Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Retroräven
    replied
    Tisdagspyssel. Den här rullen är i det närmaste perfekt. Inget skav på gavlarna (det är damm på sista bilden) och allt snurrar så fint och lent. Som jag skrev tidigare sannolikt från 1964 = 60 år gammal. Som jag. Fast i bättre skick...

    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	237
Size:	445,1 KB
ID:	2635156Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	233
Size:	681,0 KB
ID:	2635161Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	233
Size:	596,5 KB
ID:	2635160Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	232
Size:	472,6 KB
ID:	2635158Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	234
Size:	521,1 KB
ID:	2635162Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	231
Size:	464,6 KB
ID:	2635159Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	235
Size:	317,3 KB
ID:	2635157

    Lämna en kommentar:


  • Mathias 70
    replied
    Tjusigt retroräven, Har två st från den tiden ca och båda används fortfarande.

    Lämna en kommentar:


  • Retroräven
    replied
    Söndagspyssel. En fin från cirka 1964. Tack ultraljudstvätten!

    Click image for larger version

Name:	20240217_183042.jpg
Views:	306
Size:	497,2 KB
ID:	2635072

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ja du Retroräven, ditt inlägg har verkligen krävt tid för djuplodande kontemplation!
    Jag tar därför mina tankar och funderingar kring det styckevis:

    1 tackar, samt likaledes!

    2 ledsen att göra dig besviken!
    Men i ärlighetens namn, med betoning på de tre första orden i rubriken, tycker du verkligen att en:
    ”Söt och pimpinett ABU märkt axelremsväska med dom rätta accessoarerna i”
    Skulle utgjort en bra och ffa lämplig grund för innehåll av det ädla slag med målande beskrivningar som dina förhoppningar bestod av?
    Med benägen önskan om förlåtelse så måste det dessutom tillstås att en kreation av detta slag för mig vore en omöjlighet. Att fylla en och annan väska med specifikt utvalda rullar skulle jag gå i land med, men beträffande ädla drag i vaxpapper, ja där tryter det dessvärre betänkligt.

    Och för att nu göra saken än värre så utgörs grunden för mina beten, hemska tanke, av ett par gamla stadiga Plano 758:or! Till råga på eländet så är dessa obskyra plastskapelser ej utrustade med vaxpapper!
    Att dessa kompletteras med ett par av skiftande ursprung boxförsedda
    ABU stolsryggsäckar, kan i sammanhanget knappast anses som förmildrande omständigheter!
    Ja det tillstås utan omsvep, jag är en mkt dålig människa!

    3 japp och det tillhör ju inte direkt ovanligheterna, dock i detta fallet ett slutligen segerrusigt sådant…

    4 hahaha!
    Ja kinky stycket är ojämförligt det som renderat mig mest tid för eftertanke! Generellt så faller det för min del pladask av skäl som redovisas längre ner.
    Men flugbindnings varianten iaf har gett mig uppslag till en lustiger färgsprakande kreation ämnad som present i form av en väst till en av mina hårdföra fiskepolare som snart fyller år….
    Kan jag bara få benägen hjälp med sömnadsbiten så….

    Att köra beskrivet kinkystuk inför bror och svägerska skulle, för att uttrycka saken diplomatiskt, för dom bli en chockartad upplevelse!
    Därav är tanken mkt tilltalande!
    Det stora och oöverstigliga problemet i sammanhanget är att min bror är behäftad med obotlig glappkäft. Och i ett dylikt scenario så skulle han med liv och lust sett till att sprida ”evangeliet” vidare!
    Av ren och skär självbevarelsedrift är jag därför av nöden tvungen att lägga band på mig i detta avseende, då upplevda traumatiska händelser lika säkert som amen i kyrkan skulle kommit till mina benhårda fiskepolares kännedom…
    Skulle jag till äventyrs lyckas överleva den kanonad av jävulstyg som de tomtarna då obönhörligen hade satt i verket, så skulle jag återstoden av mitt liv både ständigt få hålla koll bakåt, och framgent fått utstå spott och spe till den grad att det blott vore en ömklig spillra kvar av mig……

    Sist jag var i klorna på dom var för övrigt under en summarisk rättegång med anledning av mitt inköp av Italiensk rulle, som jag under falska förespeglingar kallats till under under proklamerad herrmiddag! För säkerhets skull hade även utländsk förstärkning tillkallats…
    Jag var då en hårsmån från att hamna i en fullt färdigställd botbänk som planerad bestraffning….
    Fick inte till länken, men såg att inlägget: ”Avvikandet från den sanna läran!” just nu ligger på sidan 279 i denna tråden, åtminstone enligt min padda.

