Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


    Nja sjukt är det väl inte egentligen.
    Det är väl i stort sett nypriset för grejerna vid snabb överslagsräkning.
    För dem som icke vet /orkar bry sig om att jaga runt efter delar så förståss är det enkelt o bara klicka hem till brevlådan.
    Jo det har du rätt i. Själv försöker jag komma undan så billigt som möjligt, är ganska snål på tradera. Men det beror väl på att jag bränner en jävla massa stålar på rullar och spön :-)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

      Kommer aldrig in en plastrulle från Asien i mitt hem.
      Nästa säsong kommer det en ny häftig plastrulle som alla vill ha, såklart de är nöjda.
      Kvalitén över tid blir aldrig riktigt testad, medan våra Ambassadeur bara tickar på år efter år.
      Ja, det beror ju lite på Vart i Asien rullen kommer från :-) Att ABU gör bra rullar det vet många med mig Men, rullar från Asien ( Japan ) är fruktansvärt välbyggda. Nu är jag ingen "rullguru" men jag läser mycket om rullar, speciellt dom som jag har själv.
      Jag tycker fortfarande att runda Ambor är snyggast Men, mina Japaner behövs inte trimmas eller moddas för det är Typ redan gjort i Japan :-) sen att dom har en prislapp från helvete här i Sverige är en annan sak.

      Så dra inte in Japan i era Asienspekulationer :-) dom bygger ju SpecialAmbor oxå :-) byggda i Sverige, förbättrade i Japan :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

        Ja, det beror ju lite på Vart i Asien rullen kommer från :-) Att ABU gör bra rullar det vet många med mig Men, rullar från Asien ( Japan ) är fruktansvärt välbyggda. Nu är jag ingen "rullguru" men jag läser mycket om rullar, speciellt dom som jag har själv.
        Jag tycker fortfarande att runda Ambor är snyggast Men, mina Japaner behövs inte trimmas eller moddas för det är Typ redan gjort i Japan :-) sen att dom har en prislapp från helvete här i Sverige är en annan sak.

        Så dra inte in Japan i era Asienspekulationer :-) dom bygger ju SpecialAmbor oxå :-) byggda i Sverige, förbättrade i Japan :-)
        Japan har fina rullar men sjuka priser. Men jag håller med om att Japaner bygger bra grejer. Men Japan kan vi lämna utanför trots att deras rullar är sinnessjukt dyra samt att man behöver en ingengörsutbildning för att serva dem :-)

        Som du vet är jag väldigt partiskt då jag är frälst i svenskbyggda ambassadeurer ;-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Japan har fina rullar men sjuka priser. Men jag håller med om att Japaner bygger bra grejer. Men Japan kan vi lämna utanför trots att deras rullar är sinnessjukt dyra samt att man behöver en ingengörsutbildning för att serva dem :-)

          Som du vet är jag väldigt partiskt då jag är frälst i svenskbyggda ambassadeurer ;-)
          Å andra sidan. Ta en av dina 5501 och trimma den till Max. Säg mig sen vad prislappen blev :-) min 5501 som var fulltrimmad hade en sammanlagd prislapp på drygt 7 Lax :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Viktbesparingen ligger antagligen i mängden lina som går på spolen. Ska beställa en sådan spole nästa gång jag beställer från Abu.

            Beböver beställa en del från tomtenissarna i Svängsta men jag köper på mig nya rullar hela tiden och skjuter upp beställningen :-)
            Kom bara ihåg att säga till dom att du ska ha den utan nållagret i spolen annars har du ingen större nytta av den

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

              Å andra sidan. Ta en av dina 5501 och trimma den till Max. Säg mig sen vad prislappen blev :-) min 5501 som var fulltrimmad hade en sammanlagd prislapp på drygt 7 Lax :-)
              Min splitt nya röda CS 5501 gick på 1200 kr i inköp och trimdelar från Abu var.

