Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    En 5501 PR med kolfibervev, UT spollager och grund record spole.
    Jädra fina rullar! Vad är det för kolfibervev? Mörrum?
    Ser att du med har en förkärlek till den grunda recordspolen :-)

    Kommentera


    • Fullsmetad med grejer från ut. Nu fattas bara en roligare vev sen tror jag att denna rulle får räknas som färdig. Nästa projekt är en 2500c.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
        Fullsmetad med grejer från ut. Nu fattas bara en roligare vev sen tror jag att denna rulle får räknas som färdig. Nästa projekt är en 2500c.
        En 2500c eller ännu hellre en 2501c ligger på tomtens önskelista här med. Skulle kunna bli ett trevligt projekt i mellandagarna :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          En 2500c eller ännu hellre en 2501c ligger på tomtens önskelista här med. Skulle kunna bli ett trevligt projekt i mellandagarna :-)
          Har 2 st 2500c som visserligen fiskas med nu och de funkar fint men den ena skulle jag vilja komma ner ytterligare i kastvikt. Sen är ju priserna på trimmet till dessa rullar inte så jätteroliga. Först på listan står nya lager och en lättare spole sen får man se vart resan leder.

          Kommentera


          • Click image for larger version

Name:	DSC_1466.JPG
Views:	800
Size:	3,60 MB
ID:	2530073
            Ambassadeur jb uppgraderad med, bottenplatta i kromad mässing, grund recordspole, ut sintrade oljebronsbussningar, lättat mellanhjul, ut power star drag, kullagrad enkelvev, sheriffstjärna och ett tumstöd i aluminium.

            Kommentera


            • några av godbitarna i arsenalen.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • Imorgon skall jag hämta upp min nyinköpta Amba :-)
                Sjukt snygg rulle som skall få gå på Borre och Gös :-)
                Med en spole på 8gr kastar jag nog långt med mina små bete oxå :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Nu är vintern här och man börjar pilla på rullarna. Här tänkte jag man kan lägga upp sina ambassadeurer, trimmade som otrimmade för andra att beskåda.

                  Ambassadeur 4500 pro rocket.
                  I originalutförande hade den svarta gavlar och guldfärgad spole och vev med små vevknoppar. Tvåstifts centrifugalbroms. Planen var att trimma den så den passar till havsöringsfiske för stabila och långa kast. Min första Ambassadeur var en 4601 ultracast och jag har därför en förkärlek till 4000 storleken.

                  Nu till trimdelarna.
                  Spolen en Avail 4550 UC, vikt 8.3 gr. Spole komplett med lina väger 16gr. Kullager Hedgehogs air bfs. Max klassad upp till 14 gr, men jag kör upp till 20gr.
                  Mellandrev från Avail med dubbla kullager 5152, med spoldrev nr 19373.
                  Abu trimdelar, dubbelt kullagrad evighetsskruv. Vev från mörrum, 4 kullager i vevknopparna, 5x8x2.5mm finns att beställa billigt från aliexpress.
                  UT-lättad linförare plus keramisk knivbult.
                  Gavlar från 6500 cs rocket.

                  [ATTACH=CONFIG]83597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83598[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83599[/ATTACH]
                  Kullagrena smörjer jag med tunn olja, alchemy oil. Evighetsskruven får några droppar red fuel för att verka bromsande så inte spolen övervarvar.
                  Grundinställningar: alltid två vikter aktiverade, centreringsratten justeras beroende på kastvikt.
                  Kastlängderna då? Har testat rullen ihop med ett 6fots st croix premier -1oz ~29gr. Har även prövat med ett st croix avid 9'6 och ett 8'6 -3/4 oz ~ 21gr men fick det inte att funka och kom inte längre än med det kortaste spöt. Alldeles för snärtig topp för mig och fick spolen att övervarva.
                  Vicke 20 gr ca 50-55m
                  Sandgrävling 20 gr. 50-60m

                  [ATTACH=CONFIG]83594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83595[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83596[/ATTACH]
                  Kullager fr vänster hedgehogs air bfs, abu keramiska hybridlager, hedgehogs ZR
                  https://www.google.se/search?q=recor...=1576752059650

                  Kommentera


                  • Tjusig bild från ABU på en av mina favoriter:

                    Click image for larger version

Name:	LNjUc3qV4AjUhoOKuLGSg-1sJn1Ip9ZuMF5DIxyFP5LsrDshLw130Y0-inGbMHAEbgFdTqUAxwe4l2HC1Io5W_VtlcwmhWamW4KM1DoRtwAFKcLtIe23mYAeRUOwkziwsnu_pY-lczLX-ZYVG6Ke95YZVZSJOtGROEhuXPCJyDokWLVemECdnQls2_v2mvfk3O7VbCMPPe2odgjkKwulS18fW_tFMQBVAWMcF0q9J9a8AhzT9m1GUnh2pP9zNby
Views:	721
Size:	98,5 KB
ID:	2530099

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
                      Tjusig bild från ABU på en av mina favoriter:

                      Click image for larger version  Name:	LNjUc3qV4AjUhoOKuLGSg-1sJn1Ip9ZuMF5DIxyFP5LsrDshLw130Y0-inGbMHAEbgFdTqUAxwe4l2HC1Io5W_VtlcwmhWamW4KM1DoRtwAFKcLtIe23mYAeRUOwkziwsnu_pY-lczLX-ZYVG6Ke95YZVZSJOtGROEhuXPCJyDokWLVemECdnQls2_v2mvfk3O7VbCMPPe2odgjkKwulS18fW_tFMQBVAWMcF0q9J9a8AhzT9m1GUnh2pP9zNby Views:	0 Size:	98,5 KB ID:	2530099
                      Va fan, veven är ju på Fel sida :-) hahaha
                      Sjukt snygg rulle :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 107 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X