Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    En svunnen tid.. Click image for larger version

Name:	LB and Ambassadeurs_beskärd.jpg
Views:	300
Size:	660,3 KB
ID:	2569117
    Sorgligt, men inget vara för evigt, tyvärr.

    Kommentera


    • För er ABU-nördar rekommenderar jag Lars Molins film Saxonfonhallicken där huvudpersonen Börje Anderberg (spelad av Allan Svensson) är handelsresande i fiskeprylar från ABU Svängsta:

      http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/i...0#plot-summary

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

        Under första ”vågen” outsourcing av Ambassadeur till Omoto fabriken i Taiwan fanns det under en tid Ambor vars kartonger var märkta med ”Assembled in Sweden”.
        Antar att man i början till viss del hade parallell tillverkning i både Sverige och Taiwan, och att div delar fraktades till ABU från Omoto, och tvärtom.

        Rullarna hade tex på 7000 modeller ambassadeur instansat på icke vevgaveln, men ingen instansad Made in Sweden märkning.
        Större rullar hade då fortfarande den gamla klassiska frikopplingsspaken.
        Inte oväntat förekom det en del kvalitetsproblem....

        ​​(Omoto har för övrigt egen rulltillverkning och säljs generellt under eget namn, av någon anledning säljs de dock under namnet Akios i England.)

        Numera tillverkas Ambor i Kina, och den på bla 7000 modeller klassiska frikopplingsspaken är ett minne blott, på dagens kinarullar sitter det ist ett vred.
        Även instansningen har man upphört med till ”förmån” för nån trist ytlig ambassadeur märkning.
        Rykten gör dessutom gällande att kineserna i sin tur lagt ut viss tillverkning till bla Angola.....

        Faktum är att många i valet mellan en Taiwan eller en Kinarulle, väljer en från Taiwan.

        Viss tillverkning samt utveckling sker dock fortfarande i Svängsta, ex vis CDL mfl. Många inklusive jag själv hade gärna betalat mer för rullar som uteslutande tillverkats i Sverige.

        Det är en stor synd och skam att en tidigare ledande och stolt tillverkare med de anor, traditioner och kunskaper som erhållits under så lång tid, får finna sig i styvmoderlig behandling i knäet på globalt riskkapital bolag.....

        Har under årens lopp kommit över ett rätt stort antal Ambassadeurer.
        Med stolthet och med ett visst finger mot storkapitalet kan jag meddela att samtliga är tillverkade i den ärevördiga fabriken i Svängsta.

        Det var bättre förr....
        Kan bara hålla med.
        Att man tillverkar nya plastiga lågprofilare i låglöneländer kan jag ta, men att man gör asiatiska billiga kopior på sina egna klassiska rullar har jag svårt att acceptera.

        Nä man får fortsätta hamstra svenska klassiker, i framtiden är dom nog ett minne blott.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

          Jo det är väldigt svårt och beslutsångesten är på topp.
          Har tid experimentera då jag väntar på nytt coronaprovsvar, gick inte bedöma mitt första.

          Veven kom med posten precis, tog såklart svart.
          Gamla veven hamnade på Rocket BE tillsammans med tumplattan i aluminium. Click image for larger version

Name:	DSC_0135.JPG
Views:	353
Size:	1,80 MB
ID:	2569113Click image for larger version

Name:	DSC_0134.JPG
Views:	330
Size:	1,98 MB
ID:	2569114
          Tycker det blev klart bättre med nya tumplattan! Behöver du bli av med gamla enkelveven spekulerar jag gärna på den :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Tycker det blev klart bättre med nya tumplattan! Behöver du bli av med gamla enkelveven spekulerar jag gärna på den :-)
            Jo mer och mer nöjd med svarta tumplattan.
            Enkelveven blir nog kvar på Rocket BE är dessutom sugen sätta en enkelvev sunset orange på min 5600 Factory Tuned.

            Har dig i åtanke ifall veven åker av Rocket BE.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

              Brukar fiska i en sjö som ligger en liten bit från Svängsta. Så då blir det att man kör igenom Svängsta, och även ibland stannar till för att gå in i butiken som ligger vid fabriken. Vet ej hur många anställda där är i svängsta men får alltid en tråkig känsla av att allt ser så öde ut där. Säkerligen en hel del hjärnspöken för att man vill se fabriken för något det inte är men ändå.

