Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Tveklöst jag!
    Detta land är utöver att vara kultiverat, dessutom plogat och harvat. Vi är ju trots allt i vida kretsar en känd ”kornbod”, där allehanda livsmedel med stor framgång odlas och produceras. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om export t.o.m. sker så långt som till dina breddgrader! Så ha gärna lite koll på förpackningen när du käkar frukost, havregrynen kan vara härifrån!

    Ja dessvärre finns det även här en del ljusskygga element som tycks vara vapenfixerade, tråkigt nog så verkar de inte direkt vara några mästerskyttar, och den lilla detaljen kallad kulfång tycks de olyckligtvis vara helt obekanta med! Så vanligt hederligt folk riskerar därmed bli träffade när dessa element ger sig på att upprätthålla sin egen variant på ”lag och ordning”…
    Övre Sibirien, företrädesvis mitt i smällkalla vintern, vore för övrigt ett mkt lämpligt ställe för förvaring av dessa kombattanter….
    Av all mat vi behöver köpa så äter vi i första hand lokalproducerat. Allt för att stötta norrländska o norrbottniska bönder. Mjölk, fil, grädde, smör, Norrgott, m. m. från Norrmejerier. https://norrmejerier.se/
    Potatis, morötter, lök, m. m. självförsörjande. Kött hämtas ute i skogen iform av skjutna älgar. Ca 100 kg i frysen. Det kan bli något paket bacon från Scan som variation osv. Varför är våra norrbottniska tomater så mycket godare än era utländska? Jo för att dom får så mycket sol under sommarmånaderna.
    https://norrskenstomat.se/
    Du skulle bli avundsjuk på oss om du fick smaka på dessa tomater.
    Bröd hembakat till 95 % o 5 % tunnbröd o knäckebröd.
    Fisk hämtas från Kalix älv i form av sik som är håv- eller notfångad. Speciell fiskemetoder för norrlandslänen som utövas i älvarna. Titta på länkarna.
    https://www.youtube.com/watch?v=803JKdfmskQ
    https://www.youtube.com/watch?v=oi8yApTMFKE
    Fisket i länkarna är beroende på vattenståndet i älven.
    Vi köper ca 25 sikar/år á 50 kr/kg. God mat!
    Sedan kan det bli någon spöfångad lax som jag får av en kompis. 7-8 kg som jag filéar själv. God mat!
    Sedan blir det väl några paket torsk o några burkar sill av olika slag som ombyte.

    Jag var kock i lumpen o kock hemma. Frun är bondflicka så hon är duktig i matlagning också. : )

    Dom där hulliganerna ska man fånga in o släppa lösa ute på en öde. Långt ifrån fastland så får dom slåss med bara nävar.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

      Tveklöst jag!
      Detta land är utöver att vara kultiverat, dessutom plogat och harvat. Vi är ju trots allt i vida kretsar en känd ”kornbod”, där allehanda livsmedel med stor framgång odlas och produceras. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om export t.o.m. sker så långt som till dina breddgrader! Så ha gärna lite koll på förpackningen när du käkar frukost, havregrynen kan vara härifrån!

      Ja dessvärre finns det även här en del ljusskygga element som tycks vara vapenfixerade, tråkigt nog så verkar de inte direkt vara några mästerskyttar, och den lilla detaljen kallad kulfång tycks de olyckligtvis vara helt obekanta med! Så vanligt hederligt folk riskerar därmed bli träffade när dessa element ger sig på att upprätthålla sin egen variant på ”lag och ordning”…
      Övre Sibirien, företrädesvis mitt i smällkalla vintern, vore för övrigt ett mkt lämpligt ställe för förvaring av dessa kombattanter….
      Tv-program som jag kan rekommendera om du inte har varit ute vid Lofoten eller Nordnorge.
      https://urplay.se/program/223758-ett...ets-torskfiske
      https://urplay.se/program/223759-ett...iskallt-vatten
      Sedan brukar jag glo en del på National Geographic Wild som har en hel del fina program och även om Arktis som jag bor inom.
      Fördelen är att vi inte är så trångbodda som ni är därnere. : )


