Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Resonerar förvisso likadant oavsett rullmärke, servicebehovet har för mig mer med typ av fiske att göra än tillverkarens namn.

    Jag fiskar uteslutande gädda med mina Ambassadeurer, främst betesvikter 20-70 gram i sötvatten.
    Smörjer lagren (har endast två kullager per rulle, lämnat lagertrimmande till andra) kanske var femte eller tionde fiskepass. Då fiskar jag oftast 4-5 timmar per pass.
    Rengör inte lagren särskilt ofta, det är rent där jag fiskar och jag är extremt pedantisk med att skölja och torka mina rullar. Säsonger då jag fiskar gädda kanske lagren rengörs grundligt en eller två gånger.
    Resonerar precis likadant kring mina Shimano och Daiwa som går till gäddfisket.

    River gäddrullar vartannat eller vart tredje år, då är det demontering till minsta löstagbar beståndsdel och ultraljudstvätt.
    Kan bli lite kletande av fett en eller två gånger per säsong.

    Smårullarna behandlas väldigt olikt, dessa får lager smorda och/eller rengjorda många gånger per säsong och öppnas på vevsidan 2-4 gånger per år.
    Till i princip allt fiske jag bedriver över 20-30 gram tycker jag det är helt onödigt att rengöra lager i tid och otid, det gör helt enkelt för lite skillnad på prestandan.
    När du sköljer rullarna, hur går du till väga? Är det en lättare sköljning med ljummet vatten som gäller?

    Kommer det inte in mer vatten i tex lager, men det kanske inte gör något så länge man låter dem torka och oljar efteråt?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      När du sköljer rullarna, hur går du till väga? Är det en lättare sköljning med ljummet vatten som gäller?

      Kommer det inte in mer vatten i tex lager, men det kanske inte gör något så länge man låter dem torka och oljar efteråt?
      Med risk för att bli kallad rullfetischist samt låta löjlig:
      Jag har plastkanyler av olika volym jag brukar fylla med ljummet vatten, på så vis kan jag "punktskölja". Det handlar oftast om att få bort sjögräs och färg från linan, krävs inte så mycket vatten för det syftet.

      Ibland tar jag även en bomullspinne och torkar bort fettrester eller annat skräp som tenderar att fastna kring linspridaren exempelvis.
      Avslutar ibland med en avsköljning där jag fyllt upp vatten i en kanna som sedan sakta hälls rakt över rullen.
      Eftersom jag enbart har två lager inuti en Ultracast-spole (och lagren är relativt skyddade även i mina japaner) får jag inte in mer vatten till lagren vid sköljning än jag får vid själva fisket.

      Tar ibland ut spolarna ur rullarna och låter dem torka efter fisket, om det görs eller ej varierar från fiskepass till fiskepass.
      Rullarna förvaras naturligtvis alltid luftigt i inomhusklimat direkt efter jag kommit hem från fisket.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Rexan Visa inlägg
        ”Lillen” fick följa med ut på havsöringfiske igår.
        Fin champagne raket!

        Fråga till er som använder 4500-4600 rullar till havsöringen, vad för typ av spön kör ni?
        Längd och betesviktspann?
        Vilken lindimension?

        Samt var fiskar ni, öst eller västkust?
        Betesvikter?






        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Med risk för att bli kallad rullfetischist samt låta löjlig:
          Jag har plastkanyler av olika volym jag brukar fylla med ljummet vatten, på så vis kan jag "punktskölja". Det handlar oftast om att få bort sjögräs och färg från linan, krävs inte så mycket vatten för det syftet.

          Ibland tar jag även en bomullspinne och torkar bort fettrester eller annat skräp som tenderar att fastna kring linspridaren exempelvis.
          Avslutar ibland med en avsköljning där jag fyllt upp vatten i en kanna som sedan sakta hälls rakt över rullen.
          Eftersom jag enbart har två lager inuti en Ultracast-spole (och lagren är relativt skyddade även i mina japaner) får jag inte in mer vatten till lagren vid sköljning än jag får vid själva fisket.

          Tar ibland ut spolarna ur rullarna och låter dem torka efter fisket, om det görs eller ej varierar från fiskepass till fiskepass.
          Rullarna förvaras naturligtvis alltid luftigt i inomhusklimat direkt efter jag kommit hem från fisket.
          Plockar ut spolarna och torkar hela rullen, tar även bomullspinne och torkar skit kring lager, linspridare osv. Och självklart ligger dom hemma i värmen.

          Händer däremot att jag låter någon rulle sitta på spöt som tidigare nämt ifall jag ska fiska på morgonen efter.

