Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag hittade några tygmärken inhandlades någon gång på 90-talet. Click image for larger version

Name:	DSC_0123.JPG
Views:	238
Size:	3,25 MB
ID:	2567821

    Kommentera


    • Click image for larger version  Name:	Lite Plus.jpg Views:	0 Size:	53,7 KB ID:	2567850
      Ambassadeur Lite Plus LH

      Här kommer min favvo för vertikaljiggning, en Ambassadeur Lite Plus Left Hand, förädlad med Carbontex slirbromslameller och monterad på ett ABU Villain 10-30 gramsspö.

      Bakom den plastiga fasaden döljer sig ovärdeliga finesser som är stora tillgångar vid vertikaljiggning. Denna rulle som aldrig marknadsförts i Sverige ger ett synnerligen plastigt och oambassadeuriskt första intryck, men den har ovärdeliga poänger som just inga andra rullar har.

      Nummer ett är Flippingfunktionen som innebär att man släpper ut lina när man håller ned frikopplingstangenten – utan att frikoppla eftersom den bara släpper ut lina så länge tangenten är nedtryckt. Helt suveränt för att hålla kontakt med botten eller för att blixtsnabbt släppa ned till det djup som lodet indikerar fisk på.

      Nummer två är Hook Set som innebär att man med höger tumme snabbt trycker ned en lättåtkomlig knapp för att låsa spolen för mothugg samtidigt som man kan ha slirbromsen relativt löst.

      Som en bonus är denna helt fantastisk att kasta lätta beten med. Dessutom har den trimpotential, vilken jag ännu inte utnyttjat eftersom jag egentligen bara jiggar med den.

      Den härstammar från det mörka 80-talet då ABU experimenterade med nya material och sålde rullar som nog aldrig var testade innan de släpptes på marknaden. ABU lämnade livstids garanti på dessa bastarder, men när de upptäckte att de inte hade täckning för detta makulerade de hela sitt reservdelslager för att inte kunna fullfölja sitt garantiåtagande – klent ABU, rent av ryggradslöst. Exempelvis använde de smörjfett som helt oprovocerat omvandlades till stenhårda beläggningar som effektivt malde ned vitala delar till fragment. Även rullar som varit helt oanvända drabbades och trots att inga delar hade hunnit gå sönder förvägras den utlovade livstidsgarantin, t.o.m. när den enda reklamerade detaljen är smörjfettet. Klent ABU, rent av ryggradslöst. Och ändå är jag märkestrogen.

      Just denna modell är dock lättmekad – till skillnad mot exempelvis skräckexemplet Ambassadeur 1022 – och att demontera den, rengöra den, smörja om den och montera ihop den igen är oproblematiskt. Men en absolut nödvändighet, varefter den reser sig som en fågel Fenix ur askan och blommar ut till en utmärkt rulle för såväl lättare slängfiske som vertikaljiggning. Grattis till mig själv som har en sådan bra rulle.

      Skitfiske
      Biff

      Kommentera


      • Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

        100mm Big Knob purple med mirror chrome...

        Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

        Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • 1a generationens Record No. 40

          Ruskigt fin rulle som snurrar så otroligt lätt!!
          Snart på ett Tradera nära dig.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
            Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

            100mm Big Knob purple med mirror chrome...

            Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

            Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
            Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

            Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

              Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.
              Tänkte fiska med den först men har ju så många andra 6500 som jag fiskar med så denna har inte blivit fiskad med.

              Havsöring i älv är det jag främst använder mina 6500 till.

              Kommentera


              • Såg en rulle på marketplace ett stenkast ifrån där jag bor. Det var en 5000c, vet ej ålder men nyare än mina 75or.

                Riktigt skön snubbe som jag köpte den av. Tävlingsfiskar mycket och hade en massa rullar. Slutade med att jag köpte dessa två till ett löjligt bra pris.

                En pro rocket 6500c, den med tvåstiftsbroms, och en 5000c som skulle vara en reservdelsrulle men var i bra skick så vill inte plocka delar från den.

                Kan någon hjälpa mig med årtal på 5000c?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

                  100mm Big Knob purple med mirror chrome...

                  Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

                  Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
                  Måste va en av de snyggaste om inte den snyggaste färgen abu släppt på en rulle.
                  ​​​​​​

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

                    100mm Big Knob purple med mirror chrome...

                    Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

                    Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
                    Har en likadan rulle som det sitter en inshore vev på. Skön till gäddfiske men inte det snyggaste. Vart kan jag få tag på en sådan vev?

                    Kommentera


                    • Sorry glömde ladda upp bilden på rullfoten. Det är någon halvcirkel istället för nummer i början av foten. Aldrig sätt förut. Kanske en otydlig nolla?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X