Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
    Stort tack för svaren!

Då är det nog främst en 4601 jag är på jakt efter egentligen, föredrar tumtangent.

Ser att det finns en 4601 C3 på tradera, blir en sådan för "mesig" tror ni? Jag har en C3 i 6000-storlek som jag tycker funkar bra, på pappret är väl en sådan klenare än exempelvis en JB som jag också har? Kan inte säga att jag märkt av någon skillnad annat än att jag upplever att C3:an kastar bättre. Jag har visserligen bara haft C3an i 5 år eller något sådant, den kanske kommer ge upp före JBn.

Gällande reservdelarna låter det onekligen lite oroväckande, går det alltså inte få tag på delar längre? Eller är det bara mindre smidigt än tidigare?
    Det blev ingen 4601 i höstas men nu är jag på jakt igen. När man kikar på ebay så finns det 4601 c3 och 4601C Gunnar som börjar runt 1000-lappen, dock ofta i ganska dåligt skick. Alternativet är ju att köpa "Abu Garcia Ambassadeur 4601CA FACTORY TUNED" som man kan köpa ny för runt 3500kr. Är en sådan factory tuned en betydligt bättre rulle än ex. en c3? Eller är det dumheter att lägga till runt 2000kr för att få en factory tuned?

På factory tuned-modellen står det "2 point classic centrifugal brake is employed instead of 6 point system, for stable, long casting distance.", hur påverkar det kasten?

Tanken är att rullen ska användas till gäddfiske och kastvikter upp till runt 75g.

Kommentera

• Har ingen aning om hur mycket reservdelar du har bunkrat? En begagnad rulle vet man ju aldrig.
      Japan rullarna har ju ofta 2stift. En 2stiftare kastar enligt mig bättre men kräver mer. Gillar man sv spolar eller DC rullar är det inget man ska överväga.
      Dock det fina med nyare Japan Ambassadeurer är att även 6stift brickan passar. Så du kan enkelt byta.
      Så svaret på din fråga. Har du mycket delar. Köp gärna en gammal, har du inte det köp en ny från Japan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Har ingen aning om hur mycket reservdelar du har bunkrat? En begagnad rulle vet man ju aldrig.
        Japan rullarna har ju ofta 2stift. En 2stiftare kastar enligt mig bättre men kräver mer. Gillar man sv spolar eller DC rullar är det inget man ska överväga.
        Dock det fina med nyare Japan Ambassadeurer är att även 6stift brickan passar. Så du kan enkelt byta.
        Så svaret på din fråga. Har du mycket delar. Köp gärna en gammal, har du inte det köp en ny från Japan.
        Tack för input!

Några delar har jag tyvärr inte bunkrat, jag har utgått från att det kommer gå att lösa ett bra tag framåt men det kanske är felaktigt?!

På vilket sätt tycker du att det kräver mer att kasta med 2stiftare? Behöver man vara mer med med tummen menar du?

Kommentera

• Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg

Tack för input!

Några delar har jag tyvärr inte bunkrat, jag har utgått från att det kommer gå att lösa ett bra tag framåt men det kanske är felaktigt?!

På vilket sätt tycker du att det kräver mer att kasta med 2stiftare? Behöver man vara mer med med tummen menar du?
          En 2stiftare är lite mer nervös. Jag hade köpt en Japan rulle och testat. På min 5500 champagne gick det att växla mellan 2stift och 6stift utan dreva om.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

En 2stiftare är lite mer nervös. Jag hade köpt en Japan rulle och testat. På min 5500 champagne gick det att växla mellan 2stift och 6stift utan dreva om.
            Har en förstautgåva av jb ”the original”med tvåstiftsbromsen den är skittrevlig och gillar dom äldre utseendemässigt framför dom nyare jb:na

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 426 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57