Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daar
    replied
    Hej
    jag har en fråga. Min svartzonker rulle , jag delade den idag tvättade av allt, verkligen allt fettade in allt på nytt igen så som jag brukar göra varje gång .lik samma sak gör jag på min andra rullar. Men denna gången när jag har släppt på bromsen, stjärnhjulet helt så rotera veven trögt . Vad har jag gjort för fel ? Nållagret fettade jag in jävligt mkt. Och allt annat fick lite fett lr en hinna med fett . Sen dem delarna som skulle ha olja fick det. Vad har jag gjort för tabbe. Jag kör liquid grease från fiskeboden. Yellow label oljan.
    tack

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Kommer säkert fungera utmärkt. Men är det inte lättare att köpa rätt stativ till en 4600 c5 direkt från abu?
    Var oxå inne på den linjen, men så ”snubblade” jag över detta till mkt bra pris i samband med att jag letade efter ett nytt chassi till en Pro Max 1600.
    Vill själv oxå ha det till att 4600 chassit på bilderna kommer passa, men det vore ju surt om inte…
    Sunt därför att kunna få lite support här, tackar!

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Kommer säkert fungera utmärkt. Men är det inte lättare att köpa rätt stativ till en 4600 c5 direkt från abu?

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Rätt chassi?

    Hej gott folk!

    Har en Ambassadeur 6600C5 Mag-X där jag vill använda det mesta till ett motsvarande 4600 bygge.
    4600 chassit på bilderna hittade jag på nätet och det lurar jag på att köpa till projektet.
    Nån som kan verifiera att det kommer att funka att flytta över 6600 prylarna till detta 4600 chassit?

    Tacksam för input!

    Fridens

    Click image for larger version

Name:	84BDC15B-3AC1-45CC-89BF-6FA688102D9D.png
Views:	369
Size:	3,43 MB
ID:	2599720Click image for larger version

Name:	3AA209C1-3933-4FA2-945F-E785664EA6D9.png
Views:	378
Size:	3,08 MB
ID:	2599719Click image for larger version

Name:	836F6A14-6577-4C72-8655-E7B4F1FD0B02.png
Views:	378
Size:	2,71 MB
ID:	2599718Click image for larger version

Name:	862962A9-4D07-46CA-8D25-1002C041E690.png
Views:	392
Size:	2,13 MB
ID:	2599717

    Lämna en kommentar:


  • Marfal
    replied
    Skruven till knivbulten var tydligen inte helt åtdragen. Jag hade bytt spole så fokuserade min felsökning på den. Bytte tillbaka till original spole och kastade. Tog tvärstopp. Beskåda resultatet... Knivbulten är oskadd intressant nog.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • beachcast
    replied
    Instämmer helt inte Jontak kloka tankar hör innan. Ska man fiska med drag över 100g ser jag heller ingen vinst att trimma en Ambassadeur förutom att smörja upp den rätt.
    Men vill kan kasta extra långt och med lättare beten så finns det roliga saker att stoppa i sin rulle. Sen exakt hur mycket det ger och vad som är placeboeffekten vet jag inte… Men någon kanske orkar och vill mäta upp skillnaderna? Hade varit kul att se iaf.

    Ha det!

    Lämna en kommentar:


  • losmopedo
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Är inget trim egentligen, köpte hem ett tjugotal keramiska bultar för några år sedan och det var en sådan jag hade till hands då rullen plockades ihop.
    Har å andra sidan sett så mycket problem och slitage på stålbultarna och tycker keramiska verkar stå sig väldigt bra över tid, så lite trim då kanske...

    Rullen har ABU's lätta spole och linspridare, fabriksprylar, inget jag ser som trim.
    Kastar ner till cirka 15 gram och där gissar jag att de lätta delarna hjälper lite.
    tack å bock
    jag har ruskigt dålig koll på vad som ger/gör vad i trimmssmmanhang… men det var dom natt å dag efter konverteringen på rullen…

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av losmopedo Visa inlägg
    Spännande!
    keramisk knivbult som enda trimning - kan du förklara?
    Är inget trim egentligen, köpte hem ett tjugotal keramiska bultar för några år sedan och det var en sådan jag hade till hands då rullen plockades ihop.
    Har å andra sidan sett så mycket problem och slitage på stålbultarna och tycker keramiska verkar stå sig väldigt bra över tid, så lite trim då kanske...

    Rullen har ABU's lätta spole och linspridare, fabriksprylar, inget jag ser som trim.
    Kastar ner till cirka 15 gram och där gissar jag att de lätta delarna hjälper lite.

    Lämna en kommentar:


  • losmopedo
    replied
    Spännande!
    keramisk knivbult som enda trimning - kan du förklara?
    precis byggt Om en 65 PR till 45a, valde lättad spole å spridare för att kunna kasta lite lättare beten typ 10gr…
    bara hunnit mjuktesta på gräs men jösses vad rullen ”torr-rullar” iaf….

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
    Eftersom ett gäng här sitter med trimmade ambor så hoppas jag att det är ok att slänga in en liten fråga här.
    Hur pass värt är det att trimma en rulle man mest dänger 100-170 gram med? Den får hiva iväg ett och annat spinnerbait och spinnare runt 40-50 gram också, men främst använder jag den till större gummibeten. Ska jag trimma så lutar det åt UT pike performance till min JB.
    Har ägt eller testat, servat, reparerat och renoverat det mesta i ombyggd Ambassadeur-väg, mängder av olika originalrullar, olika trimgrader från olika fabrikat.
    För mig personligen är trimmet, förutsatt att det gäller modifiering av rullar efter 2014 (således med de lätta delarna) inte värt sina pengar.

    Denna åsikt är om inte radikal så åtminstone impopulär och kommer bli emotsagd här vilket jag välkomnar, jag står ändå för den då den är ett foster av mitt eget experimenterade som gällande Ambassadeurer började för närmare 20 år sedan.

    För mig, mitt sätt att kasta och fiska ger trimmet få fördelar.
    Jag fiskar själv numera med en egenbyggd 4500 där endast knivbult och slirbroms kommer från annat håll än ABU, två kullager i rullen.

    Du kan säkert vinna en del i det lättare registret du nämner, mitt tips är att du försöker få testa en rulle av liknande trimgrad du själv tänkt dig..

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 155 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X