Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Har nog hemma både pris och artikel nummer på de delar du behöver för att bygga en 4000. Kan fixa det när jag kommer hem.
    Men man blir allt lite nyfiken. Varför denna nyrenesans för 4000 rullar? Själv byggde jag om nästan samtliga rullar till 4000 för många år sedan . Men man var hyfsat ensam om att gilla den storleken. Såpass ensam så Abu nu slutat tillverka 4000. Vad gör nu att så många i denna tråd nu hittat till dem?
    Det skulle vara väldigt schyst om du kunde fixa det så går det lite smidigare sen när jag ringer Abu. Kollat lite i sprängskisserna på deras sida och verkar saknas en hel del rullar som borde finnas. Exempelvis verkar det som de bara har sprängskissen till gamla JB och C3/C4. Ska bli spännande att se om de fortfarande har kvar kromade mässingstativ i 4501, är väl ett tag sen de tillverkade nya rullar med sådana.

    Kan bara tala för mig själv men jag tycker nog egentligen bara att 4000-rullarna är lite häftiga och har tyckt så rätt länge, bara blivit att man köpt andra rullar istället. Nyligen har jag upptäckt att jag verkligen uppskattar att ha synkroniserad linspridare och 4000-storleken är vad jag vet minsta rullen som har det som går att köpa ny (eller bygga med nya delar). Nu när jag dessutom vet att Abu inte längre tänkt tillverka dem något mer känns det bäst att skaffa en så fort som möjligt så man inte står där och ångrar sig när delarna istället kostar dubbelt så mycket på tradera.

    Kommentera


    • Då får jag väl hälsa er välkomna till 4000 träsket. Man kan hålla på att trimma och sätta lager överallt. Riktigt kul. Men i mina favorit rullar så använder jag bara 2 lager. Tycker de fungerar så himla bra. Men då visserligen fiskar jag inte lättare än ca 12g.

      Kommentera


      • Jag tycker 5000 är väldigt allround tycker 4000 blir så smal på något sätt. Sålde min ända 4000 för något år sedan och har bara 5000, 6000 och 7000 compact i mitt stall nu.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Då får jag väl hälsa er välkomna till 4000 träsket. Man kan hålla på att trimma och sätta lager överallt. Riktigt kul. Men i mina favorit rullar så använder jag bara 2 lager. Tycker de fungerar så himla bra. Men då visserligen fiskar jag inte lättare än ca 12g.

          Min trimmade C3 har bara två lager i spolen och dubbelt lagrad skruv.
          Kastar minst lika långt som mina övrigt trimmade UT och även Abu's trim med långt flera kullager. Alla med grunda trimspolar från UT eller Abu's hålspole som enligt mig är klart likvärdig med UT's spole.

          Kommentera


          • De här två godingarna såg nyligen åter ”dagens ljus” i samband med en kompis farmor och farfars flytt till äldreboende.
            Kompisen hittade dom i deras hus, längst in på översta hyllan i deras äldre skafferi av modell sånt man går in i.
            Lustigt nog snyggt och prydligt invirade i örngott inuti en gammal kartong till en manuell kaffekvarn…
            Hur länge de legat där är oklart, men högst troligt åtminstone de senaste 30-40 åren…
            Båda går trots detta förvånansvärt mjukt och fint!

            Kompisens farfar var för många år sen ibland med mig på fisketurer, och vi har hållit sporadisk kontakt genom åren.
            Han och frugan var här på middag för en fyra fem år sen, styrkt av bla favorit elixiret Jägermeister, blev gubben i ”upplivat tillstånd” hyfsat nostalgisk och salig när han kollade på mina Ambor.
            Naturligtvis satt vi sen och ljög om div ofantligt lyckosamma fisketurer genom åren….

