Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Tack! Eftersom den rullen är min första multi inköpt som 14-åring med min absolut första riktiga (sommarjobbs)lön så vill jag behålla den...
    Förstår det!
    Jag hitta en oanvänd Ultra Mag 2 från 1984 på Blocket.
    Drömde om just denna när jag som grabb bläddra i Napp och Nytt men hade inte kapital att köpa någon då.
    Sådan nostalgi när jag fick hem rullen, kommer bara agera display.
    Har självklart kvar min första Ambassadeur en 5500 C3 2-speed som jag köpte för födelsedag och julklappaspengar när det begav sig.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

      Förstår det!
      Jag hitta en oanvänd Ultra Mag 2 från 1984 på Blocket.
      Drömde om just denna när jag som grabb bläddra i Napp och Nytt men hade inte kapital att köpa någon då.
      Sådan nostalgi när jag fick hem rullen, kommer bara agera display.
      Har självklart kvar min första Ambassadeur en 5500 C3 2-speed som jag köpte för födelsedag och julklappaspengar när det begav sig.

      Ha! Kul att höra, min andra inköpta multirulle efter 5600 var faktiskt en Mag Ultra Mag XL III även den till bl a havsöring... den är lite mer sliten men still i min ägo...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
        Nyaste tillskottet. Får se vad jag gör med denna. Ska börja med att köra original. Här en del andra rullar som står först i kön för trimning.
        Det blev en grund recordspole med UT lager på denna svartzonker rullen. Min original VC Pike fick ett par keramhybridlager i sin original spole.

        Ska ut idag och testa UT piken, svartzonker edition med recordspolen och UT lager, samt den vanliga VC piken med orginalspolen som jag tryckt in keramhybridlager i.

        Tänkte kolla lite skillnader på känsla, kastlängd osv. Nu är det inte samma linspridare, vev samt andra olikheter på rullarna, men kul och känna på hur mycket känslan skiljer på trimgraden på en ambassadeur, så det blir inte så vetenskapligt test direkt.

        Kan uppdatera lite när jag kommer hem från fisket.

        Måste även tacka den goda herren här på FS som skickade grejerna till mig.....

        Skitfiske på er mina vänner

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Det blev en grund recordspole med UT lager på denna svartzonker rullen. Min original VC Pike fick ett par keramhybridlager i sin original spole.

          Ska ut idag och testa UT piken, svartzonker edition med recordspolen och UT lager, samt den vanliga VC piken med orginalspolen som jag tryckt in keramhybridlager i.

          Tänkte kolla lite skillnader på känsla, kastlängd osv. Nu är det inte samma linspridare, vev samt andra olikheter på rullarna, men kul och känna på hur mycket känslan skiljer på trimgraden på en ambassadeur, så det blir inte så vetenskapligt test direkt.

          Kan uppdatera lite när jag kommer hem från fisket.

          Måste även tacka den goda herren här på FS som skickade grejerna till mig.....

          Skitfiske på er mina vänner
          Grunda Recordspolen är ett mycket bra och billigare alternativ än UT-spolen.
          Har Recordspolen i två av mina rullar, har sedan fyra UT trimmad rullar.
          Min C3 som har keramiska lager, lättat mellanhjul och keramisk knivbult kastar för tillfället bäst.
          Bättre än min UT C4.
          Min supertrimmade UT Rocket Black Edition är inte inkastad än.

          C3 har blivit min favorit, ska på 35 mm enkelvev. Väntar på låsbricka men kortare avstånd mellan skruvhålet och centrum.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

            Grunda Recordspolen är ett mycket bra och billigare alternativ än UT-spolen.
            Har Recordspolen i två av mina rullar, har sedan fyra UT trimmad rullar.
            Min C3 som har keramiska lager, lättat mellanhjul och keramisk knivbult kastar för tillfället bäst.
            Bättre än min UT C4.
            Min supertrimmade UT Rocket Black Edition är inte inkastad än.

            C3 har blivit min favorit, ska på 35 mm enkelvev. Väntar på låsbricka men kortare avstånd mellan skruvhålet och centrum.
            Tjena.
            En gedingen samling av rullar du har. Var ute idag och testade min rullar.

            UT Piken med inshore veven och lättat linförare är lite orolig upplever jag. Man kan inte riktigt snärta iväg beten utan att ha tummen redo. Men är samtidigt den skönaste rullen jag har.

            Svartzonker edition har den grunda recordspolen och UT keramlager. Den är helt ny, kastar långt men upplevde den lite orolig i slutet på dagen, tror det beror på att den inte är inkörd än. Drog åt spolbromsen då den glappande en del i slutet av passet, blev bättre efter detta.

            VC Piken med keramiska lager men annars original, är inkörd och kastar nog bäst för tillfället, minst orolig men kastlängden är lite kortare. Skön att veva till skillnad från Svarzonker som känns ny och trögvevad. Har dessutom inte hunnit öppna och smörjt vevsidan på Svartzonkern.

