Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Tack för svar, är ju ett intressant ämne att fundera kring.
    Alltid kul om någon mätt upp. Har själv gamla mätningar med olika trim och där skilde det inte särskilt mycket mellan olika komponenter vid kast med tyngre beten, förutom då spolen byttes mot lättare/grundare. Jag hade dock inte full koll på förutsättningarna runt omkring så resultaten är kanske inte direkt pålitliga.

    Några meter är ju en rejäl förbättring, 4-5 meter kan ju potentiellt vara en ökning på 10-15% vilket är strålande vid byte av en enda komponent.
    Måste göra om mina mätningar med nuvarande rullar och spön.

    Nila Använde inte ABU mässing även som gavelmaterial till vissa äldre 7000? Kan det vara fallet här medan dina andra rullar har gavlar av aluminium?

    Alman Det är olika rör till spridare med och utan lager.
    Den lille VC blev ju riktigt söt måste jag säga, har lite förkärlek med 4500 med kupad gavel då jag själv har min 4500CA, även om min naturligtvis har veven på rätt sida.
    Du verkar ju bygga mest hela tiden, varför inte stoppa i spridare på plast, på ett lager samt på två lager och ge dig ut och testa skillnaderna?
    Jag har varit otroligt spänd på att läsa resultatet, särskilt när det gäller 4000! Laborerade en hel del själv förr men då i princip uteslutande med 5000-storlek.
    Tack! Gillade min c3 4000 så mycket så jag ville ha en till i denna storlek. Får se hur den nya känns. Känslan är underbar att kasta/fiska med en 4000 rulle.

    Jo jag har laborerat en del med olika spolar och lager vs oljesintrade bustningar i min raket och testat skillnaden i känsla och uppskattad kastlängd. Så jo det skulle vara spännande att prova, men lite mer omständigt/pillrigt att skruva ner gaveln för att byta evighets skruv. Har inte heller något att mäta kastlängden med.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Tack! Gillade min c3 4000 så mycket så jag ville ha en till i denna storlek. Får se hur den nya känns. Känslan är underbar att kasta/fiska med en 4000 rulle.
      Det är hemskt lätt att fastna i 4000-träsket.
      Jag är inne på min tredje eller fjärde nu efter att ha lagt av med 5000, har dessutom byggt en hel hög 4000 åt andra till allt från öring och lax till gädda.

      Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Jo jag har laborerat en del med olika spolar och lager vs oljesintrade bustningar i min raket och testat skillnaden i känsla och uppskattad kastlängd. Så jo det skulle vara spännande att prova, men lite mer omständigt/pillrigt att skruva ner gaveln för att byta evighets skruv. Har inte heller något att mäta kastlängden med.
      När man testar trim är egentligen skillnaden i kastlängd mot baslinjen det intressanta. Därför räcker det ju att märka ut en snittpunkt där beten kastade med grundrullen hamnar sen går det mäta skillnaden med vanlig tumstock eller dylikt.
      Visst, man får ingen korrekt totallängd men däremot ett enkelt sätt att exakt mäta skillnader.

      Enligt mina erfarenheter, och de är naturligtvis personliga, är uppskattad kastlängd totalt ovidkommande.
      Särskilt att uppskatta längder ute på sjön. En ökning på 2 meter eller 4 meter kan innebära exempelvis 5% eller 10% ökning av kastlängden.
      Jag tror inte någon i denna tråden kan se skillnad på 2 meter längre eller kortare nedslag 40 meter ut i vattnet med större säkerhet, så länge man inte kastar nära en strandkant med tydliga riktmärken.

      Jag har länge tänkt plocka ihop en 4500 enbart i syfte att ha som testbädd men det lär tyvärr inte hända på minst något halvår.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Det är hemskt lätt att fastna i 4000-träsket.
        Jag är inne på min tredje eller fjärde nu efter att ha lagt av med 5000, har dessutom byggt en hel hög 4000 åt andra till allt från öring och lax till gädda.