              Komplett rekordspole med lager ca 400kr

              Dubbelkullagrad evighetsskruv ca 200 kr

              lättad linspridare ca 200kr

              Dubbelkullagrat mellanhjul från sportfiskeboden ca 250kr.

              100kr i postförskott.

              Ca 2550kr. Vet att man kan lägga mer men detta räcker för mig och blir över :-)

              Har även en riktigt fin lila 6501 raket med fullt UT trim som jag köpte av en väldigt trevlig och sjyst person för en bra peng. Den rullen kastar som en Gud ;-)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

                Kom bara ihåg att säga till dom att du ska ha den utan nållagret i spolen annars har du ingen större nytta av den
                Absolut. Hört att Abu bankar ut lagret åt en. Men tack för påminnelsen. Hade faktiskt glömt bort nållagret i spolen :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Japan har fina rullar men sjuka priser.
                  Beror väl på vad man jämför med, på Tradera har det gått ett par olika Factory Tuned för 4000-5 000 kronor, rätt saftig peng för glorifierade C4 eller Rocket.
                  Från andra sidan planeten finns Daiwa Ryoga för 7 000 kronor. Som tur är har dessa båda tillverkare gjort bra rullar för betydligt lägre priser.
                  Jag har importerat och/eller ägt väldigt många bättre japanska rullar, har aldrig betalat i närheten av varken 7000 eller 5 000 för någon av dem. Tror förvisso aldrig jag betalat mycket mer än 1200-1400 för någon av alla mina ABU-rullar heller.
                  Var inne lite på piratdelar och sånt förr, klart det kostar, men jag tror aldrig jag lagt ut mer än drygt 3 000 på någon rulle.
                  Sensmoralen är att det finns "onödigt" dyra rullar från alla de tre stora märkena och det går att lägga en halv förmögenhet på "trim" oavsett vad det står på gaveln.
                  Click image for larger version

Name:	SunsetGen401b.jpg
Views:	310
Size:	88,5 KB
ID:	2567073
                  Min gamla Sunset Orange 55a var nog min allra dyraste rulle. Då köpte jag ändå själva rullen ny från Ed för i princip inga pengar alls, en feleloxerad spole direkt från Ulf Tingström för en väldigt billig peng och fixade mellandrev, knivbult, evighetsskruv och annat via billiga kanaler.
                  Dyraste var nog Avail-veven med sina kullagrade knoppar som satt på ett tag.
                  Skulle gissa att totalen hamnade på cirka 3 000, en bit över med Avail-vev. Då presterade rullen ändå inte särskilt mycket bättre än i förenklad form med enbart lätt spole till mitt gäddfiske, inte heller bättre än exempelvis gamla Calcutta Conquest jag köpte ny för dryga 2000 kronor.
                  Snygg är Sunset Orange däremot, förbannat snygg, dessutom är ju Rocket-plattformen ytterst välfungerande rakt ur kartong.

                  Några av mina absolut bästa rullar, inte bara när det gäller värde för pengarna, har jag köpt för 300-1500 kronor begagnade i mycket fint skick. Dit räknar jag bland annat Mörrum SXHS 1600/3600 och Ambassadeur SM/BM 1600/3600 samt några japaner.


                  ...och nej, det krävs inget mer än vana och erfarenhet för att serva japanska rullar.
                  Precis som en Mörrum är lite krångligare än en C3 finns det enklare och krångliga rullar från andra tillverkare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                    Ja, det beror ju lite på Vart i Asien rullen kommer från :-) Att ABU gör bra rullar det vet många med mig Men, rullar från Asien ( Japan ) är fruktansvärt välbyggda. Nu är jag ingen "rullguru" men jag läser mycket om rullar, speciellt dom som jag har själv.
                    Jag tycker fortfarande att runda Ambor är snyggast Men, mina Japaner behövs inte trimmas eller moddas för det är Typ redan gjort i Japan :-) sen att dom har en prislapp från helvete här i Sverige är en annan sak.

