Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Man riktigt ser hur rullen på den vänstra bilden kämpar mot gravitationen medan den runda amban kapitulerat och hamnat under spöt där den trivs bäst :-)
    Jo med de runda ambassadeur rullarna blir det taskig balans då de är höga och även bredd gör ju sitt till. Observera att Mag 1 är ”lågprofil” från forntiden. Dessa rullar fångar fisk och är som Volvo 240.

    Kommentera


    • Ja här är mina gamlingar... som synes av linorna så är de inte fullt operativa men vem vet...
      Den till vänster är min första Amba köpt för mina första sommarjobbspengar ca 1980-81. Den andra ej använd, saknar en plastdetalj i linföraren... och sen Ultra Mag ll som har dragit en del gäddor och havsöringar förr (på den tiden bromsar runt 3-4 kilo funkade...)

      Click image for larger version  Name:	20201231_201507.jpg Views:	5 Size:	654,9 KB ID:	2567944

      Tejpen på dessa rullar är 15-20 år gammal och kom tyvärr först när man insåg en del "skav" och förstod att rullar inte enbart är verktyg utan också ngt mer...
      Senast ändrad av anteman; 2020-12-31, 20:49.

      Kommentera


      • Click image for larger version  Name:	20201231_202554.jpg Views:	0 Size:	1,37 MB ID:	2567946

        Jag kom på varför jag inte drog någon gädda idag. Körde med alldeles för små beten ;-)

        Så imorgon blir det gummidildos på 30cm plus. Då får jag äntligen köra lite med mitt kära bft lizzard som inte har fått komma ut så mycket på sistone :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

          Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

          Spolen har ett fast drev.

          Bromsvikterna är av tjock plast.

          Linspridare är slät utan räfflor.

          Någon kanske vet vad detta är för rulle?
          Spolaxelns utformning för centrifugalbromsen vittnar om att det är en 80-talare vi har att göra med iaf.
          Det man inte blir klok på är rullfotsnummret, men kan även vara ett utbytt stativ.
          Din känsla över utväxlingen är korrekt då en 5000 på 80-talet har en standardutväxling som motsvarar en high speed på 70-talet.
          Vet inte om det var på 80-talet 5500 fick stå för tumtangent istället för utväxlingen men kan tänka mig det uppstod ganska snart efter tryckknappens (5600) intåg.
          ​​​​​​
          Senast ändrad av Reekie; 2020-12-31, 23:49.

          Kommentera


          • Hej,

            Ny här på forumet men fiskat mer eller mindre hela mitt liv. Bidrar med mina två rullar. En röd 6000 som farfar fick av sin arbetsgivare som tack för lång och trogen tjänst och en svart 6000C som farsan fick i examenspresent. Båda från 60-talet och mestadels fiskade i Blekinge skärgård.

            Dom är väl använda och i originalskick men fortfarande riktigt trevliga att drilla med. Väl underhållna räknar jag med att dom klarar sig min livstid.

            Gott nytt år!

            //Peter
            ​​

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Putte79 Visa inlägg
              Hej,

              Ny här på forumet men fiskat mer eller mindre hela mitt liv. Bidrar med mina två rullar. En röd 6000 som farfar fick av sin arbetsgivare som tack för lång och trogen tjänst och en svart 6000C som farsan fick i examenspresent. Båda från 60-talet och mestadels fiskade i Blekinge skärgård.

              Dom är väl använda och i originalskick men fortfarande riktigt trevliga att drilla med. Väl underhållna räknar jag med att dom klarar sig min livstid.

              Gott nytt år!

              //Peter
              ​​
              Välkommen hit Peter.
              Extra Kul med två rullar med historia inom familjen, förhoppningsvis kan dom gå vidare och även fiskas av kommande generation.

              Försök det samma med en plastig mumbojumborulle från Asien ;-)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Välkommen hit Peter.
                Extra Kul med två rullar med historia inom familjen, förhoppningsvis kan dom gå vidare och även fiskas av kommande generation.

                Försök det samma med en plastig mumbojumborulle från Asien ;-)
                Tack Reekie!

                Ja det är skoj när man kan hålla skick i gamla grejor som är byggda för att hålla. Grabben är 11 år och nästa vecka tar han och jag och packar bilen och kör från Skåne upp till Blekinge och sen vidare upp till Kalmar. Kallt väder för oss och även för fisken men med lite tur och envishet så kanske vi kan få ett hugg eller två. Än så länge håller sig grabben till haspel men om några år vill ha säkert ta över Ambassadeurerna.....vi får väl se om "gamlingen" släpper dom då

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

                  Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

                  Spolen har ett fast drev.

