Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kolnej
    replied
    Det var nån som ville kika på den hot-roddade TGC'n och idag blev den inblandad i en liten rokad av pinaler så det blev nåt foto. Det började med en vev.....

    Har haft en Daiwa vev liggande, 100mm , dubbellagrade knoppar, ville använda den nånstans men jag hatade originalknopparna som var tunna och hårda.
    Så råkade jag gå igenom reservdelslagret för jag letade efter nåt annat och hittade två rätt trevliga foamknoppar som jag inte ens vet varifrån de kommer men jag tänkte att de borde jag kunna använda mig av istället. Efter lite mätande så kom jag fram till att det borde gå om jag fixade andra lager, lager beställdes på eminenta kullagergrossisten, fick hem dem idag. Testade lite och tamejtusan.... det funkade kanon.

    å... var skulle jag nu använda den här veven, knopparna har röda "pluppar" så den enda röda jag har där jag kunde tänka mig att byta vev var TGC'n... den fick det bli.

    Men till Daiwa veven behövde jag ett bockat stjärnhjul, grävde i gömmorna och hittade ett bronsfärgat sådant och även en bronsfärgad bottenplatta med stift för backspärrshake. Eftersom delarna färgmatchade så fick även plattan flytta in i TGC'n och den mässingplatta som satt där flyttades till en 4601 C3 istället som ändå används som lättjerk så det var liksom ett passande byte. C3an blev lite muskligare och TGC'n klart lättare. Delarna som blev över... vev och stjärnhjul fick hamna på en "rat-rod HPD" C4.

    TGC innan operation
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_131937.jpg
Views:	292
Size:	967,3 KB
ID:	2616782


    Lättare platta och hjul hittade i reservdelslådan
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_132031.jpg
Views:	278
Size:	1,03 MB
ID:	2616783


    Mässingplattan med hake monterad i 4601'an som jag tycker blev väldig clean med matchande vev/stjärnhjul
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_133850.jpg
Views:	283
Size:	1,31 MB
ID:	2616784


    Så TGC'n med den moddade Daiwaveven, annat tumstöd, den lättare plattan och hjulet. Den blev avsevärt lättare då även veven är betydligt lättare än den förra.
    Jag tycker det funkar då platta och hjul, samt även spole och vev matchar i kulör. Inte för mycket kaos. Jag har sett värre, och jag fick ju använda veven :-P
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_135744.jpg
Views:	278
Size:	944,3 KB
ID:	2616785Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_135517.jpg
Views:	276
Size:	1,20 MB
ID:	2616786


    "HPD" C4'an med delarna som blev över
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230206_140024.jpg
Views:	284
Size:	1,32 MB
ID:	2616787

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Piscantur stercore den gröna klumpen är makalöst tjusig.
    Färgen är ALLTID rätt.
    Jag har ett par gröna 4500 CS-gavlar liggande som någon gång (återigen) ska bli en färdig rulle.

    Instämmer definitivt i att färgen alltid är rätt JontaK.
    Och att kunna motstå en dylik Amba är förbanne mig inte det enklaste här i livet!
    Skulle du mot alla odds få för dig att avyttra dina gavlar så vore jag inte oäven…

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Nej, jag höll på med annat under den tiden. Det är säkert duktiga människor som har skruvat på rullen och nån kanske tycker att den är värd mer än 2 loppor... inte jag dock.
    Jag håller med.
    Var med under den tiden och inte minst här på forumet lovsjöngs det så det blödde ur öronen.

    Köpa en rulle för 4500 där originaldelarna troligen inte inte finns kvar?
    Njae, inte min grej.

    Har förvisso haft min beskärda del av UT-rullar, alltid byggt ihop dem själv dock åt mig och andra(finns nog någon i den här tråden).
    De färdigbyggda varianterna har jag inte särskilt bra erfarenhet av tyvärr. Har haft några hemma som, kastar kanske sten i glashus nu, jag haft isär.
    Jag är inte bättre än någon annan som plockar isär/ihop rullar men hur de varit byggda/smorda har inte alltid övertygat.
    Dock är jag färgad, tycker grejen med "fulltrimmad" är ganska löjlig och har gjort så i ganska många år...


    Piscantur stercore den gröna klumpen är makalöst tjusig.
    Färgen är ALLTID rätt.
    Jag har ett par gröna 4500 CS-gavlar liggande som någon gång (återigen) ska bli en färdig rulle.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-02-03, 23:39.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Så trevligt att läsa!

    Var du med under "UT-boomen"?
    Då var dessa rullar byggda av någon av Ulfarna högvilt.
    Vissa andra kallade dem då (och framåt) för ABU-rullar med piratdelar...
    Nej, jag höll på med annat under den tiden. Det är säkert duktiga människor som har skruvat på rullen och nån kanske tycker att den är värd mer än 2 loppor... inte jag dock.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Skulle aldrig falla mig in att lägga ett bud på en rulle med det utgångspriset när nån har varit inne och skruvat i den.
    Så trevligt att läsa!