      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

        Av all mat vi behöver köpa så äter vi i första hand lokalproducerat. Allt för att stötta norrländska o norrbottniska bönder. Mjölk, fil, grädde, smör, Norrgott, m. m. från Norrmejerier. https://norrmejerier.se/
        Potatis, morötter, lök, m. m. självförsörjande. Kött hämtas ute i skogen iform av skjutna älgar. Ca 100 kg i frysen. Det kan bli något paket bacon från Scan som variation osv. Varför är våra norrbottniska tomater så mycket godare än era utländska? Jo för att dom får så mycket sol under sommarmånaderna.
        https://norrskenstomat.se/
        Du skulle bli avundsjuk på oss om du fick smaka på dessa tomater.
        Bröd hembakat till 95 % o 5 % tunnbröd o knäckebröd.
        Fisk hämtas från Kalix älv i form av sik som är håv- eller notfångad. Speciell fiskemetoder för norrlandslänen som utövas i älvarna. Titta på länkarna.
        https://www.youtube.com/watch?v=803JKdfmskQ
        https://www.youtube.com/watch?v=oi8yApTMFKE
        Fisket i länkarna är beroende på vattenståndet i älven.
        Vi köper ca 25 sikar/år á 50 kr/kg. God mat!
        Sedan kan det bli någon spöfångad lax som jag får av en kompis. 7-8 kg som jag filéar själv. God mat!
        Sedan blir det väl några paket torsk o några burkar sill av olika slag som ombyte.

        Jag var kock i lumpen o kock hemma. Frun är bondflicka så hon är duktig i matlagning också. : )

        Dom där hulliganerna ska man fånga in o släppa lösa ute på en öde. Långt ifrån fastland så får dom slåss med bara nävar.

        Du är i sanning en man med många strängar på din lyra!
        Ffa blir man impad av de egna självförsörjande odlingarna i ert klimat! Det är inte utan att man lurar lite på om du inte rentav skulle kunna vara en övervintrande hippie?
        Möjligen skulle du ju t.o.m. kunna ha varit besökare på den legendariska Woodstock festivalen som gick av stapeln anno 1969!

        Jo det har blivit några rundor till Nordnorge och även Grönland för många år sen. men tack för länkarna, de ska kollas i mån av tid.
        Vilket om jag kan hålla mig vaken ev blir redan idag då vi har sjukstuga här hemma för tillfället.

        Hög tid dock att återkomma till ämnet i denna eminenta tråd, Ambassadeurer!
        Lite fler bumlingar:
        9 och 10 CL, samt 10 C och CL

        Fridens!

        Click image for larger version

Name:	D2CC45E8-B204-4637-9134-8A60623BB562.jpeg
Views:	321
Size:	1,16 MB
ID:	2607696Click image for larger version

Name:	16CC936A-E069-45AD-ACA2-54C37BDBDD3F.jpeg
Views:	317
Size:	1,17 MB
ID:	2607697Click image for larger version

Name:	EAD42F6E-3A95-42EF-815B-840B4AA76FFF.jpeg
Views:	319
Size:	1,25 MB
ID:	2607698Click image for larger version

Name:	712EE86B-864E-4DAC-9EEF-29A45A092EF6.jpeg
Views:	324
Size:	1,14 MB
ID:	2607699



        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg


          Du är i sanning en man med många strängar på din lyra!
          Ffa blir man impad av de egna självförsörjande odlingarna i ert klimat! Det är inte utan att man lurar lite på om du inte rentav skulle kunna vara en övervintrande hippie?
          Möjligen skulle du ju t.o.m. kunna ha varit besökare på den legendariska Woodstock festivalen som gick av stapeln anno 1969!

          Jo det har blivit några rundor till Nordnorge och även Grönland för många år sen. men tack för länkarna, de ska kollas i mån av tid.
          Vilket om jag kan hålla mig vaken ev blir redan idag då vi har sjukstuga här hemma för tillfället.

          Hög tid dock att återkomma till ämnet i denna eminenta tråd, Ambassadeurer!
          Lite fler bumlingar:
          9 och 10 CL, samt 10 C och CL

          Fridens!

