personligt. Därför är det ju synd om rullen inte blir en rulle.

    Skulle gärna vilja bygga modern funktion men gammal utseende.
    Vet någon om det finns polerade lätta linspridare som liknar gamla kromade?
    Likadant, spole i någon passande färg, helst inte svart?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja visst från flera håll hoppas jag! :-) brukar själv prata om balans när folk vill köpa multi- eller haspelrullar om 130-160g oavsett spö och längd.

    Blir lite sugen på att lätt HÖ-trimma min Ambassadeur 5600C4 Mag med två-stiftare. Ett tidigare tänkt projekt i vila. Kanske räcker med en lättare, grund spole och lättare linförare...? Lite mer färg skulle inte heller skada, blek:
    Click image for larger version

Name:	20230218_183301.jpg
Views:	257
Size:	1,60 MB
ID:	2617927
    Prövade min 2014 Exsence DC till HÖ i höstas och den kastade tryggt och lugnt i hyfsad motvind men inte helt imponerad med kastlängden.
    Senast ändrad av anteman; 2023-02-18, 18:41.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Har några runda, den första köpt 1980 om jag minns rätt. Jag kör nån ibland men lättare är just lättare och på totalen ofta trevligare att fiska med i min mening. Lite larv blir det när en del säger att gymträning eller en "karlakarl" behövs för att man kör en 100-150g tyngre rulle när det handlar om tycke och smak :-)
    Är nog med viss glimt i ögat hoppas jag.

    Tycker personligen det är värre när jag hör folk hetsa om lättast möjliga rullar till relativt tunga spön och tungt fiske, helt utan en tanke på balans och totalt fria från ögonglimt. Går som ett eko i varannan diskussion med gäddfiskare jag känner.
    För vissa verkar gramhetsen enbart vara gramhets, förstår naturligtvis den som med eftertanke och anledning väljer lätt.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har några runda, den första köpt 1980 om jag minns rätt. Jag kör nån ibland men lättare är just lättare och på totalen ofta trevligare att fiska med i min mening. Lite larv blir det när en del säger att gymträning eller en "karlakarl" behövs för att man kör en 100-150g tyngre rulle när det handlar om tycke och smak :-)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Nu menade jag tyngden på ambassadeuren, tycker man hör allt fler jagar gram på sin fiskeutrustning. Tycker man en rulle på 300 gram är för tung för gäddfiske är det nog en fråga om muskelkraft :⁠-⁠D
    Balansen i nya spön med äldre (tyngre) rullar brukar bli lite fel för mig men inte så jag behöver gå på gym direkt...

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    För att kasta långt behövs inte så mycket muskler... rätt lina på rullen, rätt rulle på spöet... och rätt teknik från kastaren.

    När man talar om flugfiske så är det aldrig snack om styrka för att få till långa och raka kast och detsamma gäller absolut för spö med multirulle.
    Nu menade jag tyngden på ambassadeuren, tycker man hör allt fler jagar gram på sin fiskeutrustning. Tycker man en rulle på 300 gram är för tung för gäddfiske är det nog en fråga om muskelkraft :⁠-⁠D

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Förmodligen är dom för klena för att ens orka hålla i en riktig pjäs, tror det var Old Firehand som rekommenderade någon att träna upp sig styrka med en kungsfjäder :⁠-⁠D
    Det kanske man kan rekommendera dessa småpojkar o träna upp sina tangentbordslemmar med också.
    Japp, det är säkert att rekommendera. Deras fingrar får säkert träning av allt messande etc, men det är ju i sammanhanget fel rörelser. Ska visst i den populationen gracera ”sms tummar”, kanske en modern variant på musarm? Så Old Firehands rekommendationer kan säkert vara hälsobringande!

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Förmodligen är dom för klena för att ens orka hålla i en riktig pjäs, tror det var Old Firehand som rekommenderade någon att träna upp sig styrka med en kungsfjäder :⁠-⁠D
    Det kanske man kan rekommendera dessa småpojkar o träna upp sina tangentbordslemmar med också.
    För att kasta långt behövs inte så mycket muskler... rätt lina på rullen, rätt rulle på spöet... och rätt teknik från kastaren.

    När man talar om flugfiske så är det aldrig snack om styrka för att få till långa och raka kast och detsamma gäller absolut för spö med multirulle.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 828 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 548 svar
229 107 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Arbetar...
X