Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Hur det är med dubbel backspärr vet jag inte. Tror knappast det. Eftersom den både här alustativ och alubottenplatta.
    Inga dubbla backspärrar.

    Kommentera


    • Backhaken är ju rätt lätt att fixa, åtminstone om man nöjer sig med nit i mässing.
      Enkelt att nita dit själv i bromsplattan.
      Annars kan man ha turen att råka få en rulle där plattan har nit i stål, då är det bara hänga dit haken.

      Kommentera


      • Ok. Då vet jag. Tack för svar grabbar.

        Kommentera


        • Köp en sån här eller en C5:a om ni vill ha en inbyggd, utifrån ställbar magnetbroms och 2-pinnars centrifugalbroms... sen kan man plocka på vev, spole, drev, tumbrygga m m som man vill, min i original hittade jag i USA till en vettig slant, men minns ej exakt, under 1000kr iaf.
          Click image for larger version  Name:	20200421_192524.jpg Views:	0 Size:	1,96 MB ID:	2544512
          Fast den kan nog ha aluminium här och där vilket inte håller för alla.

          Kommentera


          • God kväll mina herrar!

            Jag tänkte höra med er hur ni polerar era mässingstativ, samt gavlarna? Har sett att vissa rullar glänser väldigt fint på bilderna. Själv får jag inte dom och glänsa något märkbart.

            Så kan ni komma med lite tips på metoder och medel som används blir jag väldigt glad och tacksam.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Jag tänkte höra med er hur ni polerar era mässingstativ, samt gavlarna? Har sett att vissa rullar glänser väldigt fint på bilderna. Själv får jag inte dom och glänsa något märkbart.

              Så kan ni komma med lite tips på metoder och medel som används blir jag väldigt glad och tacksam.
              Jag tycker att i princip alla Ambassadeurer jag gör i ordning glänser fint efteråt.
              Kör stativen i ultraljud med vanligt handdiskmedel (varumärket Neutral är särskilt effektivt, vet inte varför) borstar alla skrymslen med tandborste och torkar noga med mikrofiberduk.

              Ytterst sällan jag polerar kromstativen eller eloxerade gavlar.
              Metallpolermedel skulle jag definitivt undvika då dessa kan göra mer skada än nytta.

              Jag har på vissa saltfiskade rullar använt skonsamma medel avsedda för billacker, det fungerar ibland riktigt bra på lättare fläckar konventionell rengöring inte
              biter på.
              Produkten jag främst använder är då Autoglym Super Resin Polish.
              Avverkar ytterst lite och enkelt att påföra samt polera bort med mikrofiberduk.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Jag tycker att i princip alla Ambassadeurer jag gör i ordning glänser fint efteråt.
                Kör stativen i ultraljud med vanligt handdiskmedel (varumärket Neutral är särskilt effektivt, vet inte varför) borstar alla skrymslen med tandborste och torkar noga med mikrofiberduk.

                Ytterst sällan jag polerar kromstativen eller eloxerade gavlar.
                Metallpolermedel skulle jag definitivt undvika då dessa kan göra mer skada än nytta.

                Jag har på vissa saltfiskade rullar använt skonsamma medel avsedda för billacker, det fungerar ibland riktigt bra på lättare fläckar konventionell rengöring inte
                biter på.
                Produkten jag främst använder är då Autoglym Super Resin Polish.
                Avverkar ytterst lite och enkelt att påföra samt polera bort med mikrofiberduk.
                Ok, jag får nämligen avlagringar på mässingstativet som sitter på nästan helt nya rullar. Får inte bort det med diskmedel och tandborste.

                Jag fiskar inte ens i bräcktvatten och förstår inte hur skiten kan samlas där. Går inte heller att skrapa bort med nagel.

                Jag tar isär rullarna och torkar dom med handduk och sen låter jag dom även lufttorkad över natten.

                På min helt nya svartzonker edition fans det något halvsvart gunk från den svarta bottenplattan redan från köp.

                Man kan tycka att ett kromatmässinstativ ska vara blank och fin men på vissa ställen är ytan skrovlig av någon slags skit eller avlagring?

                Störigt är det iallafall.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Man kan tycka att ett kromatmässinstativ ska vara blank och fin men på vissa ställen är ytan skrovlig av någon slags skit eller avlagring?

                  Störigt är det iallafall.
                  Är det främst nyare rullar det gäller?

                  Har liknande problem ibland på just nyare mässingdelar.
                  Äldre rullar blir nästan alltid totalt fläckfria enbart efter diskmedel och ultraljud.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Är det främst nyare rullar det gäller?

                    Har liknande problem ibland på just nyare mässingdelar.
                    Äldre rullar blir nästan alltid totalt fläckfria enbart efter diskmedel och ultraljud.
                    Jo dom rullarna jag äger är nya i princip. Dom äldre beganade är från typ 2010 och knappt använda av tidigare ägare. Sen är 2010 kanske inte direkt äldre.

                    Sen har jag ingen utraljudstvätt, utan jag lägger stativet i varmt vatten med diskmedel och borstar sen med tandborste.

                    Kommentera


                    • Jag kanske bör investera i en utraljudstvätt. Vad kostar en bra sådan? Vet att det finns lite billigare varianter men vill helst ha en som håller bra kvalitet, men samtidigt vill jag inte betala tre lax för en sådan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X