    Var du med under "UT-boomen"?
    Då var dessa rullar byggda av någon av Ulfarna högvilt.
    Vissa andra kallade dem då (och framåt) för ABU-rullar med piratdelar...

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Xerup Fredag idag, kanske dags för lite champagne

    https://www.tradera.com/item/1001139...t-pike-edition

    Om du kan leva med att veven sitter på rätt sida :-)
    Skulle aldrig falla mig in att lägga ett bud på en rulle med det utgångspriset när nån har varit inne och skruvat i den.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied


    Hej på er i ruskvädret!

    Böckerna:
    Har under de senaste runt 5 åren tänkt att jag skulle ge mig på att läsa min högt uppskattade ”ABU bibel” av Lennart Borgström en andra gång, men har inte kommit till skott än.
    Nu efter att äntligen ha kommit över boken om den eminente Henning Hammarlunds livsverk ska det bli ändring på detta!
    En viss sportfiskare vid namn Carl August Borgström var för övrigt verkmästare i Halda fabriken, och köpte senare nödvändiga maskiner och kvarvarande lager av urdetaljer. I egen regi startade han sedan sin egen verksamhet 1921 under namnet AB Urfabriken…
    Så givetvis blir det först Halda boken, och som fortsättning sen ABU boken.

    Känner att en mkt minnesvärd anekdot i sammanhanget här bör nämnas:
    I slutet på 90 talet hade jag det makalösa flytet att vid tillfället bli den ende besökaren på ABUs museum. Efter ”rundturen” hade jag och den genomtrevlige och mkt humoristiske dåvarande intendenten Henning Karlsson hunnit bli typ ”förbrödrade”. Till min förvåning blev jag inbjuden till hans gamla verkmästare kontor på en kopp kaffe.
    Efter lite historiskt betonade diskussioner fick jag frågan om jag möjligen var intresserad av att se hans rova som han fått efter 25 år i Urfabrikens tjänst. Tagen av stundens allvar och fylld av vördnad för denne åldrade kämpe med så gedigen kunskap så kraxade jag ”torr i näbben” givetvis JAA!
    Henning stack ner näven i fickan på sin väst och halade fram sin rova, varpå han sträckte armen över skrivbordet och lade den i min utsträckta hand. Jag drog näven till mig och stirrade förundrat, där låg alltså mästerverket till fickur med länk och allt! Ett mkt rikt och vackert ornamenterat ur märkt med Halda och 25 års gravering…
    Ska kanske nämna att det var nästan dubbelt så tungt än vad jag trott, möjligen beroende på att både uret och den mkt vackra länken var tillverkat av 24 karats guld….
    En dag man inte glömmer…

    70:
    Märkligt detta!
    Efter intensiva inre överläggningar för ett antal år sen kom jag fram till att det fick vara nog med ”bumlingar”, och satsning på 40 storlek och mindre i fortsättningen. Hur detta har fallit ut? Inget vidare.
    Tycks ha fastnat i ngn form av självdestruktiv åkomma på rullfronten då det blivit flest av just ”bumlingar” efter mina inre överläggningar…
    Fast vem är jag att kunna motstå en grön 70? En kulör jag alltid varit svag för. Grönt är skönt sägs det ju, och det instämmer jag i till 100%
    Fick den dessutom till ett överkomligt pris.
    Då prisbilden för högervevade verkar ha en nedåtgående trend som kan ha samband med ett ökat vänstervevande, vill jag som rättrogen med anledning av detta passa på att rikta en tacksamhetens tanke till vänsterorienterade element i allmänhet, och den självskrivne galjonsfiguren för denna rörelse, Xerup i synnerhet!

    Trevlig helg på er gott folk!

    Click image for larger version  Name:	741CE3C7-E98C-4DF3-B029-EDB81356CE40.jpeg Views:	0 Size:	1,74 MB ID:	2616466Click image for larger version  Name:	01E9CDEE-5132-49F2-9624-62A1AE8B4FCA.jpeg Views:	0 Size:	1,40 MB ID:	2616467

    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-02-03, 13:05.

    Lämna en kommentar:


  • Smolt
    replied
    Xerup Fredag idag, kanske dags för lite champagne

    https://www.tradera.com/item/1001139...t-pike-edition

    Om du kan leva med att veven sitter på rätt sida :-)

    Lämna en kommentar:


  • Smolt
    replied
    Knappast linförardrevet, men förmodligen linföraren. Den får vända många gånger. För gäddfiske tror jag mest på lättad spole och lättad linförare/keramisk knivbult. Den här rullen är mera en robust och stabil kompis för 50-80g jiggar/jerks än en kastkanon

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Kimmen

    Välanvänd :-)
    Mekaniskt i toppskick
    Lättad linspridare och mellandrev i övrigt orginal
    Kul med lättad linspridare och det lättade linförardrevet :-) Tillför det någonting i kombination med linan som ligger på spolen? :-)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 148 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X