Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Känner inte till några guider över sådana rullar, det går säkert hitta. Annars kommer du säkert på det själv, om inte har jag nog någon 80-talare jag kan rota fram och riva isär för bilder.

    Angående bromsen så jo, visst går det säkert klämma ut något kilo mer från läderlamellen under bra förhållanden med broms i botten.
    Jag byter oftast, och kommer fortsätta byta, till kolfiberlameller i dessa äldre rullar om de ska användas aktivt.
    Detta för att man får en bättre slirbroms, vilket inte nödvändigtvis behöver vara synonymt med högst maxeffekt. Detta då de flesta rullar av den här typen jag ser inte ämnas användas till ryck och slit-fiske med konstant stenhårt draget stjärnhjul och telefonstolpar till spön.
    Läder/papp och andra äldre lamellmaterial är mer känsliga för väderförändringar/kyla, värme, olja samt vatten än en korrekt smord kolfiberlamell av bra kvalitet (vilket ABU's egna inte alltid håller).
    Nog om det.

    Jag tycker ju ABSOLUT INTE du ska byta veven men du gör ju naturligtvis som behagar.
    Enligt mig är just den veven, blank med blanka knoppar, verkligen så tidstypisk den kan bli!
    Pratade med sportfiskeboden och frågade ifall dem kunde få fram kolfiberlameller till min CA vilket dom kunde. Däremot förklarade han att det är så liten yta att jobba med så det var ingen idé att byta tyckte han. Han förklarade även att jag kan köra beten upp till 100g. Det ska den stå pall för.

    Hur upplever du att kolfiberlamelerna har funkat för dig? Jag tänker på bromsverkan, hållbarhet osv i förhållande till läder?

    Jag kommer att använda min rulle ganska mycket men vill helst hålla allt orginal. Tror du det funkar orginal eller bör jag byta bromsar?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Pratade med sportfiskeboden och frågade ifall dem kunde få fram kolfiberlameller till min CA vilket dom kunde. Däremot förklarade han att det är så liten yta att jobba med så det var ingen idé att byta tyckte han. Han förklarade även att jag kan köra beten upp till 100g. Det ska den stå pall för.

      Hur upplever du att kolfiberlamelerna har funkat för dig? Jag tänker på bromsverkan, hållbarhet osv i förhållande till läder?

      Jag kommer att använda min rulle ganska mycket men vill helst hålla allt orginal. Tror du det funkar orginal eller bör jag byta bromsar?
      Kan hålla med om att det inte är idé att byta om man förväntar sig megabroms som visst behövs idag.
      Originallamellerna fungerar helt adekvat vid bra förutsättningar och jag tror det finns nya av den gamla typen i Svängsta.
      Största anledningen att jag byter är för den smorda kolfiberns motstånd mot sämre förutsättningar, som jag skrev tidigare, samt originalsystemets tendens att vara/bli ryckigt.
      Detta är, återigen, för den som aktivt använder slirbromsen vid drillning. Stenhårt och vinscha in fisken så kan man ha vilka lameller som helst förutsatt att stjärnhjulet dras åt så hårt det bara går.

      "Kan köra beten upp till 100 gram", ja klart man kan. Det kan man göra med en låg Black Max från Korea också, i många år, beroende på hur man fiskar.

      Kommentera


      • Är det någon som vet vilken årsmodell detta är?

        Sen undrar jag ifall någon har en bra bild på resevdelslistan då jag inte ser ett skit på min? Har sökt på nätet men jag kan inte riktigt vad som är vad på vissa delar.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Kan hålla med om att det inte är idé att byta om man förväntar sig megabroms som visst behövs idag.
          Originallamellerna fungerar helt adekvat vid bra förutsättningar och jag tror det finns nya av den gamla typen i Svängsta.
          Största anledningen att jag byter är för den smorda kolfiberns motstånd mot sämre förutsättningar, som jag skrev tidigare, samt originalsystemets tendens att vara/bli ryckigt.
          Detta är, återigen, för den som aktivt använder slirbromsen vid drillning. Stenhårt och vinscha in fisken så kan man ha vilka lameller som helst förutsatt att stjärnhjulet dras åt så hårt det bara går.

          "Kan köra beten upp till 100 gram", ja klart man kan. Det kan man göra med en låg Black Max från Korea också, i många år, beroende på hur man fiskar.
          Ok. Kommer nog att hålla mig till 50g beten. Vart fick du tag på dina lameller?

          Kommentera


          • Här har du en ganska tydlig sprängskiss över 6500CA med fotnummer 800600. Kan vara någon småsak som skiljer men knappast något revolutionerande.
            Ont om riktigt detaljerade skisser till rullar av den aktuella generationen.

