Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Såg en rulle på marketplace ett stenkast ifrån där jag bor. Det var en 5000c, vet ej ålder men nyare än mina 75or.

    Riktigt skön snubbe som jag köpte den av. Tävlingsfiskar mycket och hade en massa rullar. Slutade med att jag köpte dessa två till ett löjligt bra pris.

    En pro rocket 6500c, den med tvåstiftsbroms, och en 5000c som skulle vara en reservdelsrulle men var i bra skick så vill inte plocka delar från den.

    Kan någon hjälpa mig med årtal på 5000c?
    6500an ser grymt fin ut!

    Angående 5000c så hade jag gissat på sent 60tal istället men kan även vara en nyare hyllningsmodell, släpptes en del såna på 80 talet iaf.
    Vad har den för rullfotsnummer?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Sorry glömde ladda upp bilden på rullfoten. Det är någon halvcirkel istället för nummer i början av foten. Aldrig sätt förut. Kanske en otydlig nolla?
      4 siffrigt nummer säger mig ingenting tyvärr.

      Kommentera


      • Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
        Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
        Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
        4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
        5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
        6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
        6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
        1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
        1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
        sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
        sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
        Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

        Urklipp från en gammal tråd på forumet.

        Edit: såg nu att din rullfot inte var slät så då hjälpte ju detta föga..

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
          Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
          Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
          4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
          5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
          6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
          6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
          1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
          1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
          sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
          sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
          Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

          Urklipp från en gammal tråd på forumet.

          Edit: såg nu att din rullfot inte var slät så då hjälpte ju detta föga..
          Jag tror på tidig 80 tal då den har samma bakelit bromsvikter som min 6500ca från början av 80 talet, samma spole samt likadan modell på pinjondrevet.

          Så kanske runt slutet på 70 talet eller början av 80 tal. Men det är bara en gissning som jag grundar på att pinjondrev, spole och bromsvikterna är samma som min 6500ca.

          Däremot så är kullagerna inte avrundade utan mer platta som på nyare varianten ambassadeurer.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            4 siffrigt nummer säger mig ingenting tyvärr.
            Den första numret vet jag inte ens om det är något nummer. Det är mer av en halvcirkel. Aja skitsamma.

            Imorgon ska jag ut med min röda skönhet. Tar lite bilder och postar här på FS :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Jag tror på tidig 80 tal då den har samma bakelit bromsvikter som min 6500ca från början av 80 talet, samma spole samt likadan modell på pinjondrevet.

              Så kanske runt slutet på 70 talet eller början av 80 tal. Men det är bara en gissning som jag grundar på att pinjondrev, spole och bromsvikterna är samma som min 6500ca.

              Däremot så är kullagerna inte avrundade utan mer platta som på nyare varianten ambassadeurer.
              Vilket årtal var din 6500ca ifrån? Och hur ser Lagerna ut på den? Mina nyaste gammelambassadeurer är från - 80 och dom har båda den äldre typen av självcentrerande kullager och glidlager.

              Någon annan kanske vet när man gick ifrån rundade självcentrerande lager?

              Kommentera


              • ”Vilket årtal var din 6500ca ifrån? Och hur ser Lagerna ut på den? Mina nyaste gammelambassadeurer är från - 80 och dom har båda den äldre typen av självcentrerande kullager och glidlager.

                Någon annan kanske vet när man gick ifrån rundade självcentrerande lager?” (Reekie)

                Ja. Visa gärna lagren.

                Möjligen kan man misstänka att de är utbytta i trimsyfte. De självcentrerande kullagren är slutsålda för länge sedan, och jag har förknippat dem med ”UltraCastreformen”. Gick ABU verkligen ifrån de självcentrerande lagren? Det skulle jag gärna vilja veta. Motivet till att ha dessa är att Ambssadeuren inte är särskilt vridstyv utan behöver lager som kan vrida sig för att följa med rullens inre rörelse. Så snart rullen stukas det allra minsta, exempelvis efter en smäll, nyper lager som inte är självcentrerande. Att montera exempelvis Rocketlager i gammelambassadeurer är vanskligt då detta kräver absolut perfekt riktade stativ och mild behandling.