            Då ingen i släkten hade intresse av de två bortglömda skönheterna ville gubben att jag skulle ha dom.
            Jag insisterade naturligtvis på att betala för dom, men se det var det fullständigt omöjligt för gubben att gå med på…
            Då jag haft detta på känn hade jag händelsevis även med mig en liter av Jägermeisters hyfsat nya flaggskepp Manifest (rekommenderas varmt), och ett försvarligt gäng vanliga Jägermeister souvenirflaskor.

            Manifesten (bärnstensfärgad) fick jag behålla då gubben olyckligt menade på att den skulle hans regering oavsett etikett, tolka som whisky, och därmed inte tolerera med hänvisning till att hon tyckte att han blev så glyttig av whisky….
            Men souvenirflaskorna tackade gubben inte nej till, tvärtom!!
            Han lovprisade nöjd och belåten kommande inmundigande av bla Jägerte, där han förnöjsamt menade på att flaskornas nätta storlek var perfekta för detta ädla ändamål…
            Pga flaskornas storlek var han också lyckligt övertygad om att de just därför skulle hamna under sin regerings radar…

            Förbannat rolig gubbe!
            Både han och hans regering, liksom jag och mitt majestät har fått båda covid sprutorna, så jag lurar på att bjuda hem dom på middag när de kommit till ro i nya boendet.

            Click image for larger version

Name:	68BDA131-AFC8-4994-95E8-309A84D21229.jpeg
Views:	379
Size:	1,31 MB
ID:	2584653Click image for larger version

Name:	EFFFC8D5-D064-4703-8E87-154F15F3C2F9.jpeg
Views:	372
Size:	1,40 MB
ID:	2584654

            Kommentera


            • Fin berättelse och fina rullar, hoppas du kommer fiska med dom så ljugarhistorierna om passen fortsätter för dessa vackra klenoder.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                Fin berättelse och fina rullar, hoppas du kommer fiska med dom så ljugarhistorierna om passen fortsätter för dessa vackra klenoder.
                Första tanken när jag såg dom var att stoppa i trim i den röda och använda den, men har blivit alltmer tveksam till detta. De är båda i ett mkt bra skick, finns knappt ett märke på dom. Så i nuläget är jag lite villrådig, nyttja eller glashylla.
                Lider inte direkt nån brist på bruksrullar, och är hyfsat nöjd med dessa. Så alster för ljugarbänken finns ju ändå att tillgå.
                Men tanken på att fixa till den röda lite i stil med Willers Orbis är klart frestande…

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                  Första tanken när jag såg dom var att stoppa i trim i den röda och använda den, men har blivit alltmer tveksam till detta. De är båda i ett mkt bra skick, finns knappt ett märke på dom. Så i nuläget är jag lite villrådig, nyttja eller glashylla.
                  Lider inte direkt nån brist på bruksrullar, och är hyfsat nöjd med dessa. Så alster för ljugarbänken finns ju ändå att tillgå.
                  Men tanken på att fixa till den röda lite i stil med Willers Orbis är klart frestande…
                  Vill du använda dem, varför trim? Den fungerar ju helt perfekt orginal. Den är ju byggd för att fiskas med. Sen köper jag helt argumentet att ställa undan och ha som nostalgi rulle.

                  Kommentera


                  • Blev lite otålig i letandet efter en beggad (och tyckte begagnatpriserna på tradera var lite väl saftiga) så det fick bli en ny istället.

                    Click image for larger version

Name:	amba6500.jpg
Views:	388
Size:	263,9 KB
ID:	2584815

                    Får väl se om det blir något trim, behövs nog inte egentligen med tanke på att jag mest tänkt använda den till laxfiske i betongälv men man vet aldrig

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Vill du använda dem, varför trim? Den fungerar ju helt perfekt orginal. Den är ju byggd för att fiskas med. Sen köper jag helt argumentet att ställa undan och ha som nostalgi rulle.
                      Är ju användbart med lite trim om man som jag ibland kör med lätta beten.
                      Men nostalgi trycket segrade, så de huserar nu bland gelikar på glashylla.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 149 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X