Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BFT Hornet 4000 är en liten smidig krabat utvecklad för isfiske som även den har ovala gavlar.

    Click image for larger version

Name:	EC9F8BFF-CFBF-48EF-BA51-08B4CB2927CD.png
Views:	450
Size:	1,50 MB
ID:	2603262

    Kommentera


    • 70, 75, och 78 C3

      70 C3
      Har av ngn anledning alltid varit svag för denna eloxeringen, har även några mindre modeller i denna fina sobra kulör.

      75 C3
      Hade tidigare en dylik kromad goding som bruksrulle som fick jobba hårt under sin ”livstid”, för övrigt nog den 70 rulle jag varit mest nöjd med genom åren. Dessvärre blev den ihop med ett fint spö för runt 5 år sen högst ofrivilligt offrad till havsguden Poseidon i Öresund i samband med förflyttning i grov sjö, då en spöhållare från Fladen gick mitt av…
      Jo, det draggades nåt kopiöst i flera resultatlösa timmar. Tung dag….

      Hade haft på känn att de Svensktillverkade nog började bli lite svåra att få tag i några år innan den olyckliga dagen. Fick misstankarna bekräftade när jag började spana efter en ersättare ngn vecka efter. Att hitta en kromad dito var inga större problem, om man inte var kräsen på skicket. I annonser med rullar i bra skick visades påfallande ofta inte bild på vänstergavelns yttersida. Vissa säljare vägrade vid påstötning att skicka bilder på vänstergaveln, andra nonchalerade helt mina meddelanden om detta. I de flesta fallen där bild blev skickad var gaveln stansad med ambassadeur, mao från Omoto i Taiwan. Mitt krav var en rulle i mkt gott skick, stansad med Made in Sweden från en viss ärevördig och betydligt mer närliggande fabrik.
      Fick slutligen tag i denna för ett par år sen helt oanvänd i kartong.

      78 C3
      De sk Danska rullarna då de är tillverkade utifrån specifikationer från en Dansk redskapshandlare i en serie om 500 numrerade ex. Min är däremot inte numrerad.
      Det är ju ingen nyhet att en och annan rulle genom åren på okänt manér och på ostadiga ben lämnat den ärevördiga fabriken, för att sen på olika sätt nå sin tilltänkta innehavare…

      Kom över denna i Helsingör under sluttampen av en grundlig pubrunda i sällskap av Danska vänner. Den vid detta laget mkt uppsluppna och sena aftonen avslutades av naturliga skäl på en pub där en fiskande polare var barchef, alltså sammanstrålade vi där med honom. Det var även han som några veckor tidigare fått ett bra erbjudande att köpa rullen och slagit till med mig i åtanke. Den låg alltså i de inre domänerna av puben i väntan på avhämtning.
      Händelsevis hade han nyligen fått in några flaskor ädel Rom på prov från en återförsäljare. Vi blev mao tillfrågade om vi möjligen kunde tänka oss att för ställets räkning agera testpanel för denna dryckjom, vilket vi under glatt spelat knorrande accepterade under förevändning att ju ngn faktiskt måste offra sig och utföra detta betungande uppdrag….

      Jag höll sånär på att missa att få rullen med mig hem. Även han höll på att glömma att jag skulle ha den med mig, men kom till att se den i samband med låsning etc vid stängning. Han hann nätt och jämt med att hinna överlämna den när jag precis nått kön till sista färjan hem. Möjligen blev denna snabba utryckning i kombination med ett oroligt Öresund och sen vidare hem till mig, färden för rullen med de ostadigaste benen…
      Förbannat tjusig pjäs enligt mig.

      Inklistrat nedan är den Danska handlarens text från när det begav sig med de 500 numrerade. Är inte oäven på Danska, så om ngn ev känner för att få nåt översatt så…

      Smukt og unikt.
      Jagt og Fiskerimagasinet og ABU er begge hæderkronede selskaber med tradition for de gode grejer. Så hvad er mere naturligt, end at slå sig sammen og producere et klassisk Ambassadeurhjul.
      Et hjul der indeholder det bedste håndværk, de gamle stempler- og den bedste teknik.
      Resultatet er enestående. De får et hjul, som skiller sig markant ud fra mængden og med den individuelle nummerering, vil De have et unikt eje til evig tid.
      Med kun 500 styk i udbud, kan De være sikker på at dette er en investering.
      Hjulet er forsynet med de gamle Record stempler og alle modelnumre og navne er graveret med laser.
      Udover den flotte gyldne finish, har 7800 C3 ekstra store bremseskiver (kendt fra big game), titanium linefører, metalspole samt 3 kuglelejer.
      Hjulet har forstærket bagstop, så dette holder selv til hårdt fiskeri.
      Produceret i Sverige.

      Ambassadeur 7800 C3
      Model / str. Vejl. pris Tilbud
      Ambassadeur 7800 C3 Special Edit. # 3 af 500 4.999,-
      Ambassadeur 7800 C3 Special Edit. # 4 af 500 4.999,-
      Ambassadeur 7800 C3 Special Edit. # 5 af 500 4.999,-

      Click image for larger version

Name:	164686BB-BD0E-4627-BCEB-B71A0F85F757.jpeg
Views:	429
Size:	1,20 MB
ID:	2603299Click image for larger version

Name:	B2CBB127-305B-4709-9FB0-DC364733C0EF.jpeg
Views:	387
Size:	1,26 MB
ID:	2603300

      Kommentera


      • Jäkla rullnördar ;-)

        Är det nån av er som sitter och ruvar på ett lager med sånna där små bromsbelägg som sitter på tvåstiftsbromsarna? Jag skulle behöva några extra eller bara tyngre än dom två svarta jag har på min SX3601C... Den snurrar på så väldigt lätt och det vore väl lite synd att behöva bromsa ner den med spolaxelbromsen...

        Kommentera


        • Om du inte hittar original kan man enkelt göra vikter av en bläckpatron från en plundrad kulspetspenna av enklare modell.

          Kommentera


          • Bra tips där Nila, Ska se vad jag kan åstadkomma.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Om du inte hittar original kan man enkelt göra vikter av en bläckpatron från en plundrad kulspetspenna av enklare modell.
              Eller i grafit av en kasserad spötopp

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Jäkla rullnördar ;-)

                Är det nån av er som sitter och ruvar på ett lager med sånna där små bromsbelägg som sitter på tvåstiftsbromsarna? Jag skulle behöva några extra eller bara tyngre än dom två svarta jag har på min SX3601C... Den snurrar på så väldigt lätt och det vore väl lite synd att behöva bromsa ner den med spolaxelbromsen...
                Hur ser dem vikterna ut?
                Bild?
                Mått?

                Kommentera


                • För att bli av med era ambor, kör ni mest tradera då? Har en 4600 som inte riktigt passar mig, så den får snällt gå vidare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av _viktor Visa inlägg
                    För att bli av med era ambor, kör ni mest tradera då? Har en 4600 som inte riktigt passar mig, så den får snällt gå vidare.
                    Ja, tradera utan reservationspris och 1 krona som startbud så blir du av med den... och skriver man bra och korrekt information samt bifogar fina bilder brukar man nog få lite mer än det faktiska värdet enligt mig.

                    Kommentera


                    • Har införskaffat en Ambassadeur 5600 C5 Mag-x, perfekt till havsöring med lite uppdaterad spole, utväxlingen mm. Dock är det väldigt mycket glapp i veven och knopparna vilket stör helthetsintrycket.
                      Vill därför gärna sätta på en ny vev i samma storlek fast med Daiwas korkhandtag.
                      Någon som har något bra tips på vilken vev man ska satsa på?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 107 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X