                  Bromsvikterna är av tjock plast.

                  Linspridare är slät utan räfflor.

                  Någon kanske vet vad detta är för rulle?
                  Till min förvåning så märkte jag att det sitter ett IAR lager i min 5000c. Har inte öppnat rullen, men kännde när jag satt och torvevade att backspärren tar emot direkt. Den här rullen blir bara skummare.

                  Kommentera


                  • Jag får inte ihop de olika detaljerna på din rulle tidsmässigt. IAR-lagret är definitivt monterat i efterhand. Allmogegavlarna var sedan länge ersatta med den senare typen när den spolen introducerades, vilket även gäller veven. Det du kallar hästskobricka men som jag kallar spårryttare som håller mellanhjulet byttes mot ett flärpat först flera år senare så det säger just inget. Flärpade mellanhjul har aldrig suttit på svarta allmogegavlar, utom på CDL-modeller. 5500C har aldrig varit svarta, och inte heller haft allmogegavlar förrän Rocketmodellen kom. Det är likaså vanskligt att få någon information från linföraren. Sedan blir jag tveksam till stativet. Är det av kromat mässing eller av den senare typen som fanns under några år som visserligen ser ut som krom men är aluminium? Det är lite svårt att avgöra från bilderna.

                    Min ”dom” är att rullen till stor del är ett montage av delar från lite olika tider. Det gör den inte på något vis sämre. Tvärtom vittnar det om en ägare som velat ha det bästa – och snyggaste – från olika tider och som dessutom inte velat ge efter för modenycker, utan följt sitt estetiska sinne och sitt förnuft. Heder åt honom eller henne. Så, ärligt talat tror jag inte att du kommer att kunna datera din rulle eller hitta den modellen i någon gammal Napp och Nytt. Men det är en fin rulle och jag förstår att du vill veta mer om den. Dock; osvuret är bäst. Kanske någon annan kan bidra med tydligare besked (?).

                    Jag tar varje chans att lovsjunga de gamla Amborna och liknar den relation som man utvecklar tillsammans med ett lyckligt äktenskap. Man byter inte fru bara för att yngre fruntimmer eller män är lite slätare i skinnet. Men det är lättare att rättfärdiga ett harem när det gäller rullar än mänskliga livskamrater.

                    Skitfiske
                    Biff
                    Senast ändrad av Biff; 2021-01-01, 23:21.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
                      Jag får inte ihop de olika detaljerna på din rulle tidsmässigt. IAR-lagret är definitivt monterat i efterhand. Allmogegavlarna var sedan länge ersatta med den senare typen när den spolen introducerades, vilket även gäller veven. Det du kallar hästskobricka men som jag kallar spårryttare som håller mellanhjulet byttes mot ett flärpat först flera år senare så det säger just inget. Flärpade mellanhjul har aldrig suttit på svarta allmogegavlar, utom på CDL-modeller. 5500C har aldrig varit svarta, och inte heller haft allmogegavlar förrän Rocketmodellen kom. Det är likaså vanskligt att få någon information från linföraren. Sedan blir jag tveksam till stativet. Är det av kromat mässing eller av den senare typen som fanns under några år som visserligen ser ut som krom men är aluminium? Det är lite svårt att avgöra från bilderna.

                      Min ”dom” är att rullen till stor del är ett montage av delar från lite olika tider. Det gör den inte på något vis sämre. Tvärtom vittnar det om en ägare som velat ha det bästa – och snyggaste – från olika tider och som dessutom inte velat ge efter för modenycker, utan följt sitt estetiska sinne och sitt förnuft. Heder åt honom eller henne. Så, ärligt talat tror jag inte att du kommer att kunna datera din rulle eller hitta den modellen i någon gammal Napp och Nytt. Men det är en fin rulle och jag förstår att du vill veta mer om den. Dock; osvuret är bäst. Kanske någon annan kan bidra med tydligare besked (?).

                      Jag tar varje chans att lovsjunga de gamla Amborna och liknar den relation som man utvecklar tillsammans med ett lyckligt äktenskap. Man byter inte fru bara för att yngre fruntimmer eller män är lite slätare i skinnet. Men det är lättare att rättfärdiga ett harem när det gäller rullar än mänskliga livskamrater.

                      Skitfiske
                      Biff
                      Jo den tanken slog mig också, att någon har plockat ihop rullen. Det gör mig absolut inget. Har en del äldre 5000c som är helt original. För mig är IAR och snabbare utväxling användbart till mitt fiske :-)

                      Jo det är kromat mässingsstativ.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X