Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU kunde tillverka enbart 2500C och sälja för femtio långsjalar styck till japanerna, det är väl enda sättet att behålla verksamheten lönsam/kvar i Sverige.

    Kommentera


    • 2 x 70

      Den röda C konverterade har varit med om en del ffa som utlåningsrulle till vänner och bekanta under gemensamma fisketurer.
      Ett svårslaget minne med rullen inblandad var när en släkting lånade den till ett eget uråldrigt glasfiberspö under ett turbåts fiske. Alla ombord fick fisk utom just släktingen. Han började efter ett tag att mulna betänkligt både pga den uteblivna fiskelyckan och även de fina gliringarna som oundvikligen efter ett tag började komma. Tror han bytte pilk och annat minst 15 ggr, men inget hjälpte.

      När det var runt en timme kvar innan det var dags att återvända till hamn hände det. Släktingens spö stod plötsligt i en mkt djup och magnifik båge, och han höll emot så han började bli röd i nyllet. Flera ombord började samstämmigt att hojta efter ”kroken” å släktingens vägnar, och de flesta av oss vevade upp och stod och följde hans bistra kamp. Tyckte själv det såg skumt ut, det rätt kraftiga båtspöet var i en oroväckande båge, men några distinkta ”knyckar” var svårt att urskilja. Jag manade honom flera ggr att ta det försiktigt då jag var orolig för linspridaren. En befogad oro, dryga halvmetern innan den nu fullt synliga fångsten nådde ytan så sa den upp sig. Skepparen nådde dock ner ändå med sin långa träskafts försedda gaff och lyckades trots dålig vinkel ”lirka in kroken” i samma handtag som min släkting snyggt och prydligt krokat.
      Upp på däck kom efter en kraftansträngning från skepparen en läckande och mkt rejäl fiskeväska i stil med Planos 758.

      Hurtsdelen var full med mer eller mindre rostiga beten, lekanden, krokar, mm mm mm, och under locket fanns bla tre rullar, 65, 70, och 70C!
      Ngn torsk eller annat fick han inte, men väskan med innehåll kan man väl påstå var ett hyfsat plåster på såren för detta…
      Bonnatur är väl ordet ang att handtaget på väskan höll för påfrestningen. Blir ju en del motstånd i vattnet och detta i kombination med alla pilkar mm, plus allt vatten i den….
      Alla rullarna och drygt hälften av dragen visade sig senare gå att få ordning på.
      Det är inte utan att man en och annan gång lurat på vad för tråkig händelse som föregått att en dylik väska av okänd anledning hamnat på Öresunds botten…

      Skadorna på rullfoten är från den fisketuren, det ansträngda rullfästet på det gamla spöet hade han flera ggr fått dra åt då inte rullen riktigt ville bli på plats.
      Bytte hela linspridarsystemet, och granskade även spolaxeln, drev och lager kritiskt, men det hade klarat sig.

      Rispan vid skruven till tvärstaget till linspridaren har oxå en liten historia. Under en mycket gemytlig herrmiddag hos mig då även en hyfsat seriös utprovning av ädla maltwhiskys stod på programmet, gled samtalet framåt småtimmarna av ngn anledning in på knarren på 70 rullarna. Stadiet då en sprängskiss i normala fall med lätthet skulle kunna belysa och klargöra det hela hade vid detta laget passerats… Alltså greppade jag rullen och en skruvmejsel, tog av gaveln, och löste på så sätt spörsmålet.

      Att få av skruvarna till gaveln gick smärtfritt, dock inte att få dit dom igen. Av oförklarlig anledning kom vi då inte riktigt överens, jag och den fördömda skruvmejseln. Givetvis gällde Murphys lag vid sista skruven!
      Var duktigt irriterad på mig själv dagen därpå pga rispan och min förbannade dumhet!

      Kompensation för vad den röda varit utsatt för kan man med visst fog påstå att den blåa utgör. Kom över den på en loppis för 100 Svenska riksdaler. En snubbe före mig hade då fått ner den i pris till just en hundring med anledning av att spolen inte gick runt vid vevning. Både snubben och knallen var ense om att rullen var defekt, det för mig välbekanta tickandet vid vevning ansåg de två herrarna hänga samman med defekten… Snubben avstod slutligen köpet med motiveringen att det säkert skulle kosta en smärre förmögenhet att få den fixad. Så då högg jag den givetvis på stört. Utom synhåll drog jag sen åt slirbromsen som hela tiden varit helt intill veven…. Och jodå, då upphörde tickandet direkt och spolen gick runt som den skulle när jag vevade!
      Finns inte ett märke på rullen, tror den är helt oanvänd.


      Click image for larger version

Name:	ED903037-33E9-46C2-9302-73C67F41AF9D.jpeg
Views:	497
Size:	1,18 MB
ID:	2602114Click image for larger version

Name:	E96CB0B3-0A98-4F74-8C89-63EE5110F4EF.jpeg
Views:	488
Size:	1,22 MB
ID:	2602115


      Kommentera


      • Två 70 raketer.

