Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ”Ett hett tips är att högglanspolera tappen på evighetsskruven, piniondrevets insida och lagrens insidor. Det gör susen och anses av några vara ungefär lika effektivt som att sätta in kullager. Dock är det betydligt billigare, mindre underhållskrävande och tryggare då denna rulles relativt dåliga vridstyvhet helst vill ha (kräver, enligt min uppfattning) självjusterande lager.” (Biff)

    Missade att säga att även spolaxelns båda ändar ska högglanspoleras.

    Skitfiske
    Biff

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
      Efter premiären igår valde jag att ta ledigt och pyssla om rullarna idag, frös så jag nästan tappa fingrarna igår och letar åter hanskar eftersom Fladerns som skulle vara så jäkla bra enligt handlaren blev blöta och kalla efter redan 30 minuter.
      Forsätter med mina M-90 fingerhanskar då jag inte hitta några fiskehanskar som tillfredsställer mig.
      Klumpiga men bättre än bli kall och blöt.
      Kungens prylar håller måttet även till fiske!


      Så pyssel idag och bifogar min favorit utan tumplattan, veven blir dock kvar på denne.
      Min klara favorit framför 5600 Factory Tuned.
      Click image for larger version

Name:	DSC_0127.JPG
Views:	301
Size:	1,47 MB
ID:	2568106Click image for larger version

Name:	DSC_0126.JPG
Views:	287
Size:	2,02 MB
ID:	2568107Click image for larger version

Name:	DSC_0125.JPG
Views:	299
Size:	2,29 MB
ID:	2568108
      Antar att du känner till att det bästa botet mot att fiska med kalla fingrar på grund av din fina Amba är att istället använda haspel...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

        Antar att du känner till att det bästa botet mot att fiska med kalla fingrar på grund av din fina Amba är att istället använda haspel...
        Jo men inte fiska med haspel på många många år, hade en rulle låg. Den fick brorsan i somras.

        Jo har min alldeles första rulle kvar. En gul Cardinal 353 som jag fick av farfar när jag fyllde 10 år.
        Den liksom min första Ambassadeur 5500 C3 2-speed kommer jag aldrig att göra mig av med.

        Kommentera


        • Här kommer ett par bilder på min allra första Ambassadeur!
          En 5500 C3 Gold, inköpt 1997 på Berras Sportfiske.
          Köptes i ett paket tillsammans med ett Abu Boron 9’ spö.
          Minns det var någon drive spö & rulle för 999:-
          Det skulle vart en vanlig röd 5000 i kittet egentligen men dem var slutsålda så vart erbjuden denna i guld istället. På den tiden hade man ju ingen aning vad skillnaden var men en guld är ju trevligare än en röd resonerade jag, och rullen har använts mycket!
          Mestadels gädda både från land, båt och is.

          Power veven kom på för kanske 5-6 år sen när jag trollade öring med denna rullen ett par gånger sen dess är den inte använd.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • Par i Chrome !!!

            Ambassadeur 7500 C3 High-Speed Chrome.

            Bifogade filer

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
              ”​​​​Bussningarna ska få svetta ur sig oljan i ugnen och sen impregneras med rocket red fuel.” (Reekie)

              Ett hett tips är att högglanspolera tappen på evighetsskruven, piniondrevets insida och lagrens insidor. Det gör susen och anses av några vara ungefär lika effektivt som att sätta in kullager. Dock är det betydligt billigare, mindre underhållskrävande och tryggare då denna rulles relativt dåliga vridstyvhet helst vill ha (kräver, enligt min uppfattning) självjusterande lager.

              Åtgärden är enkel att åstadkomma. Lagrens och piniondrevets insidor kommer man lätt åt genom att sätta en kapad bomullstops inpregnerad med polermedel i Dremeln och mala på en stund. Om du Reekie, eller någon annan, prövar vore det kul att få en rapport. Jag kan vittna om god effekt.

              Skitfiske
              Biff
              Jag har testat att polera spolaxeln och abu originalbussningar invändigt på en nyare ambassadeur jb.
              Var självklart svårt att mäta den upplevda förbättringen, men något gjorde det allt för kastlängden.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
                Jäklars vad det finns fina rullar man vill ha.
                Fick tid till att bygga ihop min 4500 raket som ska med ut på lite öringjakt i veckan.
                Tjusig! Inte varje dag man ser en av första generationens rocket i detta skick.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                  Känslan och dessutom veta man har trim gör mycket.
                  Jag fiskar nästan bara bombardia och alla mina Ambassadeur jag fiskar med är trimmade med UT eller Abu's trim. Kommer dessutom aldrig ha en djup originalspole i en Ambassadeur igen.
                  Har också svårt för djupa spolar på mina 5 och 6000 rullar. De sväljer ju så otroligt mycket onödig lina. Den dagen jag börjar fiska arter som drar iväg 300 meter lina i en rusning kanske jag ändrar mig.
                  De senaste rullarna jag byggt ihop är i 4000 storlek och är de jag fiskar mest med just nu. Är lite osäker på hur mycket grunda spolar gör på de. Märker faktiskt inte stor skillnad. Sen kör jag mellan 15 och 25 gram på bombarda och de flyger ju som små missiler genom luften. Skulle tro att skillnad märks när det kommer till mer fladdriga drag eller jiggar.
                  Men nu är jag ju svag för trim tyvärr och ser det som en del av hobbyn inom fisket, så självklart kommer mina 4000 rullar att ha grunda spolar nån gång i framtiden.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

                    Har också svårt för djupa spolar på mina 5 och 6000 rullar. De sväljer ju så otroligt mycket onödig lina. Den dagen jag börjar fiska arter som drar iväg 300 meter lina i en rusning kanske jag ändrar mig.
                    De senaste rullarna jag byggt ihop är i 4000 storlek och är de jag fiskar mest med just nu. Är lite osäker på hur mycket grunda spolar gör på de. Märker faktiskt inte stor skillnad. Sen kör jag mellan 15 och 25 gram på bombarda och de flyger ju som små missiler genom luften. Skulle tro att skillnad märks när det kommer till mer fladdriga drag eller jiggar.
                    Men nu är jag ju svag för trim tyvärr och ser det som en del av hobbyn inom fisket, så självklart kommer mina 4000 rullar att ha grunda spolar nån gång i framtiden.
                    Japp onödigt med så mycket lina. Sålde min enda Ambassadeur i 4000 storlek ifjol så kan inte svara på det.
                    Alman har byggt och trimma en har jag för mig.

                    Haha japp så kul kasta bombardia när någon som inte fiskar går förbi eller tittar.
                    Vilka relationer man får när dobben nästan hamnar i omloppsbana runt jorden.


                    Sedan brukar frågan komma, metar du!!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                      Japp onödigt med så mycket lina. Sålde min enda Ambassadeur i 4000 storlek ifjol så kan inte svara på det.
                      Alman har byggt och trimma en har jag för mig.

                      Haha japp så kul kasta bombardia när någon som inte fiskar går förbi eller tittar.
                      Vilka relationer man får när dobben nästan hamnar i omloppsbana runt jorden.


                      Sedan brukar frågan komma, metar du!!
                      Inte helt säker men känner du igen denna rulle jag köpte på tradera för ett bra tag sedan? Ifall det var du som var säljare så är rullen i goda händer. Skulle ha trimmats men kom en bunke andra rullar ivägen så denna förblev otrimmad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X