Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Daiwa har varit riktigt slöa med allt vad service heter. Lämnade in min rulle efter 5 timmars användande för reklamation.

    Rullen blev skickad till Finland där det sitter en ensam snubbe enligt Söders och servar/meckar rullar.

    Det skulle ta max 4-6 veckor men fick tillbaka rullen efter ca 3 månader.

    Tycker nästan synd om den ensamma Finnen som sitter alldeles ensam ute i en stuga och servar Europas alla ruller helt själv (låter otroligt).
    Kan det där ens vara förenligt med konsumentköplagen!? Jag anser inte att det är en rimlig tid för att åtgärda ett ursprungsfel, fel inom 6 månder om jag minns rätt. Lånerulle eller leverans av ny vara är det enda rimliga. Jag hoppas att någon med en typisk reklamation driver detta, 3 månader är helt galet, ja oförskämt.

    Ska nog kolla vad konsumentköplagen säger, efter max en månad kanske man kan köpa en ny rulle och skicka en faktura till den första butiken. Köparen ska ju hållas skadeslös och en väntan på 3 månader är ta mig sjutton inte "skadeslöst"!

    Jag har nämnt detta förr, det är vanligen så att butiken är ansvarig gentemot kunden och sedan får butiken sköta sina interna reklamationer gentemot leverantören. Levererar de senare en massa måndagsexemplar till butiken så ska väl inte kunden behöva ta den skiten?

    Om det fortsätter så här så finns snart ytterst få anledningar att köpa nytt eller köpa i Sverige!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jag har nämnt detta förr, det är vanligen så att butiken är ansvarig gentemot kunden och sedan får butiken sköta sina interna reklamationer gentemot leverantören. Levererar de senare en massa måndagsexemplar till butiken så ska väl inte kunden behöva ta den skiten?
      Utanför ämnet samt sten i glashus då jag absolut inte brukar stämma in i "stöd svenska fiskebranschen"-kören. Jag bryr mig egentligen inte så mycket då jag anser att företagare får ta sitt egna ansvar gällande locka och behålla kunder.
      Men i den här diskussionen måste jag ändå tycka det är för jävligt att den enskilda butiken, vilket ofta är små företag drivna av eldsjälar, hamnar i klistret på grund av gigantiska rulltillverkare eller deras lokala representanter.
      Jag har tyvärr direkt insyn i hur det fungerar och kan säga att kunden får lida på grund av vissa tillverkares ambivalens kring garantiärenden.
      Tyvärr mynnar detta inte sällan ut i att "vissa" frilansare får laga rena garantirullar då serviceavdelningarna är så förbannat opålitliga och/eller saktfärdiga.
      Det i sin tur mynnar ut i att sagda tillverkare inte inser hur många exemplar av en viss modell det faktiskt är problem med.

      I frågan står jag mitt mellan kund och butik. Kund vill ha sin rulle vilken inte sällan kostat dyra pengar lagad eller ersatt, butiken vill ha rullen lagad eller ersatt från tillverkaren.
      Jag förstår båda men de kännbara problemen hamnar oftast mellan kund och butik.
      Inte snyggt om butiken skyller på tillverkaren gentemot kund och kunden ska inte behöva kontakta tillverkaren direkt.
      Att butik ger kund kalla handen och vice versa kan jag förstå i den pressade situation som uppkommer.

      Tyvärr har inte ABU alltid skött sådant här helt snyggt heller men det var nu mycket längesedan jag hörde om problem från Svängsta.
      Oftast räcker det med en hyfsat kompetent felbeskrivning så löser ABU ärendet, återigen plus för Blekinge.

      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Om det fortsätter så här så finns snart ytterst få anledningar att köpa nytt eller köpa i Sverige!
      Välkommen till klubben.
      Säger som jag sagt i flera år, köp dina nödvändiga reservdelar för lång tid framöver och lär dig laga rullarna själv (om du inte redan kan det). Själv är bäste dräng.

      Kommentera


      • Det är synd om det är så att relationen mellan regional generalagent/tillverkarerepresentant och butik är så pass ojämlik, rent av ogin att kunden hamnar i kläm. De förstnämnda bör i så fall snarast tänka sig noga för, annars lär vi snart ta hem "allt" från annat mer långväga håll... Varför göra det här när dyr "garanti" innebär månader av väntan?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Kan det där ens vara förenligt med konsumentköplagen!? Jag anser inte att det är en rimlig tid för att åtgärda ett ursprungsfel, fel inom 6 månder om jag minns rätt. Lånerulle eller leverans av ny vara är det enda rimliga. Jag hoppas att någon med en typisk reklamation driver detta, 3 månader är helt galet, ja oförskämt.

