Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gick inte att byta mot plastbustning då röret verkar någon hundradels mm större för att få plats med kullagret.

    Jag får väl leva med ett kullager i evighetsskruven på VC P.

    Nu blev min c3 en ofrivillig c4. Bytte även den fula plastmutterkåpan på c3an.

    Ska köpa ett downsize spö till c3 för lättare gäddfiske och jaga småsnipor:-)



    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Men däremot kan du vinna lite på en lättad linförare :-)
      Gör det stor skillnad.? Har en svart lättad linförare liggandes men tycker det är snyggt med den kromade linförare ihop med resten av kromet.

      Gillar även hur rullen känns med den tunga linförare. Men gör stor skillnad så drar jag nog på den?

      Kommentera


      • Lägger upp den tillsammans med min andra VC P så man kan se skillnaden. Vad säger ni. Jag har en orginal kromade enkelvev till den. Kanske drar på den?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Gör det stor skillnad.? Har en svart lättad linförare liggandes men tycker det är snyggt med den kromade linförare ihop med resten av kromet.

          Gillar även hur rullen känns med den tunga linförare. Men gör stor skillnad så drar jag nog på den?
          Original väger 9g har jag för mig, den lättade väger 2g så JA, jag tycker det gör skillnad :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

            Original väger 9g har jag för mig, den lättade väger 2g så JA, jag tycker det gör skillnad :-)
            Nu sitter den lättade svarta linföraren på :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Många smycken i tråden. Som kontrastobjekt kommer här några tyngre doningar, utan filter. Rena arbetsredskap som bor i en låda tills det är dags för arbete. Inget eftermarknadsbling-bling, bara småblesyrer och Rock'n'Roll. Eller förresten, orginalbromsarna har fått sig planslipning av stålbrickorna.

              #1 7000 c3
              #2 7000c
              #3 7000
              #4 7000 compact

              #2 är intressant, den har mer gods i gavlarna än de andra, känns nästan som rostfritt. Den har även mellanhjul i aluminium och mässing. Kännbart tyngre.
              Ser oförskämt fräsha ut, tack för posten, ren karaktär.
              Det är för få 7000 här för övrigt.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Lägger upp den tillsammans med min andra VC P så man kan se skillnaden. Vad säger ni. Jag har en orginal kromade enkelvev till den. Kanske drar på den?
                Vill gärna se den med enkelveven =)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                  Original väger 9g har jag för mig, den lättade väger 2g så JA, jag tycker det gör skillnad :-)
                  Har du mätt kastlängder med den lätta kontra den tyngre linspridaren med allt annat lika?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Har du mätt kastlängder med den lätta kontra den tyngre linspridaren med allt annat lika?
                    Nej det har jag inte, men känslan när jag kastar är att jag får några meter till med den lätta spridaren :-)
                    har ju lite riktpunkter att gå efter i min hemmasjö :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                      Nej det har jag inte, men känslan när jag kastar är att jag får några meter till med den lätta spridaren :-)
                      har ju lite riktpunkter att gå efter i min hemmasjö :-)
                      Tack för svar, är ju ett intressant ämne att fundera kring.
                      Alltid kul om någon mätt upp. Har själv gamla mätningar med olika trim och där skilde det inte särskilt mycket mellan olika komponenter vid kast med tyngre beten, förutom då spolen byttes mot lättare/grundare. Jag hade dock inte full koll på förutsättningarna runt omkring så resultaten är kanske inte direkt pålitliga.

                      Några meter är ju en rejäl förbättring, 4-5 meter kan ju potentiellt vara en ökning på 10-15% vilket är strålande vid byte av en enda komponent.
                      Måste göra om mina mätningar med nuvarande rullar och spön.

                      Nila Använde inte ABU mässing även som gavelmaterial till vissa äldre 7000? Kan det vara fallet här medan dina andra rullar har gavlar av aluminium?

                      Alman Det är olika rör till spridare med och utan lager.
                      Den lille VC blev ju riktigt söt måste jag säga, har lite förkärlek med 4500 med kupad gavel då jag själv har min 4500CA, även om min naturligtvis har veven på rätt sida.
                      Du verkar ju bygga mest hela tiden, varför inte stoppa i spridare på plast, på ett lager samt på två lager och ge dig ut och testa skillnaderna?
                      Jag har varit otroligt spänd på att läsa resultatet, särskilt när det gäller 4000! Laborerade en hel del själv förr men då i princip uteslutande med 5000-storlek.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 550 svar
                      229 630 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Tylön
                      av Tylön
                       
                      Arbetar...
                      X