Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Ett helt hav av specialutgåvor på blocket nu.. Nån som tömmer sin samling?
    Jo tydligt!

    Satt 5000 SEK men vill inte ha skambud, lär han få räkna med.
    Dessutom tror jag det blir svårt att sälja allt i en klump som han tydligen helst vill.

    Några bl a 6500 för Östersjölaxen lär gå för över 5000.
    Men Champagne osv har jag svårt tro han får 5000 för nu.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Var köper man TG spole ??
      https://www.therocketreelcompany.com/
      https://www.blakdogtackle.com/

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Har jag mycket svårt att tänka mig. Dock så har TG spolar som rymmer mer lina till 5 och 6000 om du har behov av det.
        Vet du hur mycket mer lina en spole i 6000 storlek rymmer jämfört med en originalspole?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Vet du hur mycket mer lina en spole i 6000 storlek rymmer jämfört med en originalspole?
          Vet faktiskt inte. Har bara testat de vanliga. Och de rymmer precis lika mycket som Abu orginal. Vad uppger Abu? 5000 - 185-0,35mm 6000- 200-0,40mm
          men lättast är väl att ringa och fråga dem?

          Kommentera


          • Ja 200 meter 0,40 står det på alla mina rullar i 6000 storlek, tänkte om man kunde få några meter till med dessa spolar. Får dra iväg ett mail till rocket reel company och fråga.

            Kommentera


            • Om man det går att få på lite mer så lär det ju räcka att fiska lax med, eller? Tänker om man kör 0.50 nylon eller 0.40 flätlina så borde ca 200 m räcka till lax.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Om man det går att få på lite mer så lär det ju räcka att fiska lax med, eller? Tänker om man kör 0.50 nylon eller 0.40 flätlina så borde ca 200 m räcka till lax.
                En 6000 räcker ofta till lax. Men det är beroende på var du fiskar. Men få på 200m 0,40 flät är nog bara att glömma. 200m 0,40 nylon ryms men det är ju inte samma som flätlina. TG djupa spole kan jag tänka mig rymmer 20-25m extra
                Men behöver du mer lina så är det 7000 som gäller.
                Men till ex landlax fisket i Vättern är den vanligaste rullen en haspel i 4000 storlek. Rymmer lika mycket som en ambassadeur 4000 så allt är helt beroende på var du fiskar.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  En 6000 räcker ofta till lax. Men det är beroende på var du fiskar. Men få på 200m 0,40 flät är nog bara att glömma. 200m 0,40 nylon ryms men det är ju inte samma som flätlina. TG djupa spole kan jag tänka mig rymmer 20-25m extra
                  Men behöver du mer lina så är det 7000 som gäller.
                  Men till ex landlax fisket i Vättern är den vanligaste rullen en haspel i 4000 storlek. Rymmer lika mycket som en ambassadeur 4000 så allt är helt beroende på var du fiskar.
                  Ok. Tänkte fiska i Stockholms strömmar men även dra till Bergaforsen. Den sistnämnda tror jag man inte får köra med flätlina. Har en riktigt fin 7000 rulle men den vågar jag inte fiska med :-)

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Ok. Tänkte fiska i Stockholms strömmar men även dra till Bergaforsen. Den sistnämnda tror jag man inte får köra med flätlina. Har en riktigt fin 7000 rulle men den vågar jag inte fiska med :-)
                    Bergforsen tillåter flätlina :-)
                    sätt lagom press på laxen så den inte blir stressad, det är då du behöver mycket lina. Ta det lugnt och följ fisken i den mån det går, bättre det tar 30 min och landad fisk än 2 min och förlorad fisk :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • Är det lax och spinnfluga som gäller så rekommenderar jag Ambassadeur 7000. Undvik flätlina då du får mkt bottennapp och flätlina bryts inte ner. Med nylon får du även bättre fart på grejerna i vattnet och vid låg vattenföring har jag behövt gå upp till 0.60 och då behövs en större rulle som 7000.
                      Är det vanligt spinnfiske efter lax med skeddrag och spinnare så räcker en rulle i 6000strl och 0.40 lina. Men kör ändå nylon då även håller bättre mot vassa stenar och ger dragen mer flyt i vattnet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 118 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X