          Ska nog kolla vad konsumentköplagen säger, efter max en månad kanske man kan köpa en ny rulle och skicka en faktura till den första butiken. Köparen ska ju hållas skadeslös och en väntan på 3 månader är ta mig sjutton inte "skadeslöst"!

          Jag har nämnt detta förr, det är vanligen så att butiken är ansvarig gentemot kunden och sedan får butiken sköta sina interna reklamationer gentemot leverantören. Levererar de senare en massa måndagsexemplar till butiken så ska väl inte kunden behöva ta den skiten?

          Om det fortsätter så här så finns snart ytterst få anledningar att köpa nytt eller köpa i Sverige!
          Tja.

          Grabbarna på Söders var trötta på Daiwa och frågade ifall det brann i knutarna, isånnafall kunde dom lösa detta på annat sätt.

          Eftersom jag har fler rullar så var det lugnt. Kan inte skylla på dom utan det är Daiwa, som jag uppfattar det så är dom underbemanade på Daiwa i Finland.

          Så egentligen är det det Daiwa som företag som är skyldiga. Jag köper inte Daiwa någon mer innan dom börjar prioritera oss kunder i Europa gällande service och reservdelar.

          Dom kan åtminstone anställa två Finnar och en björn ute i timmerstugan som kan serva/mecka våra rullar :-)

          Kommentera


          • Många smycken i tråden. Som kontrastobjekt kommer här några tyngre doningar, utan filter. Rena arbetsredskap som bor i en låda tills det är dags för arbete. Inget eftermarknadsbling-bling, bara småblesyrer och Rock'n'Roll. Eller förresten, orginalbromsarna har fått sig planslipning av stålbrickorna.

            #1 7000 c3
            #2 7000c
            #3 7000
            #4 7000 compact

            #2 är intressant, den har mer gods i gavlarna än de andra, känns nästan som rostfritt. Den har även mellanhjul i aluminium och mässing. Kännbart tyngre.
            Senast ändrad av Nila; 2020-05-12, 13:04.

            Kommentera


            • Tjena grabbar.

              Grejerna från Abu har redan kommit. Tog inte ens 24 timmar.

              Postförskottsavgiften låg på exakt 50 kr och samma med frakten. Alltså prick 100kr.

              Ska hem och sätta ihop den nu. Lägger in bilder när jag är klar.

              Kommentera


              • Behöver lite råd från er grabbar. Såg att jag har beställt en dubbelkullagrad evighetsskruv. Vet inte riktigt om jag ska köra på det eller plastbustningar.

                Ska ha VC P till allt från 50 till 100 grams drag. Såg även att det sitter en plastbustning på ena sidan trots kullager.

                Är inte det onödigt med två kullager då eftersom skruven då kommer att snurra på plasbustningen och inte lagret?

                Ska jag använda 1 eller 2 lager i evighetsskruven, eller ska jag köra på plastbustningar istället?

                Om ni har tid och lust får ni gärna komma med råd, innan jag plockar ihop den mina vänner :-)

                Mvh Alan

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Behöver lite råd från er grabbar. Såg att jag har beställt en dubbelkullagrad evighetsskruv. Vet inte riktigt om jag ska köra på det eller plastbustningar.

                  Ska ha VC P till allt från 50 till 100 grams drag. Såg även att det sitter en plastbustning på ena sidan trots kullager.

                  Är inte det onödigt med två kullager då eftersom skruven då kommer att snurra på plasbustningen och inte lagret?

                  Ska jag använda 1 eller 2 lager i evighetsskruven, eller ska jag köra på plastbustningar istället?

                  Om ni har tid och lust får ni gärna komma med råd, innan jag plockar ihop den mina vänner :-)

                  Mvh Alan
                  Med de vikterna vinner du ingenting på kullagrad evighetsskruv, bara extra underhåll i onödan.

                  En insliten evighetsskruv med bussningar rullar dessutom lättare än en lagrad med dåligt underhåll.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                    Med de vikterna vinner du ingenting på kullagrad evighetsskruv, bara extra underhåll i onödan.

                    En insliten evighetsskruv med bussningar rullar dessutom lättare än en lagrad med dåligt underhåll.
                    Tack för svar, stoppar i c3ans rör och skruv i VC P och byter lagret mot en plastbustning :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Tack för svar, stoppar i c3ans rör och skruv i VC P och byter lagret mot en plastbustning :-)
                      Men däremot kan du vinna lite på en lättad linförare :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 868 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X