    Omnämnd botbänk finns kvar i mig veterligt väl fungerande skick! Sannolikheten att mirakulöst kunna klara mig undan den tingesten en andra gång bedömer jag som noll om dom fått vetskap om kinky fasoner från min sida. Och då skulle ett långvarigt ”botbänks besök” för mitt vidkommande garanterat ändå bara vara en lindrig inledning på kommande kvalfull vånda…

    5 så sant som det är skrivet!
    En ofta väl fungerande taktik som som med framgång använts genom åren.

    6 jag konstaterar att du har en omgivning som tycks stå pall för det mesta….
    I övrigt så småler jag i stora drag igenkännande…

    Dock har jag vid ett OVK (obligatorisk ventilations kontroll) tillfälle varit med om ett både lysande och välbehövligt undantag, detta dessutom av en för mig då tidigare helt okänd person.
    Av OVK ”gubbarna” gick en till köksfläkten, och den andre skulle mickla med ventilationsdonen i övriga rum. När han kom in i rummet med mina hyllvärmare där jag befann mig, så stannade han mitt i steget och svor nåt i stil med ”helvetes jävlar”.
    Vad är det nu? Hördes det från kollegan i köket, fattas du grejor elr är donet kass? ”Kökskollegans” ord speglade ganska exakt mina egna tankar. ”Nä det är lugnt, men nu är denna dagen förstörd! Det blir inte gjort ett skit mer idag!”.
    Den liksom jag förvånade kollegan kom in i rummet, och konstaterade uppgivet: ”Ok nu fattar jag! Fan det här har vi egentligen inte tid med, men det är väl lika bra att jag fixar denna lägenheten själv, så kan ni två gökar ägna er åt sånt som jag ändå inte begriper mig på!”.
    Den svärande OVK:aren uppvisade då genast ett saligt leende! Vederbörande visade sig vara svårt begiven på fiske i allmänhet, och på Ambassadeurer i synnerhet…
    Vi har hållit kontakt sen dess.

    7 och 8 det projektet är jag garanterat inte ensam om se fram emot att få beskåda!
    Väskans kulör får en dessutom att misstänka att den svårligen kan komma att anses vara söt och pimpinett….



    IGFA 12, 20 och 30 församlade. Finns/fanns även en 50, men det projektet avstannade mig veterligt vid tre(?) tillverkade prototyper.
    Sannolikheten att komma över en sån är mao inte hög…. Och skulle ett läge mot alla odds öppna sig så krävs det ett rejält bankkonto!


    Click image for larger version

Name:	IMG_1510.jpeg
Views:	358
Size:	1,06 MB
ID:	2634999

    Lämna en kommentar:


  • Retroräven
    replied
    Lika skönt skrivet som vanligt. En njutning att läsa i dessa dagar av korta meddelanden - som till hälften består av emojis och resten är akronymer.

    Dock gick din text i en helt annan riktning än vad jag trodde från början. Jag såg framför mig en beskrivning av hur du plockade ihop den optimala fiskeväskan. Med ingående beskrivningar om varför den ena rullen valdes framför den andra och vilka drag som skulle bäddas in i vaxat papper och försiktigt placeras i därför anvisade fack. Allt givetvis med ett skimmer av 60-70-tals Napp&Nytt över sig. Lika delar försäljarsörja och folk(hems)bildning.

    Istället blev det en dåres försvarstal...