            Angående rullfotnumret kommer någon säkert ge dig en full förklaring, finns folk här inne som kan sådant. Jag gissar att rullen är tillverkad 1981 då det även finns CA märkta med nummer som börjar på 82 men har egentligen ingen aning...

            Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Vart fick du tag på dina lameller?
            Har tidigare köpt från olika handlare i USA men senaste tiden från Blak Dog i Storbritannien.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Här har du en ganska tydlig sprängskiss över 6500CA med fotnummer 800600. Kan vara någon småsak som skiljer men knappast något revolutionerande.
              Ont om riktigt detaljerade skisser till rullar av den aktuella generationen.

              Angående rullfotnumret kommer någon säkert ge dig en full förklaring, finns folk här inne som kan sådant. Jag gissar att rullen är tillverkad 1981 då det även finns CA märkta med nummer som börjar på 82 men har egentligen ingen aning...


              Har tidigare köpt från olika handlare i USA men senaste tiden från Blak Dog i Storbritannien.
              Tack JontaK för hjälpen. Du är en klippa :-)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                En gammal powerhandle från 70 eller 80 talet så behöver man absolut inte skämmas för någon nedgradering på rullen. Svart eller silver skulle båda bli lika snyggt, se bara till att behålla original veven.
                Sen tycker jag absolut man lätt kan köra gäddspinn på 100g eller mer om man vill. Inget som går sönder av det. Den har ju ett mässingstativ som dessutom är kraftigare än på en 5000 så kör på bara :-)

                Click image for larger version

Name:	s-l640.jpg
Views:	329
Size:	19,7 KB
ID:	2564852Click image for larger version

Name:	Abu7000-Ambassadeur-featured-2.jpg
Views:	336
Size:	51,4 KB
ID:	2564853
                Den veven var faktiskt riktigt snygg måste jag säga:-)

                Kommentera


                • Alman som JontaK skrev så är rullen med all säkerhet från 81.
                  Angående bromsbricka är min erfarenhet, vill du ha jämnast broms använd kolfiber.
                  Vill du ha starkast möjliga kör med original läder.

                  Sen förstår jag inte varför vissa tror att den inte skulle hålla pall för tyngre beten.
                  Jämfört med en revo chippchopplågprofil så är den rena pansarvagnen, och minst lika stark som en av dagens ambassadeurer.
                  Skulle inte förvåna mig om den har slitstarka drev i rostfritt med.

                  Fråga Old Firehand om hans gamla ambassadeurer, utan att gå sönder klarade av magnumwobblers när han införde det moderna tyngre fisket efter gädda.
                  ​​​

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Alman som JontaK skrev så är rullen med all säkerhet från 81.
                    Angående bromsbricka är min erfarenhet, vill du ha jämnast broms använd kolfiber.
                    Vill du ha starkast möjliga kör med original läder.

                    Sen förstår jag inte varför vissa tror att den inte skulle hålla pall för tyngre beten.
                    Jämfört med en revo chippchopplågprofil så är den rena pansarvagnen, och minst lika stark som en av dagens ambassadeurer.
                    Skulle inte förvåna mig om den har slitstarka drev i rostfritt med.

                    Fråga Old Firehand om hans gamla ambassadeurer, utan att gå sönder klarade av magnumwobblers när han införde det moderna tyngre fisket efter gädda.
                    ​​​
                    Själklart klarar den rullen tyngre beten. Men en så unik rulle, varför slita på den så? Och jämföra med en modern tycker jag är fel. Många köper gärna en conquest för 5000kr. Sen om den börjar krångla efter kort tid är det inte allt för ovanligt att höra. Då köper jag en ny.
                    Lite som någon hittar en gammal Amazon i nyskick i någon lada. Inte sjutton använder man den som bruksbil och kör 2000 mil om året med den. Även om den klarar det.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Själklart klarar den rullen tyngre beten. Men en så unik rulle, varför slita på den så? Och jämföra med en modern tycker jag är fel. Många köper gärna en conquest för 5000kr. Sen om den börjar krångla efter kort tid är det inte allt för ovanligt att höra. Då köper jag en ny.
                      Lite som någon hittar en gammal Amazon i nyskick i någon lada. Inte sjutton använder man den som bruksbil och kör 2000 mil om året med den. Även om den klarar det.
                      Jag förstår hur du tänker, och man behöver kanske inte överbelasta en så gammal fin klenod med beten på 250g men 100g och lite till skulle jag inte tveka.

                      Tycker det är en enorm tillfredsställelse att fiska med en gammal rulle från 70talet som är robust, tillverkad i hög kvalité och för att hålla en livstid till skillnad från asienskiten som är så populär idag.


                      ​​​​​​

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X