Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Jag brukar köpa mina på sportfiskeboden men då jag bor i Stockholm åker jag dit och så borrar dom ut dom gamla och drar på svampisarna utan extra kostnad. Då är 180 kr en riktigt bra deal för mig eftersom jag inte har något bra skruvstäd att sätta gaveln i.

    Det är ganska meckigt att borra ut dom och banka dit dom nya utan att råka paja gavlarna.

    Sen måste man räkna in frakten och postförskottsavgiften som går på en 100 lapp tillsammans, så det blir inte så mycket billigare om man inte beställer massa annat från Abu samtidigt. Men bästa servicen någonsin från dom gubbarna :-)

    Ett tips är att trycka in papper där IAR lagret sitter så man inte får mettalflisor från gavelskruvarna i IAR lagret.
    Jag trodde det räckte med att trycka ihop de gamla igen med en tång för att få ut dem ur hålen. Jag har visserligen både vanlig borr och pelarborr så det skall väl fungera ändå. Pappret i iar var ett bra tips, det är nog ett ställe man inte vill ha en massa metallspån.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Fick hem min Mörrumvev och lite annat från Abu igår beställde vid kl 13 i fredags och får ett meddelande vid tvåtiden på en lördag att grejerna är framme. Jävlar vilken snabb leverans på helg och allt :-)

      Nu tänkte jag höra med er vad ni tycker. Jag fick hem min snabbare utväxling igår och tänkte sätta det på min 4601 rulle som ska användas till abborre. Så min fråga är om jag behöver snabbare utväxling eller om jag ska behålla originalutväxlingen?

      Det sitter en rekordspole i den (linupptag per varv??) och rullen kommer användas till jigg och jerkbaits. Lite crankbaits också men dom jerkar jag oftast med.
      Jag kör 6,3 utväxling och rekord spole på mina 4000 rullar. Är riktigt nöjd med det, blir mest havsöring men har de även till borre.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

        Jag trodde det räckte med att trycka ihop de gamla igen med en tång för att få ut dem ur hålen. Jag har visserligen både vanlig borr och pelarborr så det skall väl fungera ändå. Pappret i iar var ett bra tips, det är nog ett ställe man inte vill ha en massa metallspån.
        Man kan göra på fler sätt men det snabbaste är att borra ut dom. Den farligaste biten är att banka till svampisarna. Slinter man eller inte har koll på gaveln så kan det gå illa.

        Men självklart är det ingen raketforskning, däremot så ingår det för mig i priser på sportfiskeboden, så självklart är det bekvämare och säkrare för mig att låta dom göra det. Även billigare än att beställa från Abu om man inte ska ha annat också.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

          Jag kör 6,3 utväxling och rekord spole på mina 4000 rullar. Är riktigt nöjd med det, blir mest havsöring men har de även till borre.
          Ok. Får se om jag byter eller inte. Det kanske finns fler som kan komma med input? :-)

          Kommentera


          • Så där. Nu är min c3a klar för abborre. Det blev den högre utväxlingen ändå. Nu vill jag ha vår :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
              Så där. Nu är min c3a klar för abborre. Det blev den högre utväxlingen ändå. Nu vill jag ha vår :-)
              Bra jobbat hoppas du fått till en kanonrulle för borre! Jag är själv sugen på att testa rundgavlat till jerk och crankbaits så du får dela med dig efter några pass hur den känns.
              Vad tänkte du sätta den på för spö?

              ​​​​​​​Angående utväxlingen så valde du helt rätt till det fisket enligt mig.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Bra jobbat hoppas du fått till en kanonrulle för borre! Jag är själv sugen på att testa rundgavlat till jerk och crankbaits så du får dela med dig efter några pass hur den känns.
                Vad tänkte du sätta den på för spö?

                Angående utväxlingen så valde du helt rätt till det fisket enligt mig.
                Jag har haft den på mitt perchfight 3-25g och det funkade kalas. Det spöt har inte så snabb aktion då det är främst till crankbaits, men funkar bra till jigg och jerk också.

                All info står på söders hemsida ifall man undrar. Men jag har den gamla klingan, skillnaden är utseendet annars är allt samma.

                Men planen är att prova med westins w3 5-25 tror jag det är. Det spöt har nästan en hel aktion och är perfekt för cranks, däremot är det kanske inte bäst för jigg och jerkbaits.

                Jag postar så fort isen har släppt och jag har hunnit köra några timmar med kombon :-)
                Senast ändrad av Alman; 2021-01-25, 11:11.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Jag har haft den på mitt perchfight 3-25g och det funkade kalas. Det spöt har inte så snabb aktion då det är främst till crankbaits, men funkar bra till jigg och jerk också.

                  All info står på söders hemsida ifall man undrar. Men jag har den gamla klingan, skillnaden är utseendet annars är allt samma.

                  Men planen är att prova med westins w3 5-25 tror jag det är. Det spöt har nästan en hel aktion och är perfekt för cranks, däremot är det kanske inte bäst för jigg och jerkbaits.

                  Jag postar så fort isen har släppt och jag har hunnit köra några timmar med kombon :-)
                  Jag kör ett G loomis crankbait spö för både cranks och jerkbaits, det har en lång och djup aktion vilket gör det grymt skönt att kasta och drilla borre på.
                  Men absolut inte optimalt att jerka med så letar efter ett snabbare spö till det, kanske i kombination med en rundgavlad :-)

                  ​​​​​​

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    Jag kör ett G loomis crankbait spö för både cranks och jerkbaits, det har en lång och djup aktion vilket gör det grymt skönt att kasta och drilla borre på.
                    Men absolut inte optimalt att jerka med så letar efter ett snabbare spö till det, kanske i kombination med en rundgavlad :-)

                    ​​​​​​
                    Då är perchfight 3-25g ganska bra skulle jag vilja påstå. Inte toppig men mer av en medium aktion som gör att det även är lämpligt till jigg och funkar även ganska bra till jerkbaits.

                    Kommentera


                    • Varför "Banka" på svamparna???
                      Funkar hur bra som helst utan bankande

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X