Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    "Nja vi hade rört till det lite där. Det var en 4601 med knapp på gaveln men den är numer såld.
    Briljant!

    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Ska ringa till sportfiskeboden och kolla hur mycket det kostar i delar att bygga om en rulle.
    Vad är det du ska bygga om, en 4501 med knapp i gaveln till 4601 med tumtangent i mitten?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Briljant!


      Vad är det du ska bygga om, en 4501 med knapp i gaveln till 4601 med tumtangent i mitten?
      Det blir nog min VC Pike. Har två stycken, den ena är original så tänkte att det får bli den. Eller så kanske det blir min SZ rocket. Det får bli ett UT kitt i 4000 storlek och delar, kommer att kosta mig 3000 tusen utan rullen inräknad. Men fan vad nice och få en UT trimmad 4000 rulle :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Briljant!


        Vad är det du ska bygga om, en 4501 med knapp i gaveln till 4601 med tumtangent i mitten?
        oj, svarade kanske inte på frågan, båda modellerna är med tumtangent. Skulle vara snyggt med en sidoknapp, gillar även känslan med sidotangent, men vill behålla min raket som den är.

        Eller vad tycker ni, skulle vara häftigt med en röd raket i 4000 storlek?

        1. VC Pike (blå)

        2 . Röd raket

        3. SZ etidions (svart)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          oj, svarade kanske inte på frågan, båda modellerna är med tumtangent. Skulle vara snyggt med en sidoknapp, gillar även känslan med sidotangent, men vill behålla min raket som den är.

          Eller vad tycker ni, skulle vara häftigt med en röd raket i 4000 storlek?

          1. VC Pike (blå)

          2 . Röd raket

          3. SZ etidions (svart)
          4000 storleken tycker jag det är skönare med kupad gavel, röstar på vcp'n. ingen annan lär ha en vcp i 4000.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Jag är också höggradigt konservativ, just därför jag inte tycker om Beast.
            En estetiskt sett ohyggligt ful rulle som fått en förbättring den klassiska, mässingstativade Ambassadeuren knappast behövde.
            Har också några runda Ambassadeurer, kommer jag alltid ha, dessa är dock helt utan frästa stativ eller "fräcka" fiskmotiv på gavlarna.

            Tycker ABU skulle dragit till rejält och gjort en helt ny rulle av Beasten. Tror dock att en helt moderniserad plattform byggt kring ett fräst stativ hade
            konkurrerat ut korearullarna och så kan vi ju inte ha det. : D

            Men vad vet lilla jag när allt kommer omkring, jag tycker ju en klassisk men moderniserad Ambassadeur ska se ut så här:
            Click image for larger version

Name:	4500Custom01ab.jpg
Views:	380
Size:	362,2 KB
ID:	2545792

            ...och att framtiden hände för redan 20 år sedan och då såg ut så här:
            Click image for larger version

Name:	Morrum02.jpg
Views:	412
Size:	285,4 KB
ID:	2545791
            JontaK

            Vilken rulle är den nedre bilden?
            Mörrum?
            Eon?

            Kommentera


            • Tänkte börja med lite gäddfiske och kom på att jag har en 6500 d5 som legat i en låda i 12 år ungefär. Vann den i en tävling som fiskeklubben på förra jobbet anordnat. Har införskaffat lina och ett prorex xr 120g som jag hoppas ska passa till.
              Har än så länge bara tagit några provkast och rullen fungerar iaf men kan bli svårt att komma överens med det faktum att veven sitter på höger sida.
              Ja jag får se hur det går.
              Hittat ingen ifo om rullen när jag söker på nätet, verkar inte som det varit en storsäljare.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

                JontaK

                Vilken rulle är den nedre bilden?
                Mörrum?
                Eon?
                Mörrum SX3600 High Speed.
                Grundmodellen således.
                Makalöst bra rullar förutom en MYCKET irriterande detalj, den ständigt glappande frikopplingsknappen.
                Resten av frikopplingen är, om än hyfsat onödigt avancerad som bilden visar, faktiskt riktigt bra.
                Dessa rullar kanske har en viktgräns någonstans innan modernt gäddfiske men jag har synat en hel hög M5600 som klarat sig riktigt bra trots tungt och slitsamt fiske i många år.

                EON ser HELT annorlunda ut.
                Ska se om jag hittar en bild på en sådan från mitt arkiv.

                Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
                Hittat ingen ifo om rullen när jag söker på nätet, verkar inte som det varit en storsäljare.
                Jag tror D5 kom cirka 2003, tätt följd av D6.
                Obskyra rullar.
                Det kan diskuteras om de är "riktiga" Ambassadeurer men det är klart, jämfört med dagens lågprofilare som bär namnet är en D5 definitivt mer "äkta".
                Jag tror modellen tillverkades i Sverige, åtminstone till en början.
                Rullen har en separat vevaxel och även Ultracast-spole vilket ger fin gång och hyfsade kastprestanda. Tyvärr har jag för mig envägslagret sitter monterat i en plastbit. Frikopplingsmekanismen är också högst tveksam i sin utformning, hade hemma ganska många D5 och D6 på den tiden med strulande koppling.
                Okej rulle till lättare fiske, inget jag personligen skulle smiska tunga beten med.
                Ja, jag har ägt både D5 och D6 men det är många år sedan.