        När man testar trim är egentligen skillnaden i kastlängd mot baslinjen det intressanta. Därför räcker det ju att märka ut en snittpunkt där beten kastade med grundrullen hamnar sen går det mäta skillnaden med vanlig tumstock eller dylikt.
        Visst, man får ingen korrekt totallängd men däremot ett enkelt sätt att exakt mäta skillnader.

        Enligt mina erfarenheter, och de är naturligtvis personliga, är uppskattad kastlängd totalt ovidkommande.
        Särskilt att uppskatta längder ute på sjön. En ökning på 2 meter eller 4 meter kan innebära exempelvis 5% eller 10% ökning av kastlängden.
        Jag tror inte någon i denna tråden kan se skillnad på 2 meter längre eller kortare nedslag 40 meter ut i vattnet med större säkerhet, så länge man inte kastar nära en strandkant med tydliga riktmärken.

        Jag har länge tänkt plocka ihop en 4500 enbart i syfte att ha som testbädd men det lär tyvärr inte hända på minst något halvår.
        Gällande uppskattning av kastlängd har du nog rätt i, väldigt svårt att se skillnad på någon meter hit eller dit ute på sjön, mest gissningar och känslan man går på.

        Ska försöka komma ut och testa på riktigt nån gång, problemet är att jag använder all min fritid till att trimma rullar och fiska dom dagarna jag inte tränar :-)

        Kommentera


        • JontaK gavlarna är klart tyngre på den svarta rullen. Gaveln, som inte är färgad på insidan, har en mattsilvrig yta. Väldigt likt rostfritt, men det är nog sannolikt inte det materialet. Som du säger, säkert (mattförnicklad) mässing. Har aldrig sett det förut. Rullen känns som en liten stridsvagn.
          Senast ändrad av Nila; 2020-05-13, 08:13.

          Kommentera


          • Har en ambassadeur 5000 Orbis på display men fick möjlighet köpa en till igår.
            Tycker rullen är klart snyggaste nyare Ambassadeuren.

            Kommer fiska med denna och tänkte sätta i en Recordspole med keramikhybridlager, lagrad evighetsskruv, kullagrad lättat mellanhjul, keramisk knivbult och lättat linförare.
            Annars behålla retrostuket helt, lär bli min nya favorit att fiska med.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
              Har en ambassadeur 5000 Orbis på display men fick möjlighet köpa en till igår.
              Tycker rullen är klart snyggaste nyare Ambassadeuren.

              Kommer fiska med denna och tänkte sätta i en Recordspole med keramikhybridlager, lagrad evighetsskruv, kullagrad lättat mellanhjul, keramisk knivbult och lättat linförare.
              Annars behålla retrostuket helt, lär bli min nya favorit att fiska med.
              Skicka upp en bild så vi får njuta, detta till trots felvevad :-) haha
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                Skicka upp en bild så vi får njuta, detta till trots felvevad :-) haha
                Kommer när allt är monterat, hoppas den dyker upp imorgon.

                Min första tillsammans med CS Rocket som också är jävligt snygg!
                Rocket blev trimmad efter kortet togs.
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                  Kommer när allt är monterat, hoppas den dyker upp imorgon.

                  Min första tillsammans med CS Rocket som också är jävligt snygg!
                  Rocket blev trimmad efter kortet togs.
                  Ja, min röda rocket är oxå fulltrimmad. Sista jag köpte till den var en Röd lättad linspridare. Blev såååå snyggt
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • Rocket är jävligt snygg den också, här tillsammans med en mulifunktionell skönhet!
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                      Ja, min röda rocket är oxå fulltrimmad. Sista jag köpte till den var en Röd lättad linspridare. Blev såååå snyggt
                      Såg den, väldigt fin!
                      Fundera ta röda till Orbis men valde en silver, ångrar mig lite nu.
                      Sportfiskeboden är snabba och redan skickat sakerna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X