Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Tackar!
    Har liksom flera andra antar jag, lurat en och annan gång genom åren på hur man ska tolka ABU:s rullfotsnr. Har hört att det inte ska vara direkt logiskt. Är det via trean ihop med ngn annan siffra som du utläser årtalet? Kan du utläsa mer info från rullfotsnr?
    Vore isf intressant med en liten lektion i denna ädla tolknings konst!

    Fridens
    Ok, lite off-topic men låt gå

    Systemet inom vilket din rulle hamnar infördes 1991 (men användes även retroaktivt för vissa årsmodeller som fortfarande var i produktion när systemet infördes) och användes fram till ca 2011.
    De sex siffrorna delas upp i tre grupper (således om vardera två siffror).

    De första två representerar året för "modellintroduktion" eller "designår". Jag msstänker att det skapas när konstruktionsavdelningen registrerar modellen i affärssystemet och innebär att modellen är klar för produktion. Det lite luriga här är att man adderar 10 till årtalet. På din rulle 02 som då egentligen betyder 1992. Dessa siffror anges även i sprängskissen.

    Följande två siffror är en revisionsbeteckning. 00 innebär första versionen. 01 innebär alltså att något har förändrats från ursprungsversionen. Dessa två siffror är även dem med i sprängskisserna.

    De två sista sista siffrorna anger det faktiska produktonsåret. Även här adderar ABU 10 till årtalet, så 03 betyder alltså 1993.

    Sprängskissen till din rulle ska alltså benämnas Ambassadeur Black Max 3600 02 01
    Senast ändrad av FRB; 2022-10-02, 10:59.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

      Ok, lite off-topic men låt gå

      Systemet inom vilket din rulle hamnar infördes 1991 (men användes även retroaktivt för vissa årsmodeller som fortfarande var i produktion när systemet infördes) och användes fram till ca 2011.
      De sex siffrorna delas upp i tre grupper (således om vardera två siffror).

      De första två representerar året för "modellintroduktion" eller "designår". Jag msstänker att det skapas när konstruktionsavdelningen registrerar modellen i affärssystemet och innebär att modellen är klar för produktion. Det lite luriga här är att man adderar 10 till årtalet. På din rulle 02 som då egentligen betyder 1992. Dessa siffror anges även i sprängskissen.

      Följande två siffror är en revisionsbeteckning. 00 innebär första versionen. 01 innebär alltså att något har förändrats från ursprungsversionen. Dessa två siffror är även dem med i sprängskisserna.

      De två sista sista siffrorna anger det faktiska produktonsåret. Även här adderar ABU 10 till årtalet, så 03 betyder alltså 1993.

      Sprängskissen till din rulle ska alltså benämnas Ambassadeur Black Max 3600 02 01
      Stort tack för detta!
      Intressant och imponerande läsning, man inser lätt att man har en del att läsa på om man ska kunna behärska detta hjälpligt.
      Finns säkert bra anledningar till att ABU ändrat system för sina rullfotsnr genom åren, men det underlättar ju inte direkt för gemene man som ev gärna skulle vilja ha lite koll…

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

        Stort tack för detta!
        Intressant och imponerande läsning, man inser lätt att man har en del att läsa på om man ska kunna behärska detta hjälpligt.
        Finns säkert bra anledningar till att ABU ändrat system för sina rullfotsnr genom åren, men det underlättar ju inte direkt för gemene man som ev gärna skulle vilja ha lite koll…
        Tror att det faktiskt är en av anledningarna. Gemene man ska inte kunna tolka det. Vissa rullmodeller har varit lika i många år. Kunden ska inte kunna se att den här rullen legat i butiken i flera år och börja pruta av den anledningen.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Tror att det faktiskt är en av anledningarna. Gemene man ska inte kunna tolka det. Vissa rullmodeller har varit lika i många år. Kunden ska inte kunna se att den här rullen legat i butiken i flera år och börja pruta av den anledningen.
          Så långt tänkte inte jag, men det ligger kanske en del i det du skriver.

          Kommentera


          • Tycker ni om den här då?

            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-ursprung.html

            Kommentera


            • Har köpt grejer till carolina, köpte en Flytkulan som man ska ha längst ner, hur fäster man den? Är det med flötes stopp? Så kan man justera den..?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                Jag tycker det är geschäft och att det urholkar ett klassiskt varumärke, dock inget nytt under solen då det finns mängder med ”extremt limiterade upplagor” utgivna. Höj de generella priserna på rundgavlade rullar istället för att kränga sånt här bjäfs om det är svårt med lönsamheten, tycker jag. Titta på Rolex affärsmodell, som för övrigt gjort originaldesignen till klockan i lådan.

                Kommentera


                • Eftersom alla mina gamla inlägg här blev deletade(fick aldrigt svar av varför ock hur?) så lägger jag in en bild av min pålitliga Ambassadeur 5501 Pro Rocket black edition. Nuförtiden har jag dock börjat använda mera lågprofil rullar.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210512_161132_resize_14.jpg
Views:	391
Size:	695,4 KB
ID:	2609783

                  Kommentera


                  • Så är vitrinskåpet uppe tillslut, rörigt efter flytten men fick igenom mitt önskemål att ha skåpet på en central plats. Click image for larger version

Name:	DSC_0030.JPG
Views:	378
Size:	1,43 MB
ID:	2610011Click image for larger version

Name:	DSC_0031.JPG
Views:	397
Size:	1,47 MB
ID:	2610012Click image for larger version

Name:	DSC_0033.JPG
Views:	389
Size:	2,20 MB
ID:	2610013
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                      Så är vitrinskåpet uppe tillslut, rörigt efter flytten men fick igenom mitt önskemål att ha skåpet på en central plats. Click image for larger version

Name:	DSC_0030.JPG
Views:	378
Size:	1,43 MB
ID:	2610011Click image for larger version

Name:	DSC_0031.JPG
Views:	397
Size:	1,47 MB
ID:	2610012Click image for larger version

Name:	DSC_0033.JPG
Views:	389
Size:	2,20 MB
ID:	2610013
                      Förbannat tjusigt!!

                      Blev det långa och segslitna förhandlingar ang placeringen?


                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X