Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Aha nästan grannar då!!
    Har lite släkt åt det hållet..
    Premiären 1 januari och framåt verkar det bara vara flugfiske i zon 3.
    Tänkte försöka ta mig ner och prova under 2021.
    Inte helt omöjligt att man själv söker sig dit efter nyår :-)
    Flugfisket la jag tyvärr ner helt när jerkbaitvågen drog igång för 20 år sedan, hade precis börjat min flugfiskekarriär så den blev väldigt kort.
    Kommer även återvända till några fina spots i bråviken som levererade bra när man var unga pojken.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      Inte helt omöjligt att man själv söker sig dit efter nyår :-)
      Flugfisket la jag tyvärr ner helt när jerkbaitvågen drog igång för 20 år sedan, hade precis börjat min flugfiskekarriär så den blev väldigt kort.
      Kommer även återvända till några fina spots i bråviken som levererade bra när man var unga pojken.
      La ner flugfiske och flugbindning för 25 år sedan.
      Brist på bra vatten runtomkring Sörmland gjorde att intresset försvann.
      Kanske tar upp flugbindningen igen, fiskar 90 procent bomba med fluga numera.
      Att köpa flugor för 7-18 sek känns sådär när jag har massa material ligger.

      Kommentera


      • Tjena. Har fått hem min ambassadeur 6000c. Har sett att det inte är någon packning på spolratten som sitter på vevgavelsidan. Spolratten sitter inte bra till följd av detta.

        Har provat dra på en packning men det finns ingen spår som håller packningen på plats, vilket det finns på icke vevgavelsidan. Jag har tittat lite på olika 6000c och det visar sig att vissa inte ska ha denna packning.

        Är det någon som har koll på detta och hur det ska vara.

        Kommentera


        • Bilden visar packningen som jag skar tunnare med en rakhyvel i ett försök att få det att lira med spolratten. Det gick inte :-(

          Rullen är från 76.

          Kommentera


          • Ingen av mina rullar från 50 talet till - 80 har någon o-ring där.
            Jag stoppar i lagom antal kopparschims, 1-3 st på vevsidan för att centrera spolen med spolratten dragen i botten.




            ​​​​

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
              Ingen av mina rullar från 50 talet till - 80 har någon o-ring där.
              Jag stoppar i lagom antal kopparschims, 1-3 st på vevsidan för att centrera spolen med spolratten dragen i botten.




              ​​​​
              Ok. Tack ska prova det :-)

              Riktigt fin rulle måste jag säga. Finns ett mindre märke på den, annars är den som ny.

              Plockade ner den och gjorde en service. Det som jag skulle vilja byta på den förutom den minimala veven, skulle vara själva pappen i bromsen. Eller antar att det var någon form av pappskiva. Den såg lite gammal ut. Vet du om man kan få tag på sånna?

              Har du föresten någon äldre powervev du vill bli av med?

              Kommentera


              • Nu är spolen centrerad. Tack Reekie:-)

                Här kommer lite bilder på mina oldschool rullar.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Nu är spolen centrerad. Tack Reekie:-)

                  Här kommer lite bilder på mina oldschool rullar.
                  Kul att höra det gick bra :-) dom är sjukt vackra! Är ute efter en 5 eller 6000c fast i grått. Men jag är petig och vill ha en i lika fint skick som din.

                  Dom vevar jag har kvar behöver jag själv nu, den äldre röda powerhandle jag fick tag på köpte jag via Lundgrens i gamla stan. Tror övriga färger var av den nya modellen men det kan vara värt att kolla med dom. Kanske att att abu i svängsta sitter på några?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    Kul att höra det gick bra :-) dom är sjukt vackra! Är ute efter en 5 eller 6000c fast i grått. Men jag är petig och vill ha en i lika fint skick som din.

                    Dom vevar jag har kvar behöver jag själv nu, den äldre röda powerhandle jag fick tag på köpte jag via Lundgrens i gamla stan. Tror övriga färger var av den nya modellen men det kan vara värt att kolla med dom. Kanske att att abu i svängsta sitter på några?
                    Ska höra med Lundgrens och Abu, annars får jag leta på tradera, för den minimala veven som sitter på är snygg men för liten. Imorgon ska jag ut och fiska lite med den nya rullen. Får se hur det går. Bromvikterna är lite väl lätta och jag har bara dom. Provade frispinna spolen med båda bromsarna på, och det snurrade på så inåt hel..t.

                    Kommentera


                    • Pappskivan du nämner, är det bromslamellen du menar? Den ska vara av läder men kanske är rejält nedsliten.
                      Kommer du ändå handla på abu så kan du passa på att köpa en ny.
                      Ersättningslamelllerna är gjord i flätad kolfiber som ger en väldigt jämn broms, men tyvärr ingen bromskraft o skryta med.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X