Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Haha
    Behövde detta, jävla skitväder och 1/1 är det inte direkt bättre väder.
    Du får helt enkelt lägga spöna på hyllan ett tag och tråla på tinder istället :-D

    Kommentera


    • Nu har jag och andra gått ganska hårt åt dig, Willer 75, men ta det som en diskussion för sakens skull. Jag beundrar ditt engagemang för rullarna och för Ambassadeur i synnerhet. Vi delar denna passion, du och jag. Men jag gillar också att du har distans till skiten; livet har också andra värden. Det måste man fatta, och gör man inte det så blir man bara bitter. Det är viktigare att kunna komma ut och fiska än att ha en massa märkvärdiga rullar (Kanske har jag ännu fler än du.). Nördighet i all ära, men man måste ändå kunna garva åt skiten – och åt sig själv. Annars känner man sig bara lurad när man väl inser vad som är viktigt i livet, exempelvis vänner, sängkamrater och naturen.

      Så mitt råd vore – inte för att du bett om det, men ändå – varva fiske och Tinder i lagom proportioner. Var sak har sin säsong.

      Skitfiske
      Biff

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
        Det blev ett väldigt resonemang m vevens längd. Även om det kanske är off-topic bidrar jag med en länk till en kort betraktelse av Olle Tivenius:
        http://www.sensibus.se/upl/10987/Bet...iskerullar.pdf

        Skitfiske
        Biff
        Jag föredrar 48mm vevarna oavsett utväxling och att jag gör det har ingenting med kraft att göra, det känns bara konstigt med de korta vevarna, onaturligt kort slaglängd, onaturlig och hämmad rörelse, som att veven hör hemma på nån leksaksrulle.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

          Jag föredrar 48mm vevarna oavsett utväxling och att jag gör det har ingenting med kraft att göra, det känns bara konstigt med de korta vevarna, onaturligt kort slaglängd, onaturlig och hämmad rörelse, som att veven hör hemma på nån leksaksrulle.
          Jag är nästan beredd att hålla med dig till 100% har aldrig upplevt några problem med låg utväxling och stor slaglängd på veven, dessa rullar är perfekta till riktigt långsamt fiske. Vid snabbare fiske, samma vev men högre utväxling.

          Finns dock några rullar som gör sig bättre med en liten vev. Exempelvis vid jerkfiske vill jag ha liten vev och hög utväxling för att snabbt kunna ta in löslina.

          Kommentera


          • ”Jag föredrar 48mm vevarna oavsett utväxling och att jag gör det har ingenting med kraft att göra, det känns bara konstigt med de korta vevarna, onaturligt kort slaglängd, onaturlig och hämmad rörelse, som att veven hör hemma på nån leksaksrulle.” (Kolnej)

            Där röjde du dig. Så talar enbart gamla haspelfiskare. Alltså i min fördomsvärld. Rätta mig om jag har fel. Men du får självklart tycka vad du vill. Själv älskar jag att vara spydig.

            Men här på sidan finns ganska mycket kunskap som inte är underbyggd med fakta och sådant besvärar mig ibland, när man talar om hurdant något är utan att förklara varför eller hur man vet det. Ofta framstår det som rena gissningar. Ett vanligt misstag är att tro att man har hela bilden, men det är sällan som man verkligen har det.

            Skitfiske
            Biff

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
              ”Jag föredrar 48mm vevarna oavsett utväxling och att jag gör det har ingenting med kraft att göra, det känns bara konstigt med de korta vevarna, onaturligt kort slaglängd, onaturlig och hämmad rörelse, som att veven hör hemma på nån leksaksrulle.” (Kolnej)

              Där röjde du dig. Så talar enbart gamla haspelfiskare. Alltså i min fördomsvärld. Rätta mig om jag har fel. Men du får självklart tycka vad du vill. Själv älskar jag att vara spydig.

              Men här på sidan finns ganska mycket kunskap som inte är underbyggd med fakta och sådant besvärar mig ibland, när man talar om hurdant något är utan att förklara varför eller hur man vet det. Ofta framstår det som rena gissningar. Ett vanligt misstag är att tro att man har hela bilden, men det är sällan som man verkligen har det.

              Skitfiske
              Biff
              "Röjde", Vad snackar du om?

              Inte för att jag behöver rättfärdiga något för dig men min första rulle var en inkapslad haspel ja, en ABUmatic. Jag köpte min första haspel, en Cardinal C3, för pengar jag jobbat ihop på sommarjobb. Jag fick min första Ambassadeur i present av min far, första generationen av ProRocket, den med släta gavlar och tryck. Jag har fiskat med multirulle OCH haspelrulle de senaste 30 åren och kommer så fortsätta med både och, så nu vet du det.

              "Alltså i min fördomsvärld. Rätta mig om jag har fel" Check.

              "Själv älskar jag att vara spydig." Märker det, folk gillar sällan att diskutera med folk som älskar att vara spydiga så förvänta dig inte att jag ger dig mer luft.

              "Men här på sidan finns ganska mycket kunskap som inte är underbyggd med fakta och sådant besvärar mig ibland, när man talar om hurdant något är utan att förklara varför eller hur man vet det. Ofta framstår det som rena gissningar. Ett vanligt misstag är att tro att man har hela bilden, men det är sällan som man verkligen har det."

