Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Jag har en UT 5000 spole som jag är väldigt nöjd med, den är både lätt, balanserad och tar perfekt med lina, men ja UT är dyrt. Är det knas med deras 4000 spolar
    Hur mycket kostar en avail rulle efter frakt osv? Skulle vara roligt att prova. Finns dom att beställa från england endast?
    Har haft rätt många UT trim genom åren från 1500 upp till 6000 rullar. Har sålt av samtliga. Tycker inte de ger den effekt ökning som väntas.
    angående avail så har jag ingen aning om de finns i England. Japan är det som gäller annars. Sen tycker jag frågan är. Vad är det man vill ha ut av sin rulle?
    Ska man trimma en rulle ska man vara en VÄLDIGT bra kastare för att få någon nytta av det, annars blir de oftast nervösa och lite lynniga. Och då tvingas man bromsa upp den med bla dyra magnetbromsar, eller dra åt spolcentreringen. Och då har man tappat hela vitsen med alla dyra trimdelar.
    Vill man ha bara en enkel och stabil rulle så räcker det med bara 2 lager. Presterar oftast bättre än de fulltrimmade som många tvingas bromsa ned.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Har haft rätt många UT trim genom åren från 1500 upp till 6000 rullar. Har sålt av samtliga. Tycker inte de ger den effekt ökning som väntas.
      angående avail så har jag ingen aning om de finns i England. Japan är det som gäller annars. Sen tycker jag frågan är. Vad är det man vill ha ut av sin rulle?
      Ska man trimma en rulle ska man vara en VÄLDIGT bra kastare för att få någon nytta av det, annars blir de oftast nervösa och lite lynniga. Och då tvingas man bromsa upp den med bla dyra magnetbromsar, eller dra åt spolcentreringen. Och då har man tappat hela vitsen med alla dyra trimdelar.
      Vill man ha bara en enkel och stabil rulle så räcker det med bara 2 lager. Presterar oftast bättre än de fulltrimmade som många tvingas bromsa ned.
      Jag har både keramikhybridlager i original spolar, record spole med keramidhybrid och min VC Pike med UT pikeperformance.

      Min UT trimmade är lätt den skönaste, dyrt är det med UT och vet inte ifall det är värt effekt ökningen det ger i jämförelse med annat ovannämnda. Men den är skönast att fiska med.

      Jag upplevde ett tag att vissa rullar var oroliga men det tog inte många kast att få in känslan för kasttekniken och inställningar för respektive rulle.

      Det är inte direkt någon raketforskning att kasta med en trimmad ambassadeuer (för mig) och mina inställningar är 2 bromsar. Centrerar rullen så den precis inte glappar. Resten fixar tummen :-)

      Men som sagt så har jag inte lager överallt i mina rullar utan trimspole med lager eller UT bustningar är det jag använder förutom i c3 som har en i skruven original, och måste ändå säga att UT är Nice:-)

      Smaken är som baken, tvådelad :-)

      Mvh Alan

      Kommentera


      • Anledningen att jag sätter Magnetbroms i mina Ambassadeurer är att jag då kan koppla bort C-vikterna och man slipper ljudet från dom :-)
        Sen är der smidigare med Magnetbroms, enligt mig. Visst, tar några kast att ställa in så man hamnar rätt. Men väl där så behöver jag inte tänka :-)
        Jag kastar med min 5501 allt mellan 10g och 60g utan att röra inställningen. Över 60g tar jag nästa rulle bara som då kastar typ 50g till 150g utan problem :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Anledningen att jag sätter Magnetbroms i mina Ambassadeurer är att jag då kan koppla bort C-vikterna och man slipper ljudet från dom :-)
          Sen är der smidigare med Magnetbroms, enligt mig. Visst, tar några kast att ställa in så man hamnar rätt. Men väl där så behöver jag inte tänka :-)
          Jag kastar med min 5501 allt mellan 10g och 60g utan att röra inställningen. Över 60g tar jag nästa rulle bara som då kastar typ 50g till 150g utan problem :-)
          God morgon Classe

          Vart köper man magnetbromsar? Vill göra en abborerulle av min c3 4000 och funderar på att dra i den all trim som går.

