Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg

    ..hålade spolar borde rimligtvis inte bromsa mer än en ohålad. Skulle det ha med "aerodynamik" att göra så täcks ju hålen av linan på spolen så ingen skillnad där. Det som ofta skrivits är att hålen skulle läcka in vatten som kan påverka lager. Men återigen så har man ju oftast ett antal lager lina som skydd, samt det faktum att "centrifugalkraften" borde trycka uppsamlat vatten utåt och inte inåt. Kan kanske ha fel här, men nja.
    Låter logiskt, nästa spole blir nog en sådan. Tycker färgen är snygg på denna spole :-)

    Sen är det roligt att prova annat ibland också.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

      Fin rulle du har lyckats hitta :-)
      Har varit sugen på en Blackmax rulle jag med. Vad är ett ca pris på en sådan?
      Priset på de runda Max har ökat. För bara några få år sedan kostade de bara några hundralappar. Sen har jag och några andra skrivit lite om dem, tyvärr så går priserna upp. Den här rullen köpte jag billigt dock.

      Det jag vill tillägga angående Max rullarna. Lockas man av massa helt meningslösa finesser som inte påverkar något, ex tws, eller rent skadliga saker som micromodule drev. Då är Max inga rullar man ska titta på. Hela vitsen med dem är enkelheten.
      Dessutom är det en fördel om du är en van och duktig kastare. Det sista syftar jag mycket på alla korkade inlägg från nybörjare som skyller på utrustningen istället för sin egen förmåga och erfarenhet.
      läs Facebook grupperna. Man blir mörkrädd.

      Kommentera


      • Tror jag ska ut och kasta lite med mina skadliga micromodulrullar ikväll, får väl höja livförsäkringen innan jag åker ut ;-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Intressant att den skruven är tystare. Det kanske är Everslik coatingen som gör den tyst. Nästa gång jag beställer kullagrad skruv så får det bli värstingskruven.

          Hur känns den parfyrerade spolen i jämförelse med recordspolen eller UT spolen? Har läst Mr UTs inlägg här på FS där han beskriver hur hålen i spolen bromsar spolen eller något sådant.

          Hur upplever du denna spolen presterar i jämförelse dom ovannämnda spikarna?
          Drar jag linföraren för hand utan spolen tycker jag den hackar fram lite, kanske därför den låter endel. Eller gjorde på C4, på Rocket Black Edition är den tystare.
          Tycker att jag märker en liten skillnad generellt i kastlängd med nya värstingskruven monterad i UT C4.

          Samtidigt kastar Rocket med skruven från C4 väldigt bra. Nöjd med Abu's trimspole, lite sugen byta ut någon Recordspole kanske i min C3. Orbis vill jag ha någorlunda retro och Recordspolen är faktiskt väldigt bra den också.
          Marginell, skillnad på UT-spolen Recordspolen och Abu's perforerade trimspole, kastar inte ultralätt precis. Skulle garanterat känna större skillnad om jag gick under 10 g i betesvikt.
          Kontra originalspolen märker jag en klar skillnad, aldrig en originalspole på någon av mina Ambassadeur igen!
          Senast ändrad av Wilier75; 2020-07-09, 13:51.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg

            ..hålade spolar borde rimligtvis inte bromsa mer än en ohålad. Skulle det ha med "aerodynamik" att göra så täcks ju hålen av linan på spolen så ingen skillnad där. Det som ofta skrivits är att hålen skulle läcka in vatten som kan påverka lager. Men återigen så har man ju oftast ett antal lager lina som skydd, samt det faktum att "centrifugalkraften" borde trycka uppsamlat vatten utåt och inte inåt. Kan kanske ha fel här, men nja.
            Inte märkt någon extra väta mot lageraxeln möjligtvis några extra droppar i stativet på både låg och högfartsdelen, men marginellt emot UT eller Recordspolen, vatten tar sig endå in och jag smörjer efter varje pass.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Priset på de runda Max har ökat. För bara några få år sedan kostade de bara några hundralappar. Sen har jag och några andra skrivit lite om dem, tyvärr så går priserna upp. Den här rullen köpte jag billigt dock.

              Det jag vill tillägga angående Max rullarna. Lockas man av massa helt meningslösa finesser som inte påverkar något, ex tws, eller rent skadliga saker som micromodule drev. Då är Max inga rullar man ska titta på. Hela vitsen med dem är enkelheten.
              Dessutom är det en fördel om du är en van och duktig kastare. Det sista syftar jag mycket på alla korkade inlägg från nybörjare som skyller på utrustningen istället för sin egen förmåga och erfarenhet.
              läs Facebook grupperna. Man blir mörkrädd.
              Kör nästan uteslutet med rundgavlade ambassadeurer så enkelhetet uppskattas. Är ingen världsmästare kanske på kasta men ganska duktig är jag nog ändå :-)

              Får se om jag hittar någon fin blacmax rulle som den du visade upp.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                Kör nästan uteslutet med rundgavlade ambassadeurer så enkelhetet uppskattas. Är ingen världsmästare kanske på kasta men ganska duktig är jag nog ändå :-)

                Får se om jag hittar någon fin blacmax rulle som den du visade upp.
                För några år sedan var de rätt vanliga. Och kostade ingenting. Men de kommer ut med jämna mellanrum. Gillar man classic rullar så älskar man Max.

                Kommentera


                • Tror jag gav 60kr för min black Max 1600 för ca 11-12 år sedan

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                    Tror jag gav 60kr för min black Max 1600 för ca 11-12 år sedan
                    Oj 60 spänn var inte mycket. Tiderna har verkligen förändrats. Folk har nog börjat inse det fina med ambassadeurer :-)

                    Kommentera


                    • Det var ingen som ville ha dom förr, pga av ett ofta återkommande problem med plastdrevet till evighetsskruven kunde jäklas. Fick in några såna när jag jobbade i fiskeaffär.
                      Men jag kastar hellre med min 1600 än Calcutta 50b

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X