Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja, alla är vi olika.
    Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
    Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • Angående samlarutgåvor.

      Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
      Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

      Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

      Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

      Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
        Angående samlarutgåvor.

        Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
        Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

        Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

        Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

        Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.
        Det är guld på "riktigt", dvs förgyllda delar.
        Delar skickas till extern leverantör för förgyllning, och kommer sedan tillbaka för montering eller eventuell lagerhållning.

        Huruvida de är mer känsliga för slitage låter jag vara osagt, guld likväl som krom oxiderar om det exponeras för salt/bräckt vatten under längre period.
        Har skruvat i flertalet CDL rullar som både sett väldigt använda ut med oxidering och slitage, samt mer eller mindre oanvända.
        Tidigare har ABU alltid haft "livstids service" på CDL rullar, men om detta gäller fortfarande och/eller samtliga modeller vet jag faktiskt inte, är nog bara att ställa frågan åt serviceavdelningen.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Ja, alla är vi olika.
          Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
          Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
          Japp, ”smaken är som röven klöven” sägs det.
          Det är från början ett smygande och opålitligt virus som börjar med en elr ett par godingar som anses för udda/fina att fiska med. I bästa fall stannar det vid dessa, men många lider i tysthet då sjukdomen eskalerat. Sjukan är en global företeelse med många drabbade världen över, och är gränsöverskridande även vad gäller fabrikat, dessvärre är inte enbart innehavare av Ambassadeurer drabbade.
          Själv tillhör jag de lyckligt lottade, det envisa viruset till trots, jag fiskar! Och jag har bra bruksrullar för ändamålet som används flitigt och till stor förnöjsamhet!
          Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-12-21, 12:17.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

            Det är guld på "riktigt", dvs förgyllda delar.
            Delar skickas till extern leverantör för förgyllning, och kommer sedan tillbaka för montering eller eventuell lagerhållning.

            Huruvida de är mer känsliga för slitage låter jag vara osagt, guld likväl som krom oxiderar om det exponeras för salt/bräckt vatten under längre period.
            Har skruvat i flertalet CDL rullar som både sett väldigt använda ut med oxidering och slitage, samt mer eller mindre oanvända.
            Tidigare har ABU alltid haft "livstids service" på CDL rullar, men om detta gäller fortfarande och/eller samtliga modeller vet jag faktiskt inte, är nog bara att ställa frågan åt serviceavdelningen.
            Tack för tydlig och bra redogörelse!

            Tänkte på det där med ”Livstidsservice” som jag känner igen att jag läst om tidigare.
            Hur vida det nyttjas flitigt av någon som köttar på med någon cdl-rulle.
            Hade ju varit drömmen att ha en sådan rulle och bara skicka in vid behov, men gissar att det inte gäller på begagnade rullar som kanske sålts i flera led.

            Vilket då betyder att man skulle behöva köpa en ny dyrgrip först. :-D

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
              Angående samlarutgåvor.

              Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
              Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

              Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

              Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

              Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.
              Instämmer i stort med Bentzerfaust.

              Förr sa man att cdl rullarna var guldpläterade, vilket nog fortfarande är det korrekta ang tillvägagångssättet vid guldförgyllning.
              Olika metaller har också olika ”ädelhet”, generellt gäller att ju högre ädelhet, desto större motståndskraft mot yttre påverkan, ex vis bräckt eller saltvatten. Utifrån detta borde alltså en cdl klara sig bättre/längre mot oxidering än en med motsvarande kromade detaljer, då guld är en ädlare metall.
              Har en äldre 5000cdl som i ”sitt tidigare liv” blivit fiskad med, den har de klassiska skavskadorna på gavlarna, men förgyllningen har i stort sett klarat sig helt. Har dock ingen koll på i vilka vatten den använts.

              Skulle tro att du kan få ut ngt ang ovan vid sökning på galvaniska strömningar, ang metallers ädelhet,
              och gold plating ang förgyllning.

              Edit:
              De äldsta guldrullarna hade endast dl som ändelse, så även min skavskadade som av mig oavsiktligt fick fel benämning. Beteckningen c kom senare i samband med att kullager introducerades.
              C = kullager, D L = De Luxe, äldre dl rullar är mao glidlagrade.
              Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-12-21, 14:32.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Ja, alla är vi olika.
                Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
                Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
                är nånstans mittemellan, jag säljer inget men inget är heller "för fint" för att fiskas med. utgångsläget att allt är till för att fiskas med men sen kan det ju bli sittandes på väggen något år mellan gångerna för det. snyggt som väggdekoration tycker jag


                en av tre väggar

                Click image for larger version  Name:	20211221_161544.jpg Views:	0 Size:	1.48 MB ID:	2592301

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                  är nånstans mittemellan, jag säljer inget men inget är heller "för fint" för att fiskas med. utgångsläget att allt är till för att fiskas med men sen kan det ju bli sittandes på väggen något år mellan gångerna för det. snyggt som väggdekoration tycker jag


                  en av tre väggar

                  Click image for larger version Name:	20211221_161544.jpg Views:	0 Size:	1.48 MB ID:	2592301
                  Yes, verkligen tjusig väggprydnad!
                  Är detta i källare eller garage? Om i rum i bostaden: hur i h-e har du isf burit dig åt för att få tillstånd till detta från högsta instans??!!
                  Jag får under inga som helst omständigheter ens hänga upp några hyfsat små tavlor med gamla fina Abu motiv på våra väggar….

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                    Yes, verkligen tjusig väggprydnad!
                    Är detta i källare eller garage? Om i rum i bostaden: hur i h-e har du isf burit dig åt för att få tillstånd till detta från högsta instans??!!
                    Jag får under inga som helst omständigheter ens hänga upp några hyfsat små tavlor med gamla fina Abu motiv på våra väggar….
                    Enkelt, jag är min egen högsta instans
                    Det är i mitt vardagsrum!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                      Enkelt, jag är min egen högsta instans
                      Det är i mitt vardagsrum!
                      Jaha, det var så enkelt!

                      Lyxigt vardagsrum!
                      Saknar iof sig inte ungkarlstiden så ofta, dock förekommer det, då oftast i samband med ngt fiskerelaterat…

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 644 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 737 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X