Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ”Lillen” fick följa med ut på havsöringfiske igår.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Rexan Visa inlägg
      ”Lillen” fick följa med ut på havsöringfiske igår.
      Snygg rulle! Jag hade en likadan som jag sålde, inte har du köpt den av zakdima? Ser ut att vara en grund ihålig recordspole under men kanske ögonen sviker.

      Kommentera


      • Har några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.

        Frågan gäller både original lager och keramikhybridlager. Om det gör någon skillnad?

        Självklart gäller min fråga ambassadeurer.

        Lägger upp nya bilder på mina ambassadeurer snart. Har fått två nya rullar, original en så länge :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Har några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.

          Frågan gäller både original lager och keramikhybridlager. Om det gör någon skillnad?

          Självklart gäller min fråga ambassadeurer.

          Lägger upp nya bilder på mina ambassadeurer snart. Har fått två nya rullar, original en så länge :-)
          Har keramikhybridlager i alla mina Ambassadeur, tar isär torkar och oljar rullarna efter varje pass, en droppe raketolja i lagren. Större service får Sportfiskeboden göra, överlåter det till proffsen.

          Från helgen, C4 kastar nu lika bra som min C3.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

            Snygg rulle! Jag hade en likadan som jag sålde, inte har du köpt den av zakdima? Ser ut att vara en grund ihålig recordspole under men kanske ögonen sviker.
            Ögonen är det inget fel på Köpte den här på fiskesnack men inte av Zakdima. Har satt i Recordspolen i efterhand tillsammans med lite annat trim från Abu. Har ett antal ambor men detta är lätt den snyggaste.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

              Har keramikhybridlager i alla mina Ambassadeur, tar isär torkar och oljar rullarna efter varje pass, en droppe raketolja i lagren. Större service får Sportfiskeboden göra, överlåter det till proffsen.

              Från helgen, C4 kastar nu lika bra som min C3.
              Tjena.

              Jo jag gör det samma gällande inoljning samt torkning av rullar efter nästan varje pass, ibland får någon rulle sitta kvar på spöt ifall jag ska fiska tidigt dagen efter.

              Däremot servar jag och mekar rullarna själv.

              Halva nöjet med att fiska är att mecka och trimma ambassadeurer :-)


              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                Har keramikhybridlager i alla mina Ambassadeur, tar isär torkar och oljar rullarna efter varje pass, en droppe raketolja i lagren. Större service får Sportfiskeboden göra, överlåter det till proffsen.

                Från helgen, C4 kastar nu lika bra som min C3.
                Fin c4 förresten. Är det reelperformance kittet?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Fin c4 förresten. Är det reelperformance kittet?
                  C8 UT Edition menar du!
                  Nä skämt och sido.
                  Köpte delarna löst, grunda UT-spolen med keramikhybridlager.
                  Lättat mellanhjul med dubbla kullager och keramisk knivbult.
                  Kullagrad UT-vev, behöll linspridaren då den är nya lättare och original evighetsskruv med dubbla lager. Sedan beställde jag ett Record tumstöd från Abu.
                  Vid nästa service åker det på svampskruvar.
                  Senast ändrad av Wilier75; 2020-05-04, 21:11.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                    Köpte delarna löst, grunda UT-spolen med keramikhybridlager.
                    Lättat mellanhjul med dubbla kullager och keramisk knivbult.
                    Kullagrad UT-vev, behöll linspridaren då den är nya lättare och original evighetsskruv med dubbla lager. Sedan beställde jag ett Record tumstöd från Abu.
                    Vid nästa service åker det på svampskruvar.
                    Väntar på min c3 4000, tänker nog göra något liknande med den rullen, som du gjort med c4, tänkte prova ha den till abbore.

                    Jäkligt fin rulle. Vad har du gjort med c3? Tänker på det du sa, att din c4 kastar nu lika bra som c3.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                      Har några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.

                      Frågan gäller både original lager och keramikhybridlager. Om det gör någon skillnad?

                      Självklart gäller min fråga ambassadeurer.
                      Resonerar förvisso likadant oavsett rullmärke, servicebehovet har för mig mer med typ av fiske att göra än tillverkarens namn.

                      Jag fiskar uteslutande gädda med mina Ambassadeurer, främst betesvikter 20-70 gram i sötvatten.
                      Smörjer lagren (har endast två kullager per rulle, lämnat lagertrimmande till andra) kanske var femte eller tionde fiskepass. Då fiskar jag oftast 4-5 timmar per pass.
                      Rengör inte lagren särskilt ofta, det är rent där jag fiskar och jag är extremt pedantisk med att skölja och torka mina rullar. Säsonger då jag fiskar gädda kanske lagren rengörs grundligt en eller två gånger.
                      Resonerar precis likadant kring mina Shimano och Daiwa som går till gäddfisket.

                      River gäddrullar vartannat eller vart tredje år, då är det demontering till minsta löstagbar beståndsdel och ultraljudstvätt.
                      Kan bli lite kletande av fett en eller två gånger per säsong.

                      Smårullarna behandlas väldigt olikt, dessa får lager smorda och/eller rengjorda många gånger per säsong och öppnas på vevsidan 2-4 gånger per år.
                      Till i princip allt fiske jag bedriver över 20-30 gram tycker jag det är helt onödigt att rengöra lager i tid och otid, det gör helt enkelt för lite skillnad på prestandan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X