          Skulle vara grymt att få in magnetbromsar till den och prova köra drag på ca 12g till 25g med denna.

          Är det genomförbart överhuvudtaget?

          Mvh Alan

          Kommentera


          • Eller vad säger ni experter på ambassadeurer, är detta genomförbart och vilket trim behövs till detta?

            Mvh Alan

            Kommentera


            • Allt är möjligt :-)
              HedgeHog har magnetbromsar :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Eller vad säger ni experter på ambassadeurer, är detta genomförbart och vilket trim behövs till detta?

                Mvh Alan
                Som jag skrev innan, jag kastar ner till 10g med min 5501 så att få ner ännu mer med en rulle i 4000 klassen borde funka galant :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Ja!
                  En av mina favoritrullar, EON!
                  Stativet helt i plast.

                  Click image for larger version  Name:	Eon360002c.jpg Views:	77 Size:	319,6 KB ID:	2545945
                  Frikopplingen är ytterst märklig, det är å andra sidan allt i den här rullen.

                  Click image for larger version  Name:	Eon01a.jpg Views:	77 Size:	265,1 KB ID:	2545947
                  Uppe till vänster det EON är känd för, den trippelt kullagrade planetväxeln!

                  Click image for larger version  Name:	Eon360002b.jpg Views:	79 Size:	226,1 KB ID:	2545946
                  Rengjord i delar.
                  De stora stålskivorna är en del av slirbromsen som också den är udda.

                  Click image for larger version  Name:	Eon360002a.jpg Views:	76 Size:	207,4 KB ID:	2545944
                  Kan man annat än älska den!!!???
                  "Warum einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann" (tyskt ingenjörsordspråk)
                  Medlem i GGG-U
                  Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Jag misstänker att UT's 4000-spole har sina fördel och sin nackdel i just linkapaciteten.
                    Själv använder jag uteslutande mina Ambassadeurer till mitt tyngre gäddfiske, 4000 inkluderad. Ser inga som helst anledningar att gå ner till tunna lindimensioner
                    till det fisket och misstänker därför att UT's spole tar för lite lina för min smak.
                    Samtidigt är ju en ynklig linkapacitet strålande för den som använder tunnare linor, det sitter ofta mer vikt i den blöta linan än vad det gör i själva spolen.

                    Jag har haft en uppsjö 4000-rullar hemma, de flesta har jag byggt åt andra, med ABU's egna spolar och har aldrig upplevt dem som annat än utmärkta. Även till lättare fiske även om en grundare spole säkert gjort nytta till sådant. Men vem fiskar 10 gram på korta spön med en mässingklump på 350 gram?
                    Tänkte köra VC Piken i 4000 till gädda men c3 som ändå är mestadels aluminium till aborre, därför tänkte jag att en lättad spole bör vara på sin plats.

                    Men det kanske går med orginalspolen, har du koll på den gamla record rullen i 4000 storlek. Är den grundare en original?

                    Håller nämligen på med en lista på delar som ska beställas från Abu, och är lite kluven till vilken rulle som jag bör beställas. Vet att det finns lite trådar angående detta men är omständigt att söka i djungeln av olika åsikter :-)

                    Alla tips är välkomna från er med erfarenhet av olika modeller av spolar, baserat på just erfarenhet. Inte någons mammas mormors pojkväns sons dotters erfarenheter :-)

                    Mvh Alan

                    Kommentera


                    • Kör ingen mekanisk broms på mina trimmade ambassadeur tre vikter aktiverade på centrifugalbromsen, kastar stabilare med mina trimmade än otrimmad.

                      Trimmade rullarna är mera lika i karaktären genom hela passet.
                      Med otrimmade kunde jag efter några timmar fiske och flätlina få ett backslag, lärde mig aldrig läsa av rullen när dessa var på väg. Dessutom prioritera jag kastlängd.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X