              Har en bit dit så det var nog 4-5 år sen jag var där sist. Din beskrivning är som hämtad ur mitt minne.

              Dystert oxå att konstatera att de på styvmoderligt manér inte ens är bemyndigade med egen hemsida.....

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Kan bara hålla med.
                Att man tillverkar nya plastiga lågprofilare i låglöneländer kan jag ta, men att man gör asiatiska billiga kopior på sina egna klassiska rullar har jag svårt att acceptera.

                Nä man får fortsätta hamstra svenska klassiker, i framtiden är dom nog ett minne blott.
                Instämmer.

                Möjligen lär en och annan arkeolog i framtiden dock kunna skatta sig lyckliga över runda kvalitetsfynd med ursprung från Svängsta, plastrullarna lär däremot vid samma tid sen länge vara söndervittrade och borta med vinden...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  För er ABU-nördar rekommenderar jag Lars Molins film Saxonfonhallicken där huvudpersonen Börje Anderberg (spelad av Allan Svensson) är handelsresande i fiskeprylar från ABU Svängsta:

                  http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/i...0#plot-summary
                  Haha, Abu nördar var för mig ett nytt epitet, men man får nog i ärlighetens namn medge sig som medlem i detta brödraskap.

                  Tackar för tipset! Den tror jag inte jag har sett, verkar inte finnas på SVT play, men ska nog lyckas rota fram den på nåt sätt.

                  Lämnar tips till övriga nördar om boken:
                  Snilledrag, lyckokast och bottennapp: historien om ABU - ett familjeföretags öde
                  Av Lennart Borgström

                  Klart läsvärd bok med både intressanta och dråpliga anekdoter, varav bla när Finlands dåvarande president Urho Kekkonen omedvetet ställde till med rejält rabalder i sitt hemland när han ”försvann” under fiske i Sverige i sällskap med Borgström mfl. Statskupp i Finland kunde pga detta inte uteslutas.....

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                    Haha, Abu nördar var för mig ett nytt epitet, men man får nog i ärlighetens namn medge sig som medlem i detta brödraskap.

                    Tackar för tipset! Den tror jag inte jag har sett, verkar inte finnas på SVT play, men ska nog lyckas rota fram den på nåt sätt.

                    Lämnar tips till övriga nördar om boken:
                    Snilledrag, lyckokast och bottennapp: historien om ABU - ett familjeföretags öde
                    Av Lennart Borgström

                    Klart läsvärd bok med både intressanta och dråpliga anekdoter, varav bla när Finlands dåvarande president Urho Kekkonen omedvetet ställde till med rejält rabalder i sitt hemland när han ”försvann” under fiske i Sverige i sällskap med Borgström mfl. Statskupp i Finland kunde pga detta inte uteslutas.....
                    Svagt minne från barndomen, har sett filmen i alla fall.

                    Angående Lennart Borgström verkar det varit en synnerligen sympatisk och trevlig farbror.
                    Måste varit oerhört tufft få sälja i stort sett hela familjeföretaget pga arvsskatten. Plågade nog honom resten av livet.
                    Så tragiskt att han gick vidare ifjol och inte får vara med när AB Urfabriken fyller 100.

                    Ska ta en titt på boken, tack för tipset!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                      Svagt minne från barndomen, har sett filmen i alla fall.

                      Angående Lennart Borgström verkar det varit en synnerligen sympatisk och trevlig farbror.
                      Måste varit oerhört tufft få sälja i stort sett hela familjeföretaget pga arvsskatten. Plågade nog honom resten av livet.
                      Så tragiskt att han gick vidare ifjol och inte får vara med när AB Urfabriken fyller 100.

                      Ska ta en titt på boken, tack för tipset!
                      Instämmer.

                      Ang försäljningen pga den orimliga arvsskatten:
                      Finansministern på den tiden var Gunnar Sträng, vederbörande sades använda både hängslor och rem å ämbetets vägnar.... Ett för mig förvånande faktum var att han var nära vän till familjen Borgström. Sträng tog tydligen så illa vid sig ang den stundande försäljningen att han hade ärendet uppe på hög nivå inom S. Vilket mynnade ut i, nä skriver inte mer om boken nu för att inte sabba för intresserade läsare....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X