Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av nybba Visa inlägg

    Jag är ny i "ambassadeur-världen". Köpte mig en 2017 "Ge fan i våra vatten", mest för att den går i samma färgskala som ett spö från Crony. Ska montera på en beast-vev, och även ett "click drag", som jag går och väntar på från Ryssland. Jag har även försett den med keramiska lager. Ska försöka få upp en bild när allt är på plats.

    Tanken är att längre fram bygga något mer "vintage", och då är ju denna tråd rena drömmen!
    Tja. Välkommen till fiskesnack :-)

    Finns ingen bättre tråd att hänga på om man gillar ambassadeurer. Här kan man dregla över rullar eller få värdefulla tips.

    Kommentera


    • Click image for larger version

Name:	2501 (1).jpg
Views:	252
Size:	575,7 KB
ID:	2566940

      En liten teaser såhär i juletider!
      Det kommer mer...
      Bifogade filer

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg
        En liten teaser såhär i juletider!
        Det kommer mer...
        Jag synar...
        Click image for larger version

Name:	Rulljul01a.jpg
Views:	228
Size:	41,7 KB
ID:	2566946
        ...och höjer, med en väl inslagen översiktsbild på lite saker många säkert hade velat ha i sina paket från tomten i Blekinge.
        God jul!
        Upp med riktiga bilder nu påg, jag vill se något som har med en å att göra men med färgen av apelsin.

        Kommentera


        • Har ni någon drömrulle som fortfarande inte finns i skåpet? Vilka är riktigt svåra att få tag på ? Bara intressant att få höra :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
            Har ni någon drömrulle som fortfarande inte finns i skåpet? Vilka är riktigt svåra att få tag på ? Bara intressant att få höra :-)
            En ambassadeur 2601 Elite skulle inte sitta helt fel. Helt orginal i utseendet men fulsmetad med availtrim så man kan fiska lätta drag för abbore.

            Ska försöka mig på att beställa en riktigt grund availspole till min fullsmetade 4601 c3a och se ifall det går att fiska aborre med den :-)

            Men den absoluta drömmen är den ovannämnda rullen i mörkgrå färg.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              En ambassadeur 2601 Elite skulle inte sitta helt fel. Helt orginal i utseendet men fulsmetad med availtrim så man kan fiska lätta drag för abbore.
              Har du testat en 2601?
              Den har ju definitivt prestanda nog rakt ur lådan att kunna fiska rätt lätt, förmodligen lätt nog för de flesta även om den med rätt delar naturligtvis har potential att bli en riktig BFS-rulle.

              Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Ska försöka mig på att beställa en riktigt grund availspole till min fullsmetade 4601 c3a och se ifall det går att fiska aborre med den :-)
              Det här är ju intressant!
              Hur lätt/tungt kastar folk med sina Ambassadeurer egentligen, eller snarare var tycker ni gränserna går?
              En 460XC3 av senaste generationen (med de lätta delarna) fungerar riktigt bra till det de flesta ser som typiska abborrbetesvikter, alltså jiggskallar på 7-10 gram och uppåt exempelvis.
              Är rullen dessutom "trimmad", förutom grund spole, borde det gå att kasta en bit under 10 gram åtminstone.
              Har själv inte använt mina 4500 till lättare fiske än 14-15 gram, det finns betydligt mer passande rullar till sådant, men det har å andra sidan fungerat bra och då sysslar jag inte särskilt mycket med trim av något slag längre.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Har du testat en 2601?
                Den har ju definitivt prestanda nog rakt ur lådan att kunna fiska rätt lätt, förmodligen lätt nog för de flesta även om den med rätt delar naturligtvis har potential att bli en riktig BFS-rulle.


