Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ”Inget IAR lager alltså.

    Den var inte alls uppbyggd som jag trodde den skulle vara. Det fanns endast en kopplingsarm och bromsen var uppbyggd lite annorlunda än mina andra gamlingar.” (Alman)

    Det förklarar ju saken om IAR-lager. Men bild tre visar ju upp en helskum platta. Den ser ut att vara, vad ska man säga, … "experimettrimmad”. Jag har svårt att tro att ABU skulle ha skickat den i det skicket. Jag trodde att mysteriet var löst, men det var det inte.

    Skitfiske
    Biff

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
      ”Köptes i ett paket tillsammans med ett Abu Boron 9’ spö.” (Kimmen)

      Boronspöt har jag alltid varit nyfiken på. Var det något särskilt med det?

      Skitfiske
      Biff
      Bra fråga du?
      Det var ju fina spön för sin tid tycker jag, känns och ser fortfarande ganska ’modernt’ ut tycker jag även fast man ser det är tillverkat på -90 talet.

      Har sett några Boron på tradera senaste tiden faktiskt, då haspelmodellen.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
        ”Inget IAR lager alltså.

        Den var inte alls uppbyggd som jag trodde den skulle vara. Det fanns endast en kopplingsarm och bromsen var uppbyggd lite annorlunda än mina andra gamlingar.” (Alman)


        Det förklarar ju saken om IAR-lager. Men bild tre visar ju upp en helskum platta. Den ser ut att vara, vad ska man säga, … "experimettrimmad”. Jag har svårt att tro att ABU skulle ha skickat den i det skicket. Jag trodde att mysteriet var löst, men det var det inte.

        Skitfiske
        Biff
        Bromsgavel #13306 ser ut precis på det viset och var den bromsgavel som fanns i stort sett i alla modeller (högervevade 4500-6500) 1984-1989.
        Senast ändrad av FRB; 2021-01-04, 06:44.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

          Bromsgavel #13306 ser ut precis på det viset och var den bromsgavel som fanns i stort sett i alla modeller (högervevade 4500-6500) 1984-1989.
          Hur skulle du säga kvalitén är på dagens Ambassadeur kontra 90-60 talet?

          Mina första Ambassadeur jag köpte sent 80-tal och 90-talet hade lilla vita klisterlappen med nummer vem som slutkontrollera rullen.
          Det existerar inte idag och visst är jag petig men köpt mycket nya Ambassadeur senaste två åren och flera hade aldrig passera kvalitetskontrollen tidigare.
          Vevar där ytbehandling inte tagit överallt och även blåsor, fula gavlar.
          Har nu kontakt med servicen på Abu, titta i gömmorna efter en gavel till min 5600 Factory Tuned.
          Ett väldigt fult märke som är lackerat över så märker var i gaveln redan i produktionen.
          Lite märkligt att de inte kolla rullarna bättre i en mindre serie på 100 rullar.

          Kommentera


          • Kvalitén på äldre rullar mot dagens går tyvärr inte att jämföra. Vid millennieskiftet var den riktigt bra. Men när Abu började med sin nya kromprocess så har den sjunkigt rejält. Pinsamt dåligt ibland. Nu känns det som om allt släpps igenom. Vet inte exakt när de bytte? 7-8år sedan?
            Tyvärr är det ju lika illa hos både shimano och daiwa. Dagens kunder bryr sig inte längre.

            Kommentera


            • ”Bromsgavel #13306 ser ut precis på det viset och var den bromsgavel som fanns i stort sett i alla modeller (högervevade 4500-6500) 1984-1989.” (FRB)

              Du har naturligtvis rätt. Jag ser det när jag jämför med sprängskisser från den tiden. Jag menade nu inte att ifrågasätta din sakkunskap. Det var nog så att jag in i det sista klamrade mig fast vid föreställningen att Ambor gjorda efter det gamla konceptet är ordentliga rullar och inte ville inse den bittra sanningen. Tack för lektionen.

              En enda frikopplingsarm! Men är det så så är det så. Det borde ju innebära att man måste veva längre innan drivningen kopplas in, och att den enda frikopplingsarmen får ta all belastning och allt slitage (?). Dock förstår jag inte alla hålen i bromsplattan som inte verkar ha någon funktion.

              Kanske hade ABU hela sitt fokus på den nya plastrullarna och intresserade sig inte längre de runda (?).

              Jag har mekat massor av Ambor. Dock har jag så många gamla att jag varit förskonad från dessa 80-talare. Tackom och lovom!

              Skitfiske
              Biff

              Kommentera


              • Jag har mekat massor av Ambor. Dock har jag så många gamla att jag varit förskonad från dessa 80-talare. Tackom och lovom!

                Skitfiske
                Biff
                ​​​​Jag har inte heller någon erfarenhet av dessa 80-talare förutom en från just -80 som inte skiljer sig något alls från en något äldre 70-talare

                Tycker däremot Alman och hans rullar väckt intresset även för dessa.

                ​​​​​​​Har lite svårt att se tacksamhet över att slippa dessa när man inte har någon erfarenhet av dom.

                Kommentera


                • Har suttit på telefon med gubbarna på Svänsgta i nästan 30 min. Sjukt hjälpsamma. Skulle beställa lite delar och en 4000 recordspole, men blev en massa annat roligt också.

                  Snart är min 4601 c3a färdig för abborre :-)

                  Om vädret tillåter så ska jag prova nu på söndag, återkommer med resultat och vad som är gjort (trim) med rullen ifall intresse finns?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    ​​​​Jag har inte heller någon erfarenhet av dessa 80-talare förutom en från just -80 som inte skiljer sig något alls från en något äldre 70-talare

                    Tycker däremot Alman och hans rullar väckt intresset även för dessa.

                    ​​​​​​​Har lite svårt att se tacksamhet över att slippa dessa när man inte har någon erfarenhet av dom.
                    Jag måste säga att jag älskar alla ambassadeurer, även dom som är udda eller nya för den delen. Så länge det är en rundgavlad made in Sweden rulle så är jag nöjd. Även dom lite snikikare varianterna som man kan bygga om till en trimmad superrulle :-)

                    Med det sagt så är 70-80 talare klara favoriter ;-)

                    Kommentera


                    • ”Har lite svårt att se tacksamhet över att slippa dessa när man inte har någon erfarenhet av dom.” (Rekie)

                      Jag förstår din poäng. Jag är ändå tacksam – ungefär på samma sätt som jag är tacksam för att mina barnbarn inte har knarkat ner sig , trots att jag saknar erfarenhet.

                      ​​​​​​​Jag ska väl ändå erkänna att ett öppet sinnelag för det mesta är positivt. Jag håller också med om att tråden varit lärorik. Även det är jag tacksam för.

                      Skitfiske
                      Biff

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X