            Summan av kardemumman är att alla rullar är riktigt sköna på sitt sätt. Gillar det råa i en tillsynes original VC Pike medans UT Piken är lätt den skönaste att veva och kasta med, men saknar känslan av en riktig ambassadeuer.

            Svartzonker edition kastar beten från 40g uppemot 80g bäst av mina rullar, men är för tillfället inte så skön att fiska med. Blir nog bättre när jag har fiskat in den samt rengjort abu tröga fett och smörjt med Cals.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Tjena.
              En gedingen samling av rullar du har. Var ute idag och testade min rullar.

              UT Piken med inshore veven och lättat linförare är lite orolig upplever jag. Man kan inte riktigt snärta iväg beten utan att ha tummen redo. Men är samtidigt den skönaste rullen jag har.

              Svartzonker edition har den grunda recordspolen och UT keramlager. Den är helt ny, kastar långt men upplevde den lite orolig i slutet på dagen, tror det beror på att den inte är inkörd än. Drog åt spolbromsen då den glappande en del i slutet av passet, blev bättre efter detta.

              VC Piken med keramiska lager men annars original, är inkörd och kastar nog bäst för tillfället, minst orolig men kastlängden är lite kortare. Skön att veva till skillnad från Svarzonker som känns ny och trögvevad. Har dessutom inte hunnit öppna och smörjt vevsidan på Svartzonkern.

              Summan av kardemumman är att alla rullar är riktigt sköna på sitt sätt. Gillar det råa i en tillsynes original VC Pike medans UT Piken är lätt den skönaste att veva och kasta med, men saknar känslan av en riktig ambassadeuer.

              Svartzonker edition kastar beten från 40g uppemot 80g bäst av mina rullar, men är för tillfället inte så skön att fiska med. Blir nog bättre när jag har fiskat in den samt rengjort abu tröga fett och smörjt med Cals.
              Tack!
              Är direkt inga exceptionella rullar, men såklart Ambassadeur som är bäst!

              Efter några timmars fiske har det samlats endel vatten i rullen.
              Är man inte uppmärksam och lyhörd då finns risken man sitter med ett backslag på rullen.
              Med trim upplever jag att glappet mellan infiskad rulle och oanvänd för passet är mindre. Rullen är mera lika hela passet, dock är backslag oundvikligt.
              Hade ett litet idag, men det är bra länge sedan jag hade mitt förra.
              Flätlinor är känsligt, absorberar mera vatten och är stummare. När jag bytte från nylon till flätlina hade jag rätt mycket backslag.
              Experimentera med flätlina redan tidigt 90-talet men Fusion som linan hette var varken rund eller hade samma diameter genom hela linan.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                Tack!
                Är direkt inga exceptionella rullar, men såklart Ambassadeur som är bäst!

                Efter några timmars fiske har det samlats endel vatten i rullen.
                Är man inte uppmärksam och lyhörd då finns risken man sitter med ett backslag på rullen.
                Med trim upplever jag att glappet mellan infiskad rulle och oanvänd för passet är mindre. Rullen är mera lika hela passet, dock är backslag oundvikligt.
                Hade ett litet idag, men det är bra länge sedan jag hade mitt förra.
                Flätlinor är känsligt, absorberar mera vatten och är stummare. När jag bytte från nylon till flätlina hade jag rätt mycket backslag.
                Experimentera med flätlina redan tidigt 90-talet men Fusion som linan hette var varken rund eller hade samma diameter genom hela linan.
                Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan. Men vattnet låter mer logiskt. Har någon superfina som satt på VC Piken vid köp, den linan suger inget vatten alls nästan. Den känns skitskum, det är inte riktigt någon vax på den utan den känns mer som väldigt hårt flätat tyg (sämsta förklaringen ha ha)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan.
                  Fett på bromsbanan är ytterst sällsynt förutsatt att ägaren inte själv kladdat dit det, alternativt kletat fett runt spåren i pinjongen. Inte ens i sistnämnda fallet är det särskilt vanligt att fettet letar sig ut till bromsbanan.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Så det är alltså vattnet i rullen som gör den orolig, min teorie var att fettet letade sig ur hålet där pinjondrevet sitter och kladdar kladdar ner bromsbanan. Men vattnet låter mer logiskt. Har någon superfina som satt på VC Piken vid köp, den linan suger inget vatten alls nästan. Den känns skitskum, det är inte riktigt någon vax på den utan den känns mer som väldigt hårt flätat tyg (sämsta förklaringen ha ha)
                    Vattnet gör ju att fett och även tunna oljan jag använder smetas ut och hamnar på bromsbanan också.

                    Vissa linor är katastrofala, suger upp mängder med vatten.

                    Kommentera


                    • Oroliga rullar fixas lätt med en magnetbroms :-)
                      Mina rullar har Magnetbroms och då kan samtliga C-vikter avaktiveras :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X