          Click image for larger version  Name:	D2CC45E8-B204-4637-9134-8A60623BB562.jpeg Views:	29 Size:	1,16 MB ID:	2607696Click image for larger version  Name:	16CC936A-E069-45AD-ACA2-54C37BDBDD3F.jpeg Views:	29 Size:	1,17 MB ID:	2607697Click image for larger version  Name:	EAD42F6E-3A95-42EF-815B-840B4AA76FFF.jpeg Views:	29 Size:	1,25 MB ID:	2607698Click image for larger version  Name:	712EE86B-864E-4DAC-9EEF-29A45A092EF6.jpeg Views:	29 Size:	1,14 MB ID:	2607699


          Stämmer! Full rulle hela dagen!
          1, Vi har sol och ljust 24 tim dygnet.
          2. Vi behöver inte snåla med vatten.
          Snön fixar grundvattnet även om det har kommit lite varningar för dom som har egna brunnar.
          Haha! Någon hippie är jag inte!
          Click image for larger version  Name:	IMG_20220915_165442607.jpg Views:	0 Size:	477,2 KB ID:	2607704
          Snygg och prydlig stubb! : )

          Har aldrig gästat Woodstock eller någon liknande festival.
          Min musiksmak ligger åt gammal hederlig rock `n`roll.
          Elvis Presley, m. fl. Gammal raggare som är.
          Har haft en cheva -60 Bel Air 4 d ht med stora måsvingar. : )

          Ok! Fint i Nordnorge och även på Grönland. Ingen isbjörn på Grönland?

          Krya på er sjuklingar!

          Detsamma! : )
          Senast ändrad av lsjonsson; 2022-09-15, 16:17.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

            Stämmer! Full rulle hela dagen!
            1, Vi har sol och ljust 24 tim dygnet.
            2. Vi behöver inte snåla med vatten.
            Snön fixar grundvattnet även om det har kommit lite varningar för dom som har egna brunnar.
            Haha! Någon hippie är jag inte!
            Click image for larger version Name:	IMG_20220915_165442607.jpg Views:	0 Size:	477,2 KB ID:	2607704
            Snygg och prydlig stubb! : )

            Har aldrig gästat Woodstock eller någon liknande festival.
            Min musiksmak ligger åt gammal hederlig rock `n`roll.
            Elvis Presley, m. fl. Gammal raggare som är.
            Har haft en cheva -60 Bel Air 4 d ht med stora måsvingar. : )

            Ok! Fint i Nordnorge och även på Grönland. Ingen isbjörn på Grönland?

            Krya på er sjuklingar!

            Detsamma! : )
            Tack!

            Började titt som tätt att ränna på musikfestivaler och konserter redan som späd tonåring, och det fortsatte jag med i runt 15 år. Numera blir det med ålderns rätt mer sällan, och då endast konserter. Brukar bli 2 - 3 ggr om året nuförtiden, med uppehåll för pandemin.

            Jo Grönland var strapatsrikt, väderomslagen är brutala! Vid ett tillfälle mös vi i bländande solsken under fisket, max 20 min senare var det full snöstorm… Man såg inte ens en halv meter framför sig, och vi trodde då att vår sista stund var kommen. Vi hade åkt hundspann ut, och tur var det för guiden sa att han inte kunde hitta tillbaka till campen i ovädret, men det kunde däremot som tur var hundarna…

            Och jodå, en dag blev det plötsligt duktigt liv på hundarna. Plötsligt hade vi en bastant isbjörn på kanske 75 meters håll… Och den kom närmare! På runt 50 meters håll sköt guiden flera skott i luften, vilket inte bekom bjässen ett dugg… När den var runt 35 meter från oss var vi definitivt inte stora på jorden… Guiden sköt då flera skott på var sida om frambenen på den, då stannade den och reste sig på bakbenen och vrålade…. Fan vad stor den var!…. Då sköt guiden på var sida om bakbenen på den, slutligen gick den ner på alla fyra igen och stod och blängde. Det var tydligt att nästa skott från guiden inte skulle vara varningsskott…. Men till slut vände den om och lufsade lugnt och värdigt iväg.
            Guiden sa senare att den magnifika besten var en stor hane, och att den utan vidare vägt minst 500kg, men mer troligt över 700kg….
            Jo kallingarna klarade sig faktiskt mot alla odds…

            Fridens!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              Tack!

              Började titt som tätt att ränna på musikfestivaler och konserter redan som späd tonåring, och det fortsatte jag med i runt 15 år. Numera blir det med ålderns rätt mer sällan, och då endast konserter. Brukar bli 2 - 3 ggr om året nuförtiden, med uppehåll för pandemin.

