Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad säger ni!!
    Är min Orbis snyggare än i original..
    Bytte veven precis och hade en tumplatta liggandes.
    Invändigt är det ju sedan tidigare fullt trim. Click image for larger version

Name:	DSC_0121.JPG
Views:	238
Size:	1,77 MB
ID:	2567702Click image for larger version

Name:	DSC_0119.JPG
Views:	218
Size:	1,69 MB
ID:	2567703Click image for larger version

Name:	DSC_0120.JPG
Views:	222
Size:	1,75 MB
ID:	2567704

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
      Vad säger ni!!
      Är min Orbis snyggare än i original..
      Bytte veven precis och hade en tumplatta liggandes.
      Invändigt är det ju sedan tidigare fullt trim. Click image for larger version

Name:	DSC_0121.JPG
Views:	238
Size:	1,77 MB
ID:	2567702Click image for larger version

Name:	DSC_0119.JPG
Views:	218
Size:	1,69 MB
ID:	2567703Click image for larger version

Name:	DSC_0120.JPG
Views:	222
Size:	1,75 MB
ID:	2567704
      Veven blev bra. Däremot hade jag skippat tumplattan då det ser mer tidstypiskt ut. Men den är jättefin:-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        Veven blev bra. Däremot hade jag skippat tumplattan då det ser mer tidstypiskt ut. Men den är jättefin:-)
        Jo köper det, skulle hålla den retro sånär som på linspridare och spolen även om rullen är en nyproduktion.
        Men det föll ju lite redan när jag bytte linspridare och spolen. Abu's trimspole är ju inte direkt diskret även om den funkar när linan är påspolad.
        Nu med veven föll det ännu mer och därför tänkte jag prova med tumplattan som bara ligger.

        Originalveven är snyggare i sin pärlemor dock fejk och gjort i plast, men så mycket snyggare estetiskt på rullen.

        Har ju dock två Orbis till, en helt original och en trimmad liggandes.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

          Jo köper det, skulle hålla den retro sånär som på linspridare och spolen även om rullen är en nyproduktion.
          Men det föll ju lite redan när jag bytte linspridare och spolen. Abu's trimspole är ju inte direkt diskret även om den funkar när linan är påspolad.
          Nu med veven föll det ännu mer och därför tänkte jag prova med tumplattan som bara ligger.

          Originalveven är snyggare i sin pärlemor dock fejk och gjort i plast, men så mycket snyggare estetiskt på rullen.

          Har ju dock två Orbis till, en helt original och en trimmad liggandes.
          Jag tycker du ska bygga tillbaka en till som original och sälja den till mig :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Jag tycker du ska bygga tillbaka en till som original och sälja den till mig :-)
            Haha Click image for larger version

Name:	DSC_0122.JPG
Views:	231
Size:	1,90 MB
ID:	2567710

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
              Vad säger ni!!
              Är min Orbis snyggare än i original..
              Bytte veven precis och hade en tumplatta liggandes.
              Invändigt är det ju sedan tidigare fullt trim. Click image for larger version

Name:	DSC_0121.JPG
Views:	238
Size:	1,77 MB
ID:	2567702Click image for larger version

Name:	DSC_0119.JPG
Views:	218
Size:	1,69 MB
ID:	2567703Click image for larger version

Name:	DSC_0120.JPG
Views:	222
Size:	1,75 MB
ID:	2567704
              Jättefin, men en sidnot bara, jag fattar inte hur ni kan trivas med de där fjuttvevarna? Den där är 35mm va? Jag tycker original 40mm är för korta och byter på nästan alla mina till predatorveven på 4000/5000 eller powerhandle på 6000. De är båda 48mm, där börjar det kännas som en naturlig slaglängd.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                Jättefin, men en sidnot bara, jag fattar inte hur ni kan trivas med de där fjuttvevarna? Den där är 35mm va? Jag tycker original 40mm är för korta och byter på nästan alla mina till predatorveven på 4000/5000 eller powerhandle på 6000. De är båda 48mm, där börjar det kännas som en naturlig slaglängd.
                Japp 35 mm, köpte en 35 vev till min C3 i somras.
                Var skeptisk först men Sportfiskeboden och Micke sa prova veven lite försiktigt, är du inte nöjd tar jag återköp på den. Det är service det!
                Även om jag inte varit nöjd hade jag säkert inte nyttja erbjudandet, men var nöjd och tycker det blir mera känsla. Jag fiskar näsan uteslutande med bombardia och fluga och behöver inget moment och kraft.

                Kommentera


                • Skryter du eller vill du ha ett uppriktigt svar? Jag utgår från det senare, men konstaterar ändå att det inte är självklart för en filosof som mig att svara utan att problematisera begreppet ”snygg”. Man kan visserligen utgå enbart från det omedelbart visuella. Men även tekniken inuti, tanken bakom och viljan med, är aspekter som faktiskt påverkar bedömningen. Mitt svar, som du inte bör låta dig påverkas av, är: Ja, rullen är verkligen snygg och tekniken i den och din omsorg gör den ännu snyggare, men bytet av vev och den där plattan förfular. Alltså är rullen både snyggare och osnyggare än originalet. En ytterligare aspekt av skönheten är just att originalet fångar upp i stort sett allt det som gjort Ambassadeuren till vad den är, nämligen att den sett ut ungefär likadan i snart 70 år, och det har du tagit ifrån den, vilket jag inte bejakar. Jag vet att det är en viktig detalj eftersom jag är ungefär lika gammal och ändå flockas småflickorna kring mig som de gjorde när jag var 18. (Men det är en helt annan sak som jag hanterar under annan signatur på Flashback.) Även att du faktiskt använder rullen vid praktiskt fiske är en del av dess skönhet, liksom det faktum att även om rullen i första hand – i likhet med alla CDL-modeller – är gjord för vitrinen är den ändå en fullgod fiskekamrat.

                  Skitfiske
                  Biff

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                    Japp 35 mm, köpte en 35 vev till min C3 i somras.
                    Var skeptisk först men Sportfiskeboden och Micke sa prova veven lite försiktigt, är du inte nöjd tar jag återköp på den. Det är service det!
                    Även om jag inte varit nöjd hade jag säkert inte nyttja erbjudandet, men var nöjd och tycker det blir mera känsla. Jag fiskar näsan uteslutande med bombardia och fluga och behöver inget moment och kraft.
                    Ja Micke är top notch. Bara ni trivs med det så =)

                    Kommentera


                    • Följdaktligen har jag en uppsjö med original 40mm vevar ifall någon skulle behöva en.....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X