                Ta gärna en titt på sprängskissen så får du en klar bild över hur annorlunda rullen är gentemot klassiska Ambassadeurer, om du är van vid att skruva rullar åtminstone.

                Kommentera


                • Äh vafan, jag gick ner och grävde lite i arkivet. Kör en hederlig dubbelpost.
                  Tråden handlar ju ändå om att visa Ambassadeurer så jag tar väl lite bilder på de två något udda fåglarna som diskuteras här ovan.
                  Det är gamla bilder mina vänner, ha tålamod med den bristande kvaliteten på dem.

                  Hittade inga bilder på någon D5, men väl D6 som är typ samma konstruktion:

                  Click image for larger version

Name:	6600D601a.jpg
Views:	272
Size:	272,8 KB
ID:	2545937
                  Click image for larger version

Name:	6600D601b.jpg
Views:	272
Size:	281,7 KB
ID:	2545940
                  Click image for larger version

Name:	6600D601c.jpg
Views:	274
Size:	430,0 KB
ID:	2545939
                  Hyfsat snygg är den faktiskt.
                  Dessutom är kastbromsen smart. Vem vet, kanske lika smart som Antibacklash! : D

                  Click image for larger version

Name:	6600D601d.jpg
Views:	266
Size:	465,3 KB
ID:	2545943
                  Den finns några få små likheter med klassiska runda.

                  Click image for larger version

Name:	6600D601e.jpg
Views:	267
Size:	323,2 KB
ID:	2545938
                  Omtalade plastbiten utrustad med envägslager.
                  Kan även nämna att gavlarna är riktigt sladdriga på den här modellen, kanske var plasten en förstärkning...

                  Click image for larger version

Name:	6600D601f.jpg
Views:	275
Size:	725,6 KB
ID:	2545941
                  Högst udda konstruktion. Inte så överdrivet förtroendeingivande men fungerar hyfsat under rätt förutsättningar.

                  Click image for larger version

Name:	6600D601g.jpg
Views:	263
Size:	540,0 KB
ID:	2545942
                  Det talas ibland om mer eller mindre plast i drivning/frikoppling. Här har vi nog en vinnare av "mer"-kategorin!

                  Click image for larger version

Name:	6600D601h.jpg
Views:	301
Size:	267,3 KB
ID:	2545936
                  Slirbromsen är inte heller byggd för dagens mothuggsfetischister.


                  Det var D6 det.
                  Får se om vi kan skaka fram lite mer plast:

                  Click image for larger version

Name:	Eon01b.jpg
Views:	264
Size:	257,7 KB
ID:	2545948
                  Ja!
                  En av mina favoritrullar, EON!
                  Stativet helt i plast.

                  Click image for larger version

Name:	Eon360002c.jpg
Views:	445
Size:	319,6 KB
ID:	2545945
                  Frikopplingen är ytterst märklig, det är å andra sidan allt i den här rullen.

                  Click image for larger version

Name:	Eon01a.jpg
Views:	421
Size:	265,1 KB
ID:	2545947
                  Uppe till vänster det EON är känd för, den trippelt kullagrade planetväxeln!

                  Click image for larger version

Name:	Eon360002b.jpg
Views:	445
Size:	226,1 KB
ID:	2545946
                  Rengjord i delar.
                  De stora stålskivorna är en del av slirbromsen som också den är udda.

                  Click image for larger version

Name:	Eon360002a.jpg
Views:	452
Size:	207,4 KB
ID:	2545944
                  Kan man annat än älska den!!!???
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Det blir nog min VC Pike. Har två stycken, den ena är original så tänkte att det får bli den. Eller så kanske det blir min SZ rocket. Det får bli ett UT kitt i 4000 storlek och delar, kommer att kosta mig 3000 tusen utan rullen inräknad. Men fan vad nice och få en UT trimmad 4000 rulle :-)
                    Eller så köper du delarna direkt från ABU och använder recordspolen istället.

                    Jag har nog lagt ut en 4601C3 här i tråden med recordspole, keramiska lager och knivbult, lättat och dubbellagrat mellanhjul och dubbellagrad evighetsskruv... linföraren är också av den lättare varianten.

                    Priserna från ABU är lägre. Keramhybridlager från ABU är väl lite dyrare men dom kan man ju köpa ett storpack av från distributören.

                    Kommentera


                    • Tack JontaK. Är ny på multirullar generellt så jag har absolut ingen vana av att skruva i Ambassadeurer. Sprängskissen blir bra att ha om jag ska kunna få ihop den efter rengöring och smörjning.

                      Kommer inte köra med de tyngsta gummina så förhoppningsvis så håller den.
                      Största hotet mot rullens fortsatta karriär är fortfarande att veven sitter på höger sida.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X