Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Här kommer min samling. Alla rullar här olika trimgraden och används flitigt.

    Två av rullarna har jag byggt om till 4000 storlek.

    Den röda raketen har jag fullständig trim till, och då menar jag allt, men har kört den orginal förutom rengöring av Abu fett och aceton rengjorda lager.

    Måste säga att den röda är väldigt mysig och riktigt skön att fiska med. Kastar nästan lika långt som mina trimmade rullar och inte minsta nervös. Tror jag kommer att behålla den orginal :-)

    Ska ta mig tiden någon dag att skriva vad som är gjort med dom olika rullarna.
    En fin samling!

    Du är snart om mig, blir manisk tillslut med klassiska rullarna från Svängsta.
    Jag är mera enkelspårig alla mina rullar är i 5000 storlek utom två i 6000.

    Hade en SM 3600 och en 4600 som jag lade ut på Tradera i vintras. Båda otrimmade.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

      Det blir ett gift tillslut, jag jagar alltid längre kast.
      Teoretisk täcker du av mera vatten och potentiellt större chans till hugg.
      Detta med vinsten av att ha kullagrad evighetsskruv har väl debatterats på detta forum sedan urminnes tider.
      På tyngre beten är väl effekten försumbar men känslan!
      Har du färre backslag med trimmad rulle?
      Jag minns inte mitt senaste, när jag gick över på flätlina hade jag med jämna mellanrum ett backslag då och då med ambassadeur i originalutförande.

      Skulle vilja ut prova Rocket Black Edition kväll men nu pratar tjejen att hon vill umgås.
      Backlsag får jag väldigt sällan. Mest när det blåser hårda sidvindar och jag har fiskat i många timmar.

      Men jag är ganska vaksam med tummen. Men jo det blir färre backslag med trim.

      Sen är det skönt att jag inte behöver ta i så förbannat när jag kastar, utan kan lägga iväg kasten med mer precision.

      Däremot kan vissa trimmade rullar upplevas mer nervösa innan jag har fått in kast tekniken för just den rullen.

      Även linval och mängd lina påverkar avsevärt mycket hur rullen beter sig, samma med spöval.

      Men det är förbannat roligt att trimma och jaga kastlängd :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

        En fin samling!

        Du är snart om mig, blir manisk tillslut med klassiska rullarna från Svängsta.
        Jag är mera enkelspårig alla mina rullar är i 5000 storlek utom två i 6000.

        Hade en SM 3600 och en 4600 som jag lade ut på Tradera i vintras. Båda otrimmade.
        Tack. Men tror inte att jag kommer upp i din kaliber med fina rullar :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Tack. Men tror inte att jag kommer upp i din kaliber med fina rullar :-)
          Inget speciellt, ingen är direkt ovanlig.


          Fick mitt första rejäla backslag idag på väldigt väldigt länge, går så när man jagar cm i kastlängd.

          Abu's trimspole släpper inte igenom så mycket vatten som jag befarade pga av denna oron jag inte använt Factory tuned.

          Rullen kastar bra när det inte är handhavandefel inblandat, och är väldigt tyst.
          Original evighetsskruven från C4 är inte problemet, dock blev UT C4 väldigt mycket tystare med abu's värsting evighetsskruv.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

            Inget speciellt, ingen är direkt ovanlig.


            Fick mitt första rejäla backslag idag på väldigt väldigt länge, går så när man jagar cm i kastlängd.

            Abu's trimspole släpper inte igenom så mycket vatten som jag befarade pga av denna oron jag inte använt Factory tuned.

            Rullen kastar bra när det inte är handhavandefel inblandat, och är väldigt tyst.
            Original evighetsskruven från C4 är inte problemet, dock blev UT C4 väldigt mycket tystare med abu's värsting evighetsskruv.
            Intressant att den skruven är tystare. Det kanske är Everslik coatingen som gör den tyst. Nästa gång jag beställer kullagrad skruv så får det bli värstingskruven.

            Hur känns den parfyrerade spolen i jämförelse med recordspolen eller UT spolen? Har läst Mr UTs inlägg här på FS där han beskriver hur hålen i spolen bromsar spolen eller något sådant.

            Hur upplever du denna spolen presterar i jämförelse dom ovannämnda spikarna?

            Kommentera


            • Jag gillar verkligen de små runda Max rullarna. Därför extra kul när man kommer över denna blackmax med kartong och alla papper.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                Intressant att den skruven är tystare. Det kanske är Everslik coatingen som gör den tyst. Nästa gång jag beställer kullagrad skruv så får det bli värstingskruven.

                Hur känns den parfyrerade spolen i jämförelse med recordspolen eller UT spolen? Har läst Mr UTs inlägg här på FS där han beskriver hur hålen i spolen bromsar spolen eller något sådant.

                Hur upplever du denna spolen presterar i jämförelse dom ovannämnda spikarna?
                ..hålade spolar borde rimligtvis inte bromsa mer än en ohålad. Skulle det ha med "aerodynamik" att göra så täcks ju hålen av linan på spolen så ingen skillnad där. Det som ofta skrivits är att hålen skulle läcka in vatten som kan påverka lager. Men återigen så har man ju oftast ett antal lager lina som skydd, samt det faktum att "centrifugalkraften" borde trycka uppsamlat vatten utåt och inte inåt. Kan kanske ha fel här, men nja.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Edit / en av rullarna har jag byggt om till 4000 storlek.

                  Är inte klar med alla rullar vare sig utseende mässigt eller trim :-)
                  En trevlig samling, och som tidigare nämnts kul att du med kör lite annat än bara 5000 storlek.
                  Framförallt tycker jag det är fler som borde testa 6000

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Jag gillar verkligen de små runda Max rullarna. Därför extra kul när man kommer över denna blackmax med kartong och alla papper.
                    Fin rulle du har lyckats hitta :-)
                    Har varit sugen på en Blackmax rulle jag med. Vad är ett ca pris på en sådan?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                      En trevlig samling, och som tidigare nämnts kul att du med kör lite annat än bara 5000 storlek.
                      Framförallt tycker jag det är fler som borde testa 6000
                      Tack. Jo jag har bara en i 6000 storlek men är nog den jag kastar längst med :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 655 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 826 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X