Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Finns ingen "Grund" recordspole, bara Recordspole :-) och dom är likadana Alla. Detta enligt Abu när jag pratade med dom om just detta för något år sen :-)
    dom har en grund guldfärgad spole men endast till 5000 :-)
    Det är RCN spolen jag menar med "den gamla" och (vanlig) recordspole med "den grunda"
    Jag har några stycken "grunda" (vanliga) i stl 5000 och undrade om den även finns som 4000. Men tydligen finns bara record RCN då som 4000 .

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg

      Tror rcn spolen är det billigaste du kan få tag i.

      1119137 RECORD 40 SPOLE KPL 405,00 SEK
      tillkommer postförskott och fraktavgift.

      komplett spole med 6-stiftsbroms
      (viktigt att du har ett pinjongdrev som funkar med 6-stiftaren)
      du kan även köpa med keramhybridlager om jag inte minns fel, från Abu.
      och som tidigare nämnts i tråden för rulltrim så be dem knacka ur iar-lagret som sitter monterat i spolen :-)

      På bilden ser du hur den ser ut på mitt 4500 cs rocket bygge.
      Och så här ser den ut i min 4601 DDL :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

        UT gjorde 4000 spolar men jag vet inte om dom går att få tag i annars finns RCN spolen men jag tror bara det är lin-kapaciteten som skiljer den från en vanlig spole (80 m 0:30)
        Sportfiskeboden har UT spolar i 4000, men tror du måste köpa hela kitet för dryga 2 lax :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • Snygg!
          Vad är specifikt med DDL rullen?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
            Snygg!
            Vad är specifikt med DDL rullen?
            Någon Japansk storfiskare som varit med och tagit fram den, tror det är den lättaste 4000 rullen som finns. Borrade hål i stativets fäste, mycket saker i Aluminium och på min kartong finns ett klistermärke med Abus 75 års jubileum :-)
            Och den är sååååå nice att fiska med, jag har dock lite trim i min så jag kan fiska borre oxå med den :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • Jaha!
              Kul med info om alla dessa specialmodeller som finns
              :-)

              Kommentera


              • Testade några kast idag på lunchen med min 5500 rocket. Helt original, endast rengjord från allt fett och smord med gula oljan på högfartssidan och i kullagren. Kastade eastfield chubby chaser och den kändes rätt lik min svartzonker med pike performance-kitt.
                idag beställde jag också recordspole och lättad linspridare i gun smoke från Abu. Tänkte köpa kullagrad linförare och evighetsskruv men håller av.
                Blir en till beställning med grejer för min 4600 som jag tror ska få bli till borrefisket, men vi får de vad det blir.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av _viktor Visa inlägg
                  Testade några kast idag på lunchen med min 5500 rocket. Helt original, endast rengjord från allt fett och smord med gula oljan på högfartssidan och i kullagren. Kastade eastfield chubby chaser och den kändes rätt lik min svartzonker med pike performance-kitt.
                  idag beställde jag också recordspole och lättad linspridare i gun smoke från Abu. Tänkte köpa kullagrad linförare och evighetsskruv men håller av.
                  Blir en till beställning med grejer för min 4600 som jag tror ska få bli till borrefisket, men vi får de vad det blir.
                  Jag upplever ofta att linspridaren gör större nytta en ett spolbyte på dom små rullarna

                  Kommentera


                  • Härligt att höra!
                    jag glömde säga att jag polerade evighetsskruven och spolaxeln på rullarna också så de är spegelblanka. Vet inte hur mycket skillnad det gör men har allt för att göra det och mindre friktion blir det ju.

                    Kommentera


                    • Japp, så blev lite ”nytt blod” igen.

                      Att få tag i en SM 1600 har gnagt i mig i rätt många år nu. Har gång på gång glott på såna på bla eBay, men det har fallit på sjuka priser för de som varit i tilltalande skick, då oftast från Japan.
                      Men nu äntligen så har jag fått hem en dylik liten gynnare i förbannat bra skick.

                      Hmm, på köpet så dök det som ett brev på posten givetvis upp ett nytt irriterande i landsproblem!
                      Upptäckte att det nu bara fattas SM 6600 för en komplett serie, så nu spökar det i skallen igen….
                      Så om nån har en duktigt fin eller oanvänd, med elr utan kartong i gömmorna, så är jag mao intresserad…
                      Gäller alltså en 6600 CL i vanlig storlek, inte den extra breda CLW. (W = Wide)

                      SM 6600 CLW är för övrigt en märklig pjäs att beskåda, den ärevördiga fabriken i Svängsta utrustade för säkerhets skull tingesten med både hängslen och rem! Den har såväl tangent som tryckknapp för frikoppling!
                      Resulterande i ett säreget mellanting mellan 6500 och 6600 mao!
                      Korrekt benämning borde väl därmed egentligen månne vara den udda 6550??

                      Ja, och så blev det även en lite udda(?) 4600C ultra cast med ”smärre vevaxel” orginalmonterad.
                      Vet inte så mkt om den förutom rejäl vev och keramisk spridare.
                      Tänker att det borde funnits nån tanke bakom den hos ABU? Så om nån har lite info om den så vore det tacksamt.

                      Fridens gott folk!

                      Click image for larger version

Name:	757AF3B7-3137-4F62-AAF1-8A49A2E78886.jpeg
Views:	422
Size:	1,06 MB
ID:	2591452Click image for larger version

Name:	A031AB4A-F754-4503-8063-6FDABC26A827.jpeg
Views:	410
Size:	983,5 KB
ID:	2591453

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X