Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Det ska jag prova. Jag brukar ta bort lite trimm och se vilken kombination passar bäst, men har faktiskt aldrig tänkt på att bromsa systemet med orginal linspridaren.
    Borde inte en olja med tjockare viskositet göra samma effekt.
    Lägga på skruven innan linspridaren byts ut.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

      Borde inte en olja med tjockare viskositet göra samma effekt.
      Lägga på skruven innan linspridaren byts ut.
      Tack, ska prova det innan jag byter linspridare.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        Tack, ska prova det innan jag byter linspridare.
        Hur har det gått?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

          Hur har det gått?
          Förutom att jag plumsade i från båten igår rätt ner i plurret ha ha, så har det gått bra :-)

          Tog bort den keramiska knivbulten och drog på lite redlabel på skruven samt mellanhjulet, och det räckte. Tack för alla tips. Nu ska jag ut och fiska, blir flytväst även när båten står ankrad och inte bara till och från transport sträckan från och med nu :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Förutom att jag plumsade i från båten igår rätt ner i plurret ha ha, så har det gått bra :-)

            Tog bort den keramiska knivbulten och drog på lite redlabel på skruven samt mellanhjulet, och det räckte. Tack för alla tips. Nu ska jag ut och fiska, blir flytväst även när båten står ankrad och inte bara till och från transport sträckan från och med nu :-)
            Fy!
            Jag ramla i för ca ett år sedan +12 i vattnet och jag var genomförkyld.
            Bara lägga ut plast över skinnklädseln i bilen och gasa fullt hem.
            Hade dock säkert en liter vatten i mattan på förarsidan.
            Telefon åt helvete osv.

            Skönt det gick bra och att rullen inte är nervös som ett nervvrak längre.

            Kommentera


            • Olja på linspridar-skruven brukar inte fungera så bra, det är alldeles för extremt.
              Den försvinner under första passet, betydligt bättre att fetta skruven med fett av något slag.
              Det sitter på avsevärt längre och ger mjukare o tystare gång samtidigt.

              Kommentera


              • Tja. Är det någon som vet vilka fördelar den nya abu spolen har jämnfört med dom äldre varianterna?

                Har nämligen köpt en jb (den guld svarta) och vägde skillnaden på orginalspolen och Abu's nya svarta med lina och blev förvånad att den svarta vägde 2 g mindre och då saknas det en del lina upp till kanten.

                Orginalspolen är fylld till 2mm under kanten så skulle den svarta spolen vara fylld snackar vi en viktskillnad på max 1g.

                Jag har hört att Abu's nya spole är tillräckligt bra för att skippa trimspole osv, men skiten väger ju samma som den gamla (JB spolen).

                Har redan trim till den rullen men vill behålla några av mina nyköpta rullar orginal. Så tänkte bara höra om det är någon som har förståt fördelarna med Abu's nya 25% lättare spole "väger samma med lina som den gamla spolen".

                Kommentera


                • Som ni ser så är det inte en "kola våg" men ändå ganska exakt på grammet (ny kalibrerad).

                  Ser ut som en miss från Abu. Varför ska man kunna ha än mer lina när det redan var mer än tillräckligt innan. Helt meningslöst för dom flesta av oss.

                  Kommentera


                  • Hej på er!

                    Slår två flugor i en smäll.
                    Bjuder på bilder av några godingar: 1500, 2500 och 3500.
                    Och ställer samtidigt en fråga.

                    Angående den svarta 1500C:
                    Den är stor som en 2500, men har som synes en 1500 gavel.
                    Har under många år tänkt att den säkert består av hpd, dvs hopplockade delar. Troligen monterad av någon från den ärevördiga fabriken i Svängsta, som sen sålt den privat.

                    Dock, rätt nyligen såldes en dylik 1500:a på Tradera, där säljaren för övrigt har liknande resonemang.
                    Denna auktion har fått mig att fundera lite kring om jag har rätt i tidigare antaganden.

                    Med utgångspunkt från att 2500 och 3500 frånsett icke vevgavel har samma mått, vore det ju inte en omöjlighet om ABU bestämt sig för att producera en 1500:a i 2500 storlek...
                    Skulle det alltså möjligen kunna vara så att Urfabriken av okänd anledning fått för sig att släppa en ”stor” 1500:a??

                    Lutar fortfarande klart mest åt ursprungs resonemanget, men det vore kul och tacksamt om någon sitter inne med info kring detta, och därmed kan avgöra saken.


                    Skitfiske på er!


                    Click image for larger version

Name:	96C3B3CB-2889-461F-AAEB-A1144AE1B098.jpeg
Views:	329
Size:	1,35 MB
ID:	2561098 Click image for larger version

Name:	C3D04C2A-FEEE-4AE6-B3C9-048D1D6B1FBB.jpeg
Views:	335
Size:	1,54 MB
ID:	2561099 Click image for larger version

Name:	E91AB580-7B74-46A2-8F15-272780700397.png
Views:	345
Size:	1,35 MB
ID:	2561100

                    Kommentera


                    • Jag har en hel del extra gavlar som jag köpt på ebay och tradera. En snubbe i england verkar ha ett stort förråd och förr dök det upp delar som såldes av folk från Svängsta på Tradera. Min gissning är att det är ett hopplock.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X