                    Så dra inte in Japan i era Asienspekulationer :-) dom bygger ju SpecialAmbor oxå :-) byggda i Sverige, förbättrade i Japan :-)
                    Jo drog lite slarvig hela Asien över en kam, jag menar självklart främst landet med en kommunism diktatur som vi blundar för pga av att vi får billigt skit därifrån.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Beror väl på vad man jämför med, på Tradera har det gått ett par olika Factory Tuned för 4000-5 000 kronor, rätt saftig peng för glorifierade C4 eller Rocket.
                      Från andra sidan planeten finns Daiwa Ryoga för 7 000 kronor. Som tur är har dessa båda tillverkare gjort bra rullar för betydligt lägre priser.
                      Jag har importerat och/eller ägt väldigt många bättre japanska rullar, har aldrig betalat i närheten av varken 7000 eller 5 000 för någon av dem. Tror förvisso aldrig jag betalat mycket mer än 1200-1400 för någon av alla mina ABU-rullar heller.
                      Var inne lite på piratdelar och sånt förr, klart det kostar, men jag tror aldrig jag lagt ut mer än drygt 3 000 på någon rulle.
                      Sensmoralen är att det finns "onödigt" dyra rullar från alla de tre stora märkena och det går att lägga en halv förmögenhet på "trim" oavsett vad det står på gaveln.
                      Click image for larger version

Name:	SunsetGen401b.jpg
Views:	310
Size:	88,5 KB
ID:	2567073
                      Min gamla Sunset Orange 55a var nog min allra dyraste rulle. Då köpte jag ändå själva rullen ny från Ed för i princip inga pengar alls, en feleloxerad spole direkt från Ulf Tingström för en väldigt billig peng och fixade mellandrev, knivbult, evighetsskruv och annat via billiga kanaler.
                      Dyraste var nog Avail-veven med sina kullagrade knoppar som satt på ett tag.
                      Skulle gissa att totalen hamnade på cirka 3 000, en bit över med Avail-vev. Då presterade rullen ändå inte särskilt mycket bättre än i förenklad form med enbart lätt spole till mitt gäddfiske, inte heller bättre än exempelvis gamla Calcutta Conquest jag köpte ny för dryga 2000 kronor.
                      Snygg är Sunset Orange däremot, förbannat snygg, dessutom är ju Rocket-plattformen ytterst välfungerande rakt ur kartong.

                      Några av mina absolut bästa rullar, inte bara när det gäller värde för pengarna, har jag köpt för 300-1500 kronor begagnade i mycket fint skick. Dit räknar jag bland annat Mörrum SXHS 1600/3600 och Ambassadeur SM/BM 1600/3600 samt några japaner.


                      ...och nej, det krävs inget mer än vana och erfarenhet för att serva japanska rullar.
                      Precis som en Mörrum är lite krångligare än en C3 finns det enklare och krångliga rullar från andra tillverkare.
                      Undertecknad gav nästan 5000 för 5600 Factory Tuned på Tradera.
                      Det är mycket pengar håller med om det, sitter på tre stycken nu.

                      Dock kastar den oerhört mycket bättre än original C4 som jag hade. Den C4 an är idag fullt trimmad med UT och har kostat endel pengar även den.

                      Visst kastar mina trimmade längre än vad de gjorde i original men främsta och bästa anledningen att jag kör trimmat är att rullen är mer lika genom hela passet.
                      Kasta ambassadeur sedan 90-talet men när jag gick över på flätlina fick jag ofta efter några timmars fiske ett rejält backslag.
                      Inte tillräckligt lyhörd när vatten osv i rullen gjorde den lite snabbare.
                      Med trim är detta spann mindre eller obefintligt skulle jag säga.
                      Har oerhört sällan ett backslag idag, händer någon varje säsong pga av slarv och att jag prioriterar låååånga kast dock.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X