              Vet inte vad du svamlar om, du snackar om gissningar. Jag gav min egna subjektiva upplevelse. Inget mer, inget mindre. Finns inget är idet sammanhanget, inga gissningar heller. Jag gissar inte att jag föredrar det si eller så efter 30 års användade, det ÄR så jag TYCKER.

              Lägg ifrån dig hashpipan så du kan läsa vad det står och inte vad du vill att det ska stå.

              Kommentera


              • ”Men här på sidan finns ganska mycket kunskap som inte är underbyggd med fakta och sådant besvärar mig ibland, när man talar om hurdant något är utan att förklara varför eller hur man vet det. Ofta framstår det som rena gissningar. Ett vanligt misstag är att tro att man har hela bilden, men det är sällan som man verkligen har det.” (Biff)

                ”Vet inte vad du svamlar om, du snackar om gissningar. Jag gav min egna subjektiva upplevelse. Inget mer, inget mindre. Finns inget är idet sammanhanget, inga gissningar heller. Jag gissar inte att jag föredrar det si eller så efter 30 års användade, det ÄR så jag TYCKER.” (Kolnej)

                Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig. Med ”här på sidan” menade jag absolut inte ditt inlägg. Jag efterlyser saklighet i allmänhet eftersom det finns många läsare som tar det som är skrivet för fakta, vare sig det är det eller inte. Du var ju faktiskt tydlig med att tala om säga att ”Jag föredrar [...]” och ”det känns [...]” så där har jag inget att invända. Förlåt om det lät så. Det var inte min mening. (Fast jag tror att du läste lite för fort.)

                Sedan tycker jag att det är fint om man kan läsa in det skämtsamma som exempelvis ”Där röjde du dig. Så talar enbart gamla haspelfiskare” och förstå att det bara är på skämt. Det verkar nästan som om jag trampade på en öm tå (?). Lite får man tåla, kan jag tycka, men det kanske är att hoppas på för mycket (?). I min värld finns inget som är så allvarligt att det inte går att skämta om. Utan distans till sig själv och det man håller på med är det lätt att gå vilse och tappa greppet. Humor och självironi är ett bra verktyg för att skapa denna distans. Hur skulle man annars klara av alla resultatlösa fisketurer? Och rättfärdiga alla pengar man lägger på svindyra fiskeprylar som knappast gör en till en skickligare fiskare?

                Du, och alla andra, får så gärna fiska med haspelrulle. Men i en tråd med temat Visa upp din Ambassadeur är det, tycker jag, fritt fram att häckla haspelfolket. Likväl finns det en variant av de tidiga Cardinalerna som hette Ambassadeur, men det var i mitt tycke helgerån.

                Så, nu är vi vänner igen.

                Skitfiske
                Biff

                Kommentera


                • Tycker det är dags att denna tråden åter skall fokusera på dess namn nu istället, dvs visa upp snygga och trevliga fiskekompisar från Svängsta - Våra kära Ambassadeurer!

                  Oavsett original eller modifierad, så ös upp bilder nu istället.

                  Diskussioner om evighetsskruvar, lager, vevars slaglängd, tinder och helgligg så kanske en ny tråd skall skapas för dessa div diskussioner?

                  Ska själv rota fram några rullar senare idag och börja fota och just ”Visa upp din/min Ambassadeur”


                  Skitfiske!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Tycker det är dags att denna tråden åter skall fokusera på dess namn nu istället, dvs visa upp snygga och trevliga fiskekompisar från Svängsta - Våra kära Ambassadeurer!

                    Oavsett original eller modifierad, så ös upp bilder nu istället.

                    Diskussioner om evighetsskruvar, lager, vevars slaglängd, tinder och helgligg så kanske en ny tråd skall skapas för dessa div diskussioner?

                    Ska själv rota fram några rullar senare idag och börja fota och just ”Visa upp din/min Ambassadeur”


                    Skitfiske!
                    Håller inte med dig riktigt där. Tycker det snarare är bra att diskussionen hålls nära bilder och annat som visas. När en rulle visas upp kan man direkt diskutera fördelar och nackdelar med vissa modeller och modifierar.

                    Kommentera


                    • Ny på fiskesnack och läst runt i olika trådar ett par mån, tog upp fisket igen efter många år av skräp levnad, har varit så gött och känns så rätt för en gg skull. Inga speciella rullar men 2 Jb med abus (Penn) trim spolar, c5 evigh skruv, endast HS rullen, sintrade brons bussningar lättade mellanhjul, köpte ett från sportfiskeboden men tog och borrade själv till den andra, letar efter en till amba som är tänkt sitta på ett jerk spö, inte bestämt ännu om jag ska köpa byggsats för spö verkar jäkligt kul iaf, så mkt saker man vill ha hela tiden...Haha... vill tacka för att ni finns här det här det har hjälpt grymt mkt att läsa vad ni skriver och jag har lärt mig en del oxå, Abus service avdelning klockrent vilken service, nret fann jag här, TACK!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X