    Mot en sådan bror och svägerska skulle jag ha valt en helt annan strategi. Personligen skulle jag med allvarlig min ha deklarerat att jag hade något viktigt och omvälvande att berätta och att jag hoppades på deras förståelse och stöd. Sedan en lång utläggning om att komma ut och hur jag våndats över hur mina närmaste skulle reagera. Här gäller det att brodera ut ordentligt och få dem att anta det värsta. Det handlar givetvis om svart läder och hårda apparater fjättrade för spö. Ett evigt pumpande - och en lång drill på det, är enda sättet för mig att nå tillfredsställelse. Kvinnliga sidor får samtidigt gärna bejakas och understrykas. Allt som har med flugbindning att göra - fjädrar, glitter och fjun, tagna ur sitt egentliga sammanhang, är bra och användbart för att ge dem bilden av en djupt perverterad bror och svåger.

    Du förstår - ibland kan en strategisk och skenbar reträtt vara bästa anfall.

    Men - i mitt fall skulle fallet inte bli särskilt stort då mina hobbys genom åren alltid renderat antingen medlidsamma huvudskakningar eller förvånat oförstående och irrande blickar... "Varför?" är en fråga som ofta har ställts - utan att egentligen vara just en fråga - utan mer ett konstaterande.

    Min dröm-fiskeväska har jag planerat under långt tid och kommer att presenteras här så småningom. Inbegriper givetvis, i linje med mitt "nick", allt man behöver för en fisketur i tidigare nämnt skimmer av nostalgi.

    Väskan och accessoarerna har jag. En ABU axelremsväska i grön canvas med fastsydda broderade märken i guld och silver (saknar brons än så länge), kulörta drag i överflöd - lagda i av ålder spröda men ändå jungfruliga beteslådor - och givetvis rullar av bästa sort.

    Retroräven

    Click image for larger version  Name:	20231021_162907.jpg Views:	0 Size:	796,7 KB ID:	2634951

    Click image for larger version  Name:	20240127_164410.jpg Views:	0 Size:	593,4 KB ID:	2634948
    Click image for larger version  Name:	20240127_144436.jpg Views:	0 Size:	397,4 KB ID:	2634947Click image for larger version  Name:	20230720_223447.jpg Views:	0 Size:	1,04 MB ID:	2634949
    Senast ändrad av Retroräven; 2024-02-14, 20:43.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Söt och pimpinett ABU märkt axelremsväska med dom rätta accessoarerna i!!??


    Satt häromkvällen vid köksbordet och mös för mig själv i godan ro med lite verktyg, en god grogg, och en länge eftersökt Amba framför mig.
    Efter att fått av linan med skruvdragare och rundstång så styrktes jag i tanken att rullen möjligen är ofiskad, fick mao ytterst lite avlagring mellan tummen och pekfingret när den gamla linan drogs av.
    Så nu var jag nyfiken på innanmätet.
    Vänstergaveln gick snabbt då det bara är lagerkoppen som låser den på plats. Stativet kunde sen lyftas ut, kom därpå åt att få av de rostfria ”vagnsbultarna” till spöfästet då spolen inte längre var i vägen.
    Högergavelns tur, och då ringer det på dörren!

    Sambon gick och öppnade, och beordrade sen hojtande från hallen om röjning av köksbordet och att få liv i kaffebryggaren för gäster var på ingång med fika.
    Det var väl själve fan att man inte kan få vara ifred en stund som denna!
    På med stativet och gaveln igen och ner med rullen i väskan, och undan med den på fönsterbänken.
    Fick irriterat svept resten av groggen och var precis på väg med brickan med verktyg och spöfästet till klädkammaren, när min ”våldgästande” brorsa och svägerska gjorde entré i köket.

    Under fikat fick min humoristiska och med vida omvittnat välsmort munläder till svägerska syn på väskan, och undrade om sambon skaffat sig en lite udda ny? Redan där anade jag ”ugglor i mossen!”
    När hon av sambon fått klart för sig att väskan var min så gick hon givetvis med förställd röst igång direkt…
    ”Det var mig en enastående söt och pimpinett väska du införskaffat!
    Men när du nu långt om länge äntligen fått för dig att komma ut ur garderoben, skulle den då inte varit rosa tycker du? Fast huvudsaken är ju iaf att de rätta accessoarerna finns i den för ändamålet, och det har du väl garanterat sett till att fixa käraste svåger?”