                Om någon har självcentrerande kullager över så är jag spekulant.

                Ambassadeurens historia är inte så bra dokumenterad. När den kom ansågs den vara revolutionerande. Men att den nya modellen Record Ambassadeur 5000 modell S.G. – som tog över flaggskeppspositionen efter Record 3000 Flyer – hade glidlager är väl ett tekniskt nedköp då 3000 Flyer hade kullager såväl som centrifugalbroms. Rent tekniskt sett var det enda revolutionerande med 5000 Ambassadeur att den hade slirbroms. Alltså tekniskt sett, för verkligheten är ju att Ambassadeuren kastar betydligt bättre än Flyern (Det vet ju vi alla som var med på den tiden, eller hur?) trots att den saknar kullager. Jag vill nog hävda att det avgörande för Ambassadeurens överlägsna kastegenskaper är just de självjusterande lagren, vare sig det är bronslager eller kullager. Därför vore det konstigt av ABU att gå ifrån de självjusterande kullagren till förmån för dem med plan yttersida. Det vore mycket angeläget att få klarhet i detta.

                Den allra första Ambassadeurerna som levererades med kullager var 5000DL. Lagrens reservdelsnummer var 5230. Sedan 1990 är har alla standard-Ambassadeur i storlekarna 4000, 5000 och 6000 UC. Dessförinnan hade samtliga lager 5230. Detta gäller med reservationen att jag inte har gått igenom varenda sprängskiss. Jag ser två möjliga förklaringar: 1) Lagrens specifikation har ändrats men reservdelsnumret har funnits kvar. 2) Under någon begränsad period har ABU smugit med plana lager kanske p.g.a. leverantörsaspekter som är omöjliga att kontrollera.

                Detta gör mig nyfiken på de där plana lagren som Alman har i sin Amba och på svaret på Reekies fråga (citerad). Min fråga är således: Gick man verkligen över från självcentrerade kullager till plana före UC-reformen?

                Skitfiske
                Biff

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
                  Därför vore det konstigt av ABU att gå ifrån de självjusterande kullagren till förmån för dem med plan yttersida. Det vore mycket angeläget att få klarhet i detta.
                  Svängstas vägar äro outgrundliga...

                  Du visade ju tidigare upp ditt plastskräp med massa onödiga finesser, varför gick ABU från dessa?
                  Varför gick man från de tvåväxlade lågprofilarna?
                  Varför gick man från planetväxel och snäckväxel?

                  Det går att anta att expansion, kostnadseffektivitet, mode, kundkretsens önskemål samt mättande av den eviga hungern efter nyheter har med saken att göra.
                  Jag anser att utveckling inte nödvändigtvis betyder framsteg, men det har i allra högsta grad med hur jag definierar dessa båda begrepp att göra då de kan tolkas som synonymer.

                  De gamla 5230 kanske var både dyrare och ovanligare än kullager av standardmodell?
                  I dagens rullar ser jag betydligt mer frekventa problem med korroderade lager än alla former av slitage (förutom i vissa rullar, exempelvis Toro Beast samt Daiwa Lexa).
                  De moderna lagren fungerar ju, kanske fungerar de sämre under vissa förutsättningar och över tid, vad vet jag.
                  Som jag uppfattar det finns det inga tillverkare som idag tillverkar evighetsmaskiner till rullar, den absolut största majoriteten av fiskare jag möter verkar anse att en godtagbar livslängd ligger någonstans mellan en och fyra säsonger.
                  Varför då bemöda sig använda komponenter som faktiskt håller över lång tid och/eller fungerar trots en i övrigt skev/skadad rulle?

                  Kommentera


                  • En goding från -86 och en från -89...
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                      En goding från -86 och en från -89...
                      Man riktigt ser hur rullen på den vänstra bilden kämpar mot gravitationen medan den runda amban kapitulerat och hamnat under spöt där den trivs bäst :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 911 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X