              Jo Grönland var strapatsrikt, väderomslagen är brutala! Vid ett tillfälle mös vi i bländande solsken under fisket, max 20 min senare var det full snöstorm… Man såg inte ens en halv meter framför sig, och vi trodde då att vår sista stund var kommen. Vi hade åkt hundspann ut, och tur var det för guiden sa att han inte kunde hitta tillbaka till campen i ovädret, men det kunde däremot som tur var hundarna…

              Och jodå, en dag blev det plötsligt duktigt liv på hundarna. Plötsligt hade vi en bastant isbjörn på kanske 75 meters håll… Och den kom närmare! På runt 50 meters håll sköt guiden flera skott i luften, vilket inte bekom bjässen ett dugg… När den var runt 35 meter från oss var vi definitivt inte stora på jorden… Guiden sköt då flera skott på var sida om frambenen på den, då stannade den och reste sig på bakbenen och vrålade…. Fan vad stor den var!…. Då sköt guiden på var sida om bakbenen på den, slutligen gick den ner på alla fyra igen och stod och blängde. Det var tydligt att nästa skott från guiden inte skulle vara varningsskott…. Men till slut vände den om och lufsade lugnt och värdigt iväg.
              Guiden sa senare att den magnifika besten var en stor hane, och att den utan vidare vägt minst 500kg, men mer troligt över 700kg….
              Jo kallingarna klarade sig faktiskt mot alla odds…

              Fridens!
              Se där ja! Det där har jag inte sysslat med mer än när jag blev vuxen o hade lappen i hand så att man kunde köra ner till Gbg och se Chuck Berry, m. fl kändisar som var där o uppträdde eller på någon annan plats inom lagom räckhåll. Jag hade polare i Gbg då som jag slaggade hos då.
              NOLLÅTTATRÄSKET har jag försökt att undvika så länge som möjligt. Sveriges baksida vänt mot diktaturens Ryssland, m. fl länder. : (

              Jag kan tänka mig det! Det som man har sett i tv-program från Grönland så kan det ändra sig riktigt snabbt vädret.
              Haha! Dom är ju söta och riktigt kramgoa. tror jag! Där ska man inte darra på handen när man har en nalle på det avståndet!

              Ha det!
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • Sorry men jättekul att ni hittat flera ämnen att prata om men kanske bättre att ta dem i ett privat forum? Den här tråden ska väl ändå handla om Ambassadeurer? Inte jakt eller nya frisyrer.
                Ledsen om jag låter grinig men hoppas alla förstår min poäng.

                Trevlig helg!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                  Sorry men jättekul att ni hittat flera ämnen att prata om men kanske bättre att ta dem i ett privat forum? Den här tråden ska väl ändå handla om Ambassadeurer? Inte jakt eller nya frisyrer.
                  Ledsen om jag låter grinig men hoppas alla förstår min poäng.

                  Trevlig helg!
                  Korrekt!

                  Inrättar mig åter i ledet med en lite udda grön.

                  Click image for larger version

Name:	A551E50E-34DF-40DF-B817-CD0FBCAB86B1.jpeg
Views:	461
Size:	1,25 MB
ID:	2607726Click image for larger version

Name:	C04FC7B2-3434-413F-8CEC-6B6E5F0DA7A0.jpeg
Views:	490
Size:	1,64 MB
ID:	2607727 u

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                    Korrekt!

                    Inrättar mig åter i ledet med en lite udda grön.

                    Click image for larger version

Name:	A551E50E-34DF-40DF-B817-CD0FBCAB86B1.jpeg
Views:	461
Size:	1,25 MB
ID:	2607726Click image for larger version

Name:	C04FC7B2-3434-413F-8CEC-6B6E5F0DA7A0.jpeg
Views:	490
Size:	1,64 MB
ID:	2607727 u
                    Proshop är kanske en av de snyggaste ultracast som tillverkas. Synd den aldrig kom i 4500

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Proshop är kanske en av de snyggaste ultracast som tillverkas. Synd den aldrig kom i 4500
                      Instämmer, vet ngn varför ABU bara höll sig till de större?
                      När det begav sig vet jag att det fanns en och annan utsedd Proshop handlare som kliade sig i håret pga detta när kunder gärna ville ha en 45…

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 149 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X