    Förbannade fruntimmer!!
    Inte nog med att hon kom och störde mig mitt i mysstunden, nu jävlades hon i topp oxå, och förlöjligade inte bara mig utan dessutom självaste ABU!
    Och av min brors mkt breda flin att döma kunde jag utan vidare konstatera att ngn som helst support från det hållet bara var att glömma, vilket även gällde min omåttligt skadeglada sambo….
    Det är en förbannat stilig och sällsynt väska, väste jag.
    I den finns det min själ inte en tillstymmelse till fjolliga accessoarer, det anses ist säkert av de flesta som manligt! För övrigt så överstiger detta vida ditt förstånd av det enkla skälet att innehållet dessutom har gamla och mkt stolta Svenska anor, käraste svägerska!
    Repliken kom reptilsnabbt….
    ”Ska jag betungande ledsamt tolka käraste svågerns utfall som att tillräcklig mognadsgrad och mod därtill för evakuering ur nyss nämnda persedelutrymme ej uppnåtts än?”
    Japp där brast det, och alla började garva.

    Men att jag inte fick sista ordet mot henne gnagde i mig. Mot den kvinnan är det dessutom oerhört sällsynt att lyckas med det konststycket….
    Det vore mao högt på tiden för detta!
    Att tvätta bort det förargliga flinet från min förutsägbare lillebrorsas nuna hade jag redan kläckt en plan för, och plötsligt slog det mig att den nog smidigt skulle kunna utökas till att även omfatta en svidande och välbehövlig bredsida mot svägerskan. Om jag i nästa moment spelade mina kort rätt så skulle förhoppningsvis bitarna falla på plats såpass att jag kanske t.o.m. kunde slippa risken att behöva käfta mer med henne!

    Väskan som stått med baksidan mot oss togs fram, och jag såg sådär lite i förbigående till att få fronten vänd åt rätt håll. När brorsan såg märkningen på den blev han genast mer allvarlig. Och när innehållet togs ur den hade han plötsligt full fokus och visslade till, varpå han sträckte fram en näve.
    YES!!
    Jag snärtade till han på fingrarna och följde snabbt upp med: nä du jävelberg, blod ska ju vara tjockare än vatten, och det har du min själ inte visat prov på här ikväll!
    Den dagen du sett till att skaffa både munkavle och koppel till näbbgäddan du delar internet med så ska du få känna på den, men fram tills dess är det bara att glömma!
    Av de båda ”våldgästerna” blev brorsan helt ställd, och det syntes tydligt att bredsidan bitit rejält på svägerskan, men hon hämtade sig snabbt och närmast tog sats för ny vass replik…
    Nä nä nä, stopp och belägg här nu käraste svägerska, sa jag och höll upp näven som en stoppskylt framför henne. Det vore mig fullständigt främmande att blanda mig i era privata angelägenheter, det får ni min själ ta och sköta internt!


    Japp, sista ordet blev för en gångs skull mitt mot henne, men jag fruktar redan den hämnd hon garanterat går omkring och ruvar på…
    En rosa handväska med obskyrt innehåll kan inte uteslutas som en liten detalj i det hela…


    Click image for larger version  Name:	IMG_1504.jpeg Views:	0 Size:	1,08 MB ID:	2634921Click image for larger version  Name:	IMG_1509.jpeg Views:	0 Size:	1,13 MB ID:	2634922Click image for larger version  Name:	IMG_1506.jpeg Views:	0 Size:	1,21 MB ID:	2634923Click image for larger version  Name:	IMG_1505.jpeg Views:	0 Size:	1,10 MB ID:	2634924Click image for larger version  Name:	IMG_1507.jpeg Views:	0 Size:	1,24 MB ID:	2634925Click image for larger version  Name:	IMG_1508.jpeg Views:	0 Size:	1,16 MB ID:	2634926
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-02-14, 19:07.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

    2005 i modellerna C3/C4/Record.
    Aha tack!
    Alltså när de gjorde flera förbättringar på C3 C4 osv. Nästa kom ju 2014.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Hade inte varit fel att äga en Record C6 i 40 storleken med högervev såklart!

    Lämna en kommentar:


  • FRB
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Vilket år kom 6-pin centrifugalbroms på Ambassadeur?
    2005 i modellerna C3/C4/Record.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Vilket år kom 6-pin centrifugalbroms på Ambassadeur?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 620 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 107 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X