Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • holden
    replied
    Svårt att se på bilden men ser mer ut som tracer braid dvs varannan meter ljus/mörk.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Kanske mörkgrön sufix 131. Börjar dock tappa färgen lite.

    Click image for larger version  Name:	20230126_175807.jpg Views:	0 Size:	1,02 MB ID:	2615878

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Sufix 131 G-core (grön)? Färgen påminner om gammal nylonlina vilket känns rätt för den typen av fossil till rulle :-)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Hepp! Någon som har tips på en i kulör passande premiumlina av PE-typ till den här färgen på rulle? Gul passar enligt mig inte alls och man fiskar ju inte om det är estetiskt fult ;-)



    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	396
Size:	306,2 KB
ID:	2615789Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	400
Size:	280,3 KB
ID:	2615790Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	381
Size:	272,2 KB
ID:	2615791Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	400
Size:	252,0 KB
ID:	2615792

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Intressant!
    Tror aldrig jag sett en dekalprydd JB med envägslager, och då har jag sett många JB.

    Vet du (eller någon annan) vilka år dessa såldes, alltså de olika varianterna?
    Någon kanske sitter på Napp & Nytt från den tiden?
    Min känsla är att JB utan envägslager var en hyfsat kortlivad historia men det kanske är helt fel?
    Tvärtom här, förutom min första jb som inhandlades på Lundgrens så har jag aldrig sett en annan jb utan iar.
    ​​​​​​Dom som var utan va en väldigt kort historia, och som jag uppfattade det så såldes den med iar i detta utförande med dom gamla gavlarna betydligt längre.

    JBn med iar inhandlades tidigt på våren 2005 och den första utan iar några månader tidigare.

    ​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Ja iar kom innan 1301
    Intressant!
    Tror aldrig jag sett en dekalprydd JB med envägslager, och då har jag sett många JB.

    Vet du (eller någon annan) vilka år dessa såldes, alltså de olika varianterna?
    Någon kanske sitter på Napp & Nytt från den tiden?
    Min känsla är att JB utan envägslager var en hyfsat kortlivad historia men det kanske är helt fel?

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Du menar att JB med etiketter runt gavlarna fanns med envägslager?

    Sprängskissen på bilden ovan är 1300, nästa revidering är då 5601 JB 1301 och där har rullen envägslager, inga etiketter på gavlarna samt andra artikelnummer på just gavlarna.
    Menar du att ABU smög i envägslager i 1300 innan 1301 kom?
    Ja iar kom innan 1301
    hittade sprängskissen till den gamla trotjänaren
    Click image for larger version

Name:	DSC_0248.JPG
Views:	280
Size:	1,23 MB
ID:	2615774 ​​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Att de första jb saknade iar stämmer bra, men detta har ingenting med vilka gavlar rullen hade.
    När jbn utrustades med ett nytt iar som höll måttet såg den fortfarande likadan ut.
    ​​​​​​mina två första jb köptes båda 2005 varav den allra första saknade iar.
    ska kika om jag hittar sprängskissen på den med iar
    Du menar att JB med etiketter runt gavlarna fanns med envägslager?

    Sprängskissen på bilden ovan är 1300, nästa revidering är då 5601 JB 1301 och där har rullen envägslager, inga etiketter på gavlarna samt andra artikelnummer på just gavlarna.
    Menar du att ABU smög i envägslager i 1300 innan 1301 kom?

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Trodde det var någon form av "allmänkunskap" inom Ambassadeur-kretsar att allra första JB, alltså den som visas på bilderna med etiketter på gavlarna, inte var utrustad med envägslager.
    Just nästa version, den helsvarta med kromat stativ och gavlar utan etiketter hade dubbla backspärrar.
    Att de första jb saknade iar stämmer bra, men detta har ingenting med vilka gavlar rullen hade.
    När jbn utrustades med ett nytt iar som höll måttet såg den fortfarande likadan ut.
    ​​​​​​mina två första jb köptes båda 2005 varav den allra första saknade iar.
    ska kika om jag hittar sprängskissen på den med iar

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Det är inte iar lager står inget om det heller , har inte plockat isär så långt men det är en rulle från Hultman (classe69 här ) och han sa att iar saknas men backspärrhake finns och att det är det som skiljer mot dagens jb förutom tvåstiftsbromsen
    Behöver inte plocka isär för att veta om envägslager saknas, har rullen enbart backspärrshake går ju veven bakåt en liten bit innan det tar stopp.

    Trodde det var någon form av "allmänkunskap" inom Ambassadeur-kretsar att allra första JB, alltså den som visas på bilderna med etiketter på gavlarna, inte var utrustad med envägslager.
    Just nästa version, den helsvarta med kromat stativ och gavlar utan etiketter hade dubbla backspärrar.

    Det är så länge sedan jag såg en JB gen1 att jag kunde blivit osäker angående IAR själv, om det inte vore för faktumet att jag har sprängskiss över Ambassadeur 5601 JB 13 00:
    Click image for larger version  Name:	Ambassadeur JB 1300.jpg Views:	14 Size:	347,6 KB ID:	2615766
    Här syns tydligt att bussning/rör för IAR-lager (#22001) saknas och är ersatt av 2x22083 samt 22032. Byggd som en C3 innan IAR (exempelvis) tror jag.
    Syns gör också nummer för gaveldekalerna.

    På sprängskiss över revision 1302 syns uppe i högra hörnet att tvåstifts kastbroms/pinjongdrev från 1300 har ersatts, likadant med linspridare från 1301.
    IAR-lagrets rör syns också tydligt på den skissen.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-01-24, 22:03.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 828 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 548 svar
229 083 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Arbetar...
X