Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Kör ingen mekanisk broms på mina trimmade ambassadeur tre vikter aktiverade på centrifugalbromsen, kastar stabilare med mina trimmade än otrimmad.

    Trimmade rullarna är mera lika i karaktären genom hela passet.
    Med otrimmade kunde jag efter några timmar fiske och flätlina få ett backslag, lärde mig aldrig läsa av rullen när dessa var på väg. Dessutom prioritera jag kastlängd.
    Centrufugalbromsen är mekanisk broms

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av zakdima Visa inlägg

      Centrufugalbromsen är mekanisk broms
      Mekaniska bromsen kallas väl endå bromsen som spänner åt spolaxeln.
      Står alla fall så i mina bruksanvisningar till äldre Ambassadeur jag har. Nya har ju inga analoga bruksanvisningar längre.

      Kommentera


      • Frågor på det! Click image for larger version

Name:	DSC_0066.JPG
Views:	280
Size:	3,30 MB
ID:	2547510

        Kommentera


        • Så där då. Nu är beställningen på delar till ombyggnad av min VC P klar, blev originalspole till denna. Passade även på att beställa den nya Record spolen till min raket 5501.

          Hjälpsamma gubbar måste jag säga på Abu service avdelning. Då jag inte hade några artikelnummer så ringde jag istället för att maila, och dom tog fram allting åt mig. Väldigt trevliga herrar att ha med att göra.

          Gör en liten uppdatering på priser och fraktkostnader/postförskottsavgift samtidigt som jag lägger upp bilder på min VC Pike 4601 :-)

          Mvh Alan



          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Så där då. Nu är beställningen på delar till ombyggnad av min VC P klar, blev originalspole till denna. Passade även på att beställa den nya Record spolen till min raket 5501.

            Hjälpsamma gubbar måste jag säga på Abu service avdelning. Då jag inte hade några artikelnummer så ringde jag istället för att maila, och dom tog fram allting åt mig. Väldigt trevliga herrar att ha med att göra.

            Gör en liten uppdatering på priser och fraktkostnader/postförskottsavgift samtidigt som jag lägger upp bilder på min VC Pike 4601 :-)

            Mvh Alan


            Klockrent bemötande och service från gubbarna i Svänsta.
            Beställt haft garantiärende och specifika frågor om vissa Ambassadeur modeller.
            Nästan dåligt samvete jag uppehöll linjen länge, pratade länge om Ambassadeurer och Abu i allmänhet. Ett oerhört lärorikt och trevlig samtal.

            Visst min speciella åsikt, men är fan riktigt härligt att världens bästa fiskerullar fortfarande görs i Sverige!

            Kommentera


            • Dessutom snabb leverans, beställt saker där personalen på serviceavdelningen personligen varit ute i produktionen och lagt sakerna i utkorgen.
              Dessutom skicka med dekaler osv.
              Abu och personalen är bäst!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                Klockrent bemötande och service från gubbarna i Svänsta.
                Beställt haft garantiärende och specifika frågor om vissa Ambassadeur modeller.
                Nästan dåligt samvete jag uppehöll linjen länge, pratade länge om Ambassadeurer och Abu i allmänhet. Ett oerhört lärorikt och trevlig samtal.

                Visst min speciella åsikt, men är fan riktigt härligt att världens bästa fiskerullar fortfarande görs i Sverige!
                Håller med dig till fullo :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Håller med dig till fullo :-)
                  Jag håller inte med om världens bästa fiskerullar men jag håller utan minsta tvekan med om servicen i Svängsta.
                  Den är helt utan motstycke av det jag upplevt i fiskebranschen.
                  De andra två stora tillverkarens motsvarigheter i Sverige/Norden har MYCKET att lära.
                  De senaste ordrarna jag varit inblandad i från Daiwa Scandinavia har inte ens kommit fram (frågan är om de ens skickats) och Normark får man ju inte
                  ha kontakt med som privatperson, får man mot förmodan svar från dem utlovas saker som inte efterlevs. Skämmes!

                  Jag tycker faktiskt ABU's rullar blir bättre än de är just tack vare serviceavdelningen, det är resonabla och kunniga pojkar där som alltid åtminstone försöker hjälper till, även om frågorna är krångliga. Ett stort plus är intresset för, och kunskapen om, äldre modeller.
                  Senast det begav sig behövde jag ett envägslager till en ABU-haspel, blev direkt informerad om att INTE beställa enligt sprängskiss utan fick istället ett helt annat nummer på en motsvarande del som ska hålla bättre än originalet. Mycket snyggt gjort!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Jag håller inte med om världens bästa fiskerullar men jag håller utan minsta tvekan med om servicen i Svängsta.
                    Den är helt utan motstycke av det jag upplevt i fiskebranschen.
                    De andra två stora tillverkarens motsvarigheter i Sverige/Norden har MYCKET att lära.
                    De senaste ordrarna jag varit inblandad i från Daiwa Scandinavia har inte ens kommit fram (frågan är om de ens skickats) och Normark får man ju inte
                    ha kontakt med som privatperson, får man mot förmodan svar från dem utlovas saker som inte efterlevs. Skämmes!

                    Jag tycker faktiskt ABU's rullar blir bättre än de är just tack vare serviceavdelningen, det är resonabla och kunniga pojkar där som alltid åtminstone försöker hjälper till, även om frågorna är krångliga. Ett stort plus är intresset för, och kunskapen om, äldre modeller.
                    Senast det begav sig behövde jag ett envägslager till en ABU-haspel, blev direkt informerad om att INTE beställa enligt sprängskiss utan fick istället ett helt annat nummer på en motsvarande del som ska hålla bättre än originalet. Mycket snyggt gjort!
                    Daiwa har varit riktigt slöa med allt vad service heter. Lämnade in min rulle efter 5 timmars användande för reklamation.

                    Rullen blev skickad till Finland där det sitter en ensam snubbe enligt Söders och servar/meckar rullar.

                    Det skulle ta max 4-6 veckor men fick tillbaka rullen efter ca 3 månader.

                    Tycker nästan synd om den ensamma Finnen som sitter alldeles ensam ute i en stuga och servar Europas alla ruller helt själv (låter otroligt).

                    Kommentera


                    • Alman nu är jag förvisso inte helt säker på att Daiwas rullskruvare sitter i en timmerstuga med en björn knackandes på dörren. : D
                      Men segt är det.

                      En del av fröjden med att äga ABU, särskilt Ambassadeur och ännu mer specifikt lite äldre varianter, är att gubbarna i Svängsta mer än gärna pratar rullar en liten stund och kommer med sunda åsikter samt tips.
                      För oss narcissister som tror vi vet bäst kanske det inte alltid behövs men det är ju både tacksamt och trevligt i vilket fall.

                      Själv föredrar jag efter många års ambassadeurande andra märken och modeller men att framhålla ABU's service som ljusår före alla andra har jag inga problem med.
                      Många gånger då jag haft krångliga beställningar av delar har jag fått hela små gäng olika artiklar skickade till mig med hälsningen "testa, någon borde passa, behåll det som inte är rätt".
                      Samtidigt lovar Normark en liten burk av Shimanos fett för en hundralapp så jag kan smörja deras förbjudna att öppna-rullar på "rätt" sätt men den satans burken anländer aldrig trots korrekt beställningsförfarande via fiskebutik.
                      Nä, jag kommer nog alltid ha minst en Ambassadeur kvar och delar lär jag beställa regelbundet för trots mytbildningen går runda Ambassadeurer sönder hyfsat ofta...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X