          Jag trodde jag överdrev lite. Men kanyl och kanna var klockrent. Kanylen skippar jag nog men kannan snor jag nog :-)

          Tack för skötselråden

          God natt mina vänner

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Jag trodde jag överdrev lite. Men kanyl och kanna var klockrent. Kanylen skippar jag nog men kannan snor jag nog :-)
            Fördelen med kannan är det breda, "mjuka" flödet. Spolning medelst kran är som gjort för att trycka in onödigt vatten i rullen.
            Med kanylen går det å andra sidan skölja så precist att inget vatten alls tränger in där man inte vill ha det.

            Överdrivet?
            Ja, kanske det men jag vill att mina rullar inte bara ska hålla i 10 eller 20 år, jag vill även att de både ska se bra ut och fungera optimalt på kort och mycket lång sikt.
            Som jag ser det är ett mycket noggrant underhållsschema nyckeln till detta.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Väntar på min c3 4000, tänker nog göra något liknande med den rullen, som du gjort med c4, tänkte prova ha den till abbore.

              Jäkligt fin rulle. Vad har du gjort med c3? Tänker på det du sa, att din c4 kastar nu lika bra som c3.
              Haft en otrimmad 4600 som jag inte kom överens med, sålde den men sugen på en C3 4600.

              Ironiskt med C3 Recordspolen grunda, keramisk knivbult och lättat mellanhjul.
              Original lättat linspridare och original evighetsskruv med ett kullager.

              Keramiska lager och alltid gula raketoljan i.

              Har fortfarande inte kasta in min supertrimmade Rocket Black Edition UT.

              Min första Rocket som skulle in på trim hos Sportfiskeboden och jag trodde Postnord slarva bort fick Recordspolen med keramiska lager, keramik knivbult, dubbelt lättat kullagrad mellandrev och dubbelt kullagrad evighetsskruv från en C4 PD.
              ​​​
              Rocket Black Edition har fyra kullager original, två i spolen ett i mellanhjulet och sista i evighetsskruven.
              Senast ändrad av Wilier75; 2020-05-05, 05:56.

              Kommentera


              • Har precis idag fått hem ytterligare en Ambassadeur till samlingen!

                Måste fråga i denna tråden då jag vet det finns många Ambassadeur nördar här, denna rullen är va jag förstått det ett riktigt hopp-plock av delar.
                Men gavlarna är lite intressanta, speciellt den vänstra dvs icke vevsida är helt slät ingen text eller stansat Abu.
                Vilken model skulle den kunna härstamma från?

                Vevgaveln har stansat Made in Sweden.

                Min första tanke är att dem är från någon export rulle, kanske Japan rulle?



                Bifogade filer

                Kommentera


                • Kimmen det där är någon form av hemmabygge antar jag?

                  Klart intressant icke vevgavel, ser definitivt ut som den skulle kunna komma från någon av alla otaliga japanska retromodeller men jag har ingen aning om så är fallet.
                  Hade rullen haft svarta Striper Drag-stjärnhjulet och en ordentlig vev hade den varit riktigt tjusig!

                  Kommentera


                  • JontaK

                    Jag antar också att detta är resultatet av någons fria kreativitet? Men vet inget mer om rullen eller dess historia.

                    Hittade på den på en auktion och tyckte den var så pass annorlunda att den var intressant i mina ögon!

                    Gavlarna är ju lite udda så man undrar ju var de kommer från som sagt?
                    Centreringsskruvarna och ”knarr-knappen” är svarta men dem är ju troligen bytta?
                    Mer har rullen som synes utvärtes ett svart tumstöd, bockat svart stjärnhjul & lätt svart linspridare och vad jag tror är spole som härstammar från factory tuned serien?

                    Tittade som hastigast in i rullen igår och det sitter dubbelt lagrat mellanhjul & dubbelt kullagrad evighetsskruv.
                    Rullen snurrar på väldigt lätt och fint!

                    Veven är inte heller inte någon personlig favorit så den kommer bytas, frågan är bara mot vad?


                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                      JontaK

                      Jag antar också att detta är resultatet av någons fria kreativitet? Men vet inget mer om rullen eller dess historia.

                      Hittade på den på en auktion och tyckte den var så pass annorlunda att den var intressant i mina ögon!

                      Gavlarna är ju lite udda så man undrar ju var de kommer från som sagt?
                      Centreringsskruvarna och ”knarr-knappen” är svarta men dem är ju troligen bytta?
                      Mer har rullen som synes utvärtes ett svart tumstöd, bockat svart stjärnhjul & lätt svart linspridare och vad jag tror är spole som härstammar från factory tuned serien?

                      Tittade som hastigast in i rullen igår och det sitter dubbelt lagrat mellanhjul & dubbelt kullagrad evighetsskruv.
                      Rullen snurrar på väldigt lätt och fint!

                      Veven är inte heller inte någon personlig favorit så den kommer bytas, frågan är bara mot vad?

                      Självklart mot en 35 mm klassisk enkelvev, nöjd med min som jag satte på C3:an.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 644 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 687 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X