        Inte mkt att orda om dessa, mer än att den röda visst varit hyfsat berest innan den kom i min ägo.
        Bytte den till mig av en Dansk fiskepolare, som i sin tur hade köpt den av en Tysk under ett gemensamt fiske.
        Tydligen hade Tysken i sin tur kommit över den i Dubai av alla ställen!
        Den återbördades till Svenskt territorium för runt 10 år sen, och några nya reseplaner för den existerar inte.

        Edit:
        Glad Midsommar på er!

        Click image for larger version  Name:	DDBEDF07-000C-47C3-9C55-CF7ED9E988AA.jpeg Views:	3 Size:	1,15 MB ID:	2602312Click image for larger version  Name:	33BFDEEE-A82B-473E-9D47-5969C34F1210.jpeg Views:	3 Size:	1,17 MB ID:	2602313
        Senast ändrad av Piscantur stercore; 2022-06-23, 22:50.

        Kommentera


        • Fick hem denna skönhet idag. Denna kommer jag att byta till UT powerdrag och så har jag en ny oldschool powervev som ska på. Sen bär det av till Älvkarleby :-) Click image for larger version

Name:	20220627_172540.jpg
Views:	423
Size:	2,73 MB
ID:	2602523

          Kommentera


          • 70 C4 LD

            I Danmark finns det inte bara gemytligt folk och mkt och fasligt god öl, gott om Ambor har de oxå! Detta senaste 70 tillskottet är från i år. Hittade den slutligen i Faxe till hyfsat pris efter en del letande från och till under några års tid.
            Första Amban med spakbroms.

            Det här med märkning kan man ju ibland bli lite misstänksam på som anhängare av Ambor tillverkade i den ärevördiga fabriken.
            På ex vis 70 TC hymlas det inte, den är föredömligt stansad med: ”ASSEMBLED IN SWEDEN”, och har dessutom ett klistermärke under rullfoten med följande förkunnelse: ”Designed, Inspected and Assembled In Sweden from components made in Taiwan to Abu Garcia’s specifications”. Raka rör mao.
            Sen finns det ju märkning som till en början kan vara lite mer lurig. Ex vis de endast ”ambassadeur” stansade 70 rullarna från Omoto fabriken i Taiwan. Kinarullarna lämnar jag helt därhän…..

            Ang min C4 LD så vet jag inte riktigt vad jag ska tro, van som jag är vid de klassiska Svenska märkningarna. Märkningen på denna har jag inte stött på tidigare. Ovan bromsspaken är den stansad med endast ”SWEDEN” (syns vid zoomning). Och som för att gardera upp för detta så sitter det en klisterlapp under rullfoten som förkunnar ”Made in Sweden”. Att den är stansad på vevsidan ser jag inga konstigheter med då vänstergaveln är kupad.
            Sammantaget är det iaf tillräckligt för att jag ska bli lite småskum på rullen, kan jag ha fått tag i en ”halvbastard” med möjlig Omoto inblandning månne?
            Skulle gärna vilja få reda på vilket, så om någon kan kasta lite ljus över detta så vore det mkt tacksamt och suveränt!


            Click image for larger version  Name:	D663961E-6378-4B64-99AB-B6FE225D9D6B.jpeg Views:	0 Size:	1,23 MB ID:	2602552Click image for larger version  Name:	AC5CB83B-E556-466A-8233-5A3BAE6DA2ED.jpeg Views:	0 Size:	1,14 MB ID:	2602553Click image for larger version  Name:	E052B29D-2379-4FE4-8E3D-DE7EDB56EBD3.jpeg Views:	0 Size:	1,17 MB ID:	2602554Click image for larger version  Name:	CC3A7249-6616-46D2-8EB0-1CDD46DCA0B6.jpeg Views:	0 Size:	1,17 MB ID:	2602555Click image for larger version  Name:	2ADEC730-045D-43A5-9AA3-ABAFF7C70D42.jpeg Views:	0 Size:	1,49 MB ID:	2602556

            Kommentera


            • Ingen som vet något?

              Kommentera


              • Min PM 6600W har märkningen OA. Någon som vet vad den betyder?
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Tjena. Fick hem en syncro idag men till min förfäran såg jag att detta inte var stämplad med made in Sweden.

                  Jämförde med min andra syncro som är made in Sweden och min fråga är vad som är skillnaden förutom några mindre kosmetiska skillnader.

                  Mörrum kanske vill svara :-)
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • Rullen med det "glansiga" stativet är icke made i Sweden rullen. Är det någon som håller koll på skillnaderna?

                    Kommentera


                    • Den glansiga är antagligen tillverkad i Taiwan enligt samma spec som de svensktillverkade. Det var innan de kinesiska 7000i gjorde sin tveksamma entré.
                      UT skrev lite om dessa i en post från 2009.
                      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...bassadeur-7000

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 475 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      227 809 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X