                Det här är ju intressant!
                Hur lätt/tungt kastar folk med sina Ambassadeurer egentligen, eller snarare var tycker ni gränserna går?
                En 460XC3 av senaste generationen (med de lätta delarna) fungerar riktigt bra till det de flesta ser som typiska abborrbetesvikter, alltså jiggskallar på 7-10 gram och uppåt exempelvis.
                Är rullen dessutom "trimmad", förutom grund spole, borde det gå att kasta en bit under 10 gram åtminstone.
                Har själv inte använt mina 4500 till lättare fiske än 14-15 gram, det finns betydligt mer passande rullar till sådant, men det har å andra sidan fungerat bra och då sysslar jag inte särskilt mycket med trim av något slag längre.
                Alla mina rullar jag fiskar med är trimmade, fabrikstrimmad av Abu, UT via Sportfiskeboden och Abu's trim som jag själv montera.
                99 procent av betesvikten jag kastar är 25-30 g.
                Har till 99 procent gått över till bombardia, helt ärligt kanske jag inte behöver trimmad rulle då. Men känslan att ha det är oslagbart och dessutom flyger dobben till horisonten.
                En djup originalspole kommer jag aldrig ha på en Ambassadeur jag fiskar med igen.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  En ambassadeur 2601 Elite skulle inte sitta helt fel. Helt orginal i utseendet men fulsmetad med availtrim så man kan fiska lätta drag för abbore.

                  Ska försöka mig på att beställa en riktigt grund availspole till min fullsmetade 4601 c3a och se ifall det går att fiska aborre med den :-)

                  Men den absoluta drömmen är den ovannämnda rullen i mörkgrå färg.
                  När 4500 kom på 70talet lanserades de som just abborr rullar och matchades ihop med ett 5-15g spö.
                  Mina 70 talare har jag visserligen inte kastat lättare än 10g men det fungerade utmärkt.
                  Sista generationen av Abu spolar som jag satt i alla 4000 ultra cast är riktigt bra och du bör kunna kasta lättare än 10g
                  Så vanligt borrefiske behöver du inga special spolar till. Men möjligt att med en availspole blir rullen fantastisk.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Har du testat en 2601?
                    Den har ju definitivt prestanda nog rakt ur lådan att kunna fiska rätt lätt, förmodligen lätt nog för de flesta även om den med rätt delar naturligtvis har potential att bli en riktig BFS-rulle.


                    Det här är ju intressant!
                    Hur lätt/tungt kastar folk med sina Ambassadeurer egentligen, eller snarare var tycker ni gränserna går?
                    En 460XC3 av senaste generationen (med de lätta delarna) fungerar riktigt bra till det de flesta ser som typiska abborrbetesvikter, alltså jiggskallar på 7-10 gram och uppåt exempelvis.
                    Är rullen dessutom "trimmad", förutom grund spole, borde det gå att kasta en bit under 10 gram åtminstone.
                    Har själv inte använt mina 4500 till lättare fiske än 14-15 gram, det finns betydligt mer passande rullar till sådant, men det har å andra sidan fungerat bra och då sysslar jag inte särskilt mycket med trim av något slag längre.
                    Har aldrig provat 2601, men kan tänka mig att det är en ruskigt grym rulle.

                    Ska prova spola på lite 0.13 sufix på 4601 och se om den presterar tillräckligt bra för abborre. Annars blir det en grund Avail eller UT. Problemet med UT är att den inte är så grund. Avail går att få riktigt grund.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      När 4500 kom på 70talet lanserades de som just abborr rullar och matchades ihop med ett 5-15g spö.
                      Mina 70 talare har jag visserligen inte kastat lättare än 10g men det fungerade utmärkt.
                      Sista generationen av Abu spolar som jag satt i alla 4000 ultra cast är riktigt bra och du bör kunna kasta lättare än 10g
                      Så vanligt borrefiske behöver du inga special spolar till. Men möjligt att med en availspole blir rullen fantastisk.
                      Det låter bra. Ska ut och prova köra lite borre med c3an när tillfälle ges.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 900 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X