Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Härligt att det är liv i den här tråden och fler som uppskattar sina Ambassadeurer.
    En av mina ProRocket 5500 har jag modifierat en del för att passa till havsöringsfiske, enligt min stil och smak då, med lättare spole, hedghehog lager, keramisk knivbult, lagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv.
    Är väldigt nöjd med rullens prestanda men man vill ju alltid fortsätta och testa så blivit nyfiken på att byta stativ och bromsplattan till lättare i aluminium.
    För om jag förstått det rätt är dessa idag på min rulle i kromat mässing?
    Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?

    Tacksam för hjälpen!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
      Härligt att det är liv i den här tråden och fler som uppskattar sina Ambassadeurer.
      En av mina ProRocket 5500 har jag modifierat en del för att passa till havsöringsfiske, enligt min stil och smak då, med lättare spole, hedghehog lager, keramisk knivbult, lagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv.
      Är väldigt nöjd med rullens prestanda men man vill ju alltid fortsätta och testa så blivit nyfiken på att byta stativ och bromsplattan till lättare i aluminium.
      För om jag förstått det rätt är dessa idag på min rulle i kromat mässing?
      Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?

      Tacksam för hjälpen!
      Billigast blir nog att köpa en begagnad rulle med aluminiumstativ och bottenplatta för att sen byta med den.
      Jag har uppgraderat rullar med aluminumbottenplatta till mässing och det kostade mer än det smakade.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Härligt att det är liv i den här tråden och fler som uppskattar sina Ambassadeurer.
        En av mina ProRocket 5500 har jag modifierat en del för att passa till havsöringsfiske, enligt min stil och smak då, med lättare spole, hedghehog lager, keramisk knivbult, lagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv.
        Är väldigt nöjd med rullens prestanda men man vill ju alltid fortsätta och testa så blivit nyfiken på att byta stativ och bromsplattan till lättare i aluminium.
        För om jag förstått det rätt är dessa idag på min rulle i kromat mässing?
        Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?

        Tacksam för hjälpen!
        Jag kanske har stativ och bottenplatta i alu att byta med annars.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
          För om jag förstått det rätt är dessa idag på min rulle i kromat mässing?
          Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?
          Både stativ och bromsplatta bör vara mässing ja, det är rätt enkelt att se då delarna är blanka.
          Vet tyvärr inte viktskillnaden men den bör vara relativt stor.

          Vilket artikelnummer som gäller beror på vilken färg du vill ha på delarna, finns ju lite olika varianter av stativ och plattor i aluminium.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Både stativ och bromsplatta bör vara mässing ja, det är rätt enkelt att se då delarna är blanka.
            Vet tyvärr inte viktskillnaden men den bör vara relativt stor.

            Vilket artikelnummer som gäller beror på vilken färg du vill ha på delarna, finns ju lite olika varianter av stativ och plattor i aluminium.
            Positivt ju att det skulle ge sådan viktskillnad.
            Har inte tänkt vidare på färgen men gärna så nära det kromade det går då jag tycker det är rätt snyggt.

            Så från vilka andra Ambassadeurmodeller kan kan kika på då? Eller vilket artikelnummer ska man ha?

            Kommentera


            • De första utgåvorna av Pro Rocket som hade släta gavlar med print på gavlarna, ej stickers, ej graverade... hade viserligen stativ i mässing men bottenplattan var av alu. Jag har två såna, en 5500 i silver/alu finish och en 6500 som är röd (eloxerad?). Dessa är från 90-talet nån gång. Bara bottenplattan gör skillnad i vikt. Jag ställde just min gamla 5500 och en nyare Pro Rocket "purple" med mässingplatta på köksvågen. De gamla väger 352gr med lina och den nya väger 381gr med lina, båda har den grunda operforerade recordspolen. Så ca 30gr skillnad på plattan. Vägde samtidigt en 6500 C5 Mag (alu stativ och platta) mot en 6500 Pro Rocket "champagne". C5'an väger 367gr, prorocket'en 436gr, båda med lina. Så där skiljer ca 70gram. Räkna bort 30gr för plattan så skiljer 40gr på stativen i 6500 storlek, så lite mindre för 5500 stativen.

              Kommentera


              • Köp en beggad 5501 Beast och använd det stativet :-)
                så skall varje fall jag göra när jag får tag på en 5501CS Pro Rocket :-) högsta önskan är att få tag på en Lila :-)
                annars spelar färgen ingen roll :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Hittade en fin lilla som du kan ta gavlarna ifrån

                  Kommentera


                  • Denna fina rulle, näranog nyskick köpte jag från USA för ca 3-4 år sedan med ambitionen att trimma både exeriört som interiört... men precis innan den kom hem till Sverige så fick ABU "trimhybris" och höjde priserna rejält på trimdelar...

                    Så vad säger ni är det "värt" att trimma den? Hur ?Tänkt som gäddrulle men gör sig kanske bättre som en trimmad kustrulle för HÖ och liknande...? Zooma, fin va!?

                    Click image for larger version  Name:	20200205_001644.jpg Views:	0 Size:	1,84 MB ID:	2534794

                    Naturligtvis högervevad, jag är ju för bövelen född på 60-talet!
                    Senast ändrad av anteman; 2020-02-05, 00:43.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      ...så fick ABU "trimhybris" och höjde priserna rejält på trimdelar...
                      De höjde priserna på samtliga delar mer eller mindre för att väga upp mot de föregående som var standardpriser från 70-talet.
                      Tilläggas bör dock är att de sänkte priset på en del grejer också, men det är sällan folk handlar något annat än kullagrade delar, lätta spolar, Beast-vevar, svampskruvar, inåtböjda stjärnhjul och annat bös som går som trend hos Sportfiskeboden

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X