Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nila
    replied
    Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
    Off topic, men är det någon som har ett tips på vad jag kan göra med ena av mina amb 6500, har problem med över varvning på tok för ofta med den, kastar sämre än min 80 talare, denna är från 2021 och har haft den till sportfiske boden och numera sex centrifugal stift på den, alla ut klickade och problemet kvarstår, 0,25 mm tracerbraid på den. Kan det vara spöna har bara använt billig spön till den så som Berkley lightning 15-40 gram 9 fot och abu jubileum 30-60 g 8 fot. Bättre spö och 0,30 lina??
    Du har säkert redan kollat det här, men är bromsbanan torr?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias 70
    replied
    Jag får dyka lite djupare i den till våren och se vad det kan vara, tack för tipset.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
    Off topic, men är det någon som har ett tips på vad jag kan göra med ena av mina amb 6500, har problem med över varvning på tok för ofta med den, kastar sämre än min 80 talare, denna är från 2021 och har haft den till sportfiske boden och numera sex centrifugal stift på den, alla ut klickade och problemet kvarstår, 0,25 mm tracerbraid på den. Kan det vara spöna har bara använt billig spön till den så som Berkley lightning 15-40 gram 9 fot och abu jubileum 30-60 g 8 fot. Bättre spö och 0,30 lina??
    Märkligt problem? Att byta spö kommer dock inte förbättra något. Berkley lightning är "snälla" spön och strular rullen med det kommer det tyvärr inte bli bättre med något annan. Det är inte så att spolen tar emot vid ena kanten ibland. Har själv haft liknande problem och fått moderera ganska mycket innan rullen blev okey.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias 70
    replied
    Off topic, men är det någon som har ett tips på vad jag kan göra med ena av mina amb 6500, har problem med över varvning på tok för ofta med den, kastar sämre än min 80 talare, denna är från 2021 och har haft den till sportfiske boden och numera sex centrifugal stift på den, alla ut klickade och problemet kvarstår, 0,25 mm tracerbraid på den. Kan det vara spöna har bara använt billig spön till den så som Berkley lightning 15-40 gram 9 fot och abu jubileum 30-60 g 8 fot. Bättre spö och 0,30 lina??

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    De gamla lagren ska man vara ytterst rädd om.
    Tyvärr är det inte alla som är av samma uppfattning, och 40 års slarv med service sätter lätt sina spår.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Dom har även keramhybridlager till spolen om det skulle behövas. Men tar man hand om dessa original lager så håller dom nästan i en evighet. En rengöring i aceton och en uppsmörjning så klarar man sig långt.
    De gamla lagren ska man vara ytterst rädd om.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Gurkas Visa inlägg

    Spännande. Får nog bli en beställning. Tack för länk
    Dom har även keramhybridlager till spolen om det skulle behövas. Men tar man hand om dessa original lager så håller dom nästan i en evighet. En rengöring i aceton och en uppsmörjning så klarar man sig långt.

    Lämna en kommentar:


  • Gurkas
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Jag tycker absolut du ska satsa på denna rullen istället för en nyare c3.
    Det finns fina Avail spolar till dessa om du inte har något emot att beställa från Japan.
    Jag har själv trimmat en gammal 5500 från -70 talet med stor framgång. Original spolarna i stål till dessa är den största begränsningen till att kasta lätta beten så det är en bra början att byta ut den.
    https://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/product/4184
    https://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/product/4182
    Två olika spolar med lite olika djup men båda är väldigt grunda. Vill du sedan byta ut linförare, evighetsskruv och mellanhjul så passar nya delar.
    Spännande. Får nog bli en beställning. Tack för länk

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Gurkas Visa inlägg

    Tack för svar
    Ropade hem en 4500C något sliten för någon månad sedan på tradera och funderar nu vart man skall börja. Repor o så stör inte mig då det ger lite mer själ i rullen
    men funderar om det är bättre med 4600 c3 som projekt istället.
    Click image for larger version

Name:	4500C.jpg
Views:	301
Size:	70,2 KB
ID:	2634163
    Jag tycker absolut du ska satsa på denna rullen istället för en nyare c3.
    Det finns fina Avail spolar till dessa om du inte har något emot att beställa från Japan.
    Jag har själv trimmat en gammal 5500 från -70 talet med stor framgång. Original spolarna i stål till dessa är den största begränsningen till att kasta lätta beten så det är en bra början att byta ut den.
    https://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/product/4184
    https://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/product/4182
    Två olika spolar med lite olika djup men båda är väldigt grunda. Vill du sedan byta ut linförare, evighetsskruv och mellanhjul så passar nya delar.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias 70
    replied
    Fortfarande i bruk, inte många moderna rullar som kommer matcha den livslängden. Fantastiskt tjusiga.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 656 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 666 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 549 svar
229 431 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Retroräven  
Arbetar...
X