Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    En liten 4501CS Pro Rocket Champagne med recordspole för lite lättare fiske.

    Click image for larger version

Name:	20230307_192102.jpg
Views:	285
Size:	1,28 MB
ID:	2619118Click image for larger version

Name:	20230307_192132.jpg
Views:	280
Size:	1,31 MB
ID:	2619119Click image for larger version

Name:	20230307_192142.jpg
Views:	298
Size:	1,22 MB
ID:	2619117Click image for larger version

Name:	20230307_192151.jpg
Views:	289
Size:	1,27 MB
ID:	2619120

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Årets första öringpass, rastade min trogna 2500 cs rocket som jag använder uteslutande till bombarda.

    Click image for larger version

Name:	2500-2.JPG
Views:	406
Size:	104,7 KB
ID:	2619025

    och en blank 2kgs i håven blev det

    Click image for larger version

Name:	blank.JPG
Views:	383
Size:	120,4 KB
ID:	2619026

    Lämna en kommentar:


  • Jester Burk II
    replied
    Köpte en sådan här för typ minst trettio år sedan.





    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

    Spännande projekt! Har gjort ett liknande men var på en 5600 c5 Mag, tror det finns bilder på den här i tråden.
    Jag bytte till recordspolen, lagrat mellandrev och Hedgehoglager i spolen.
    Bytte även drev till 6.3:1 och en ny vev
    Den kastar väldigt bra och tryggt och magnetbromsen är ju skön att ha om vi den skulle vara lite extra stökig.
    Har en 4600 c5 Mag på väg hem nu och funderar på vad jag ska göra med den. Aldrig kört med 4000 strl till havsöring så ska bli skoj att jämföra sen.
    4600c5 är en riktigt favorit. Lite komiskt. Hade fått för mig den hade 6,3 utväxling orginal. Men mycket riktigt sitter 5,3 i.

    Lämna en kommentar:


  • beachcast
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    ​​​​​Nu vill jag komma till skott med en rimlig HÖ- uppgradering av min Ambassadeur 5600 C4 Mag.
    HÖ betyder slimmade beten18-30g från land för långa, helst trygga kastegenskaper.

    Tänker mig grund RCN50 spole, tror den blir bäst med magneterna (flyttar initialt över tvåstiftcetrifugalen från gamla spolen), lättare linförare (C3 fr 2014-?), lättat, (ev brotschat) mellandrev med spårryttare. Eventuellt ett ABU-kullager till på evighetsskruven (=2 tot) om det har någon betydelse i sammanhanget.

    Vad tror ni, ngt avgörande jag missat? Räcker den med linföraren eller behövs annan knivbult/skruv också? Art nr.på dessa delar torde finnas i tråden tänker jag.
    Är den nån som har något av ovan till övers så skicka gärna ett PM!

    Rullen är blekt silvergrå! Är det nån som har en tumbrygga i silver/svart svängd lätt kolfibervev med tillhörande stjärnhjul så kan det vara av intresse.
    Click image for larger version

Name:	20230303_194757.jpg
Views:	434
Size:	1,46 MB
ID:	2618895
    Spännande projekt! Har gjort ett liknande men var på en 5600 c5 Mag, tror det finns bilder på den här i tråden.
    Jag bytte till recordspolen, lagrat mellandrev och Hedgehoglager i spolen.
    Bytte även drev till 6.3:1 och en ny vev
    Den kastar väldigt bra och tryggt och magnetbromsen är ju skön att ha om vi den skulle vara lite extra stökig.
    Har en 4600 c5 Mag på väg hem nu och funderar på vad jag ska göra med den. Aldrig kört med 4000 strl till havsöring så ska bli skoj att jämföra sen.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    På min 4601C IMAE har jag avaktiverat samtliga C-vikter och kör endast magnetbroms.
    Jag kastar mellan 15-30g med denna inställningen på min magnetbroms ocj det funkar klockrent.
    Ett extra plus är att ljudet från C-vikterna försvunnit :-)
    Jag hade valt magnetbroms till Havsöring alla dagar i veckan över C-vikter, men vi är alla olika :-)

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja blir intressant att se vad som funkar för mig snart med denna rulle.. I höstas prövade jag både en Exsence DC (originalet) och Zillion SV TW 1000 till HÖ. Båda kastar tryggt och säkert men vill gärna ha några meter till...

    Spöaktion, längd, lina, vind, bete, tumme och inte minst våra skilda sätt att kasta, accelera kastet kan nog göra att vi landar olika i preferenser...

    Vissa är helt sålda på Shimanos SVS Infinity, andra älskar Daiwa Magforce i olika varianter. I vissa fall är det nog mer en märkeslojalitet det är frågan om än något annat.
    Nä, nu blir det en enkel 6:a eller 8:a från Skottland!

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Magnetbromsen tar nån tiondel på sig att börja funka men sen bromsar den hela tiden. Centrifugalbromsen bromsar från start men minskar bromsverkan hela tiden.

    "Kastalångtavbarafanpåtävlingskastarna" använder bara c-broms... :-)

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Tack grabbar, jag har kört både en gammal bakelit-bromsare (min första Amba 5600 med röd knapp, ca 1980) och sen bl a en Ultra Mag XL ll till HÖ under relativ ungdom... Som jag minns det gick det oftast bra även med nymodigheten Fireline som kom i den eran....

    Jag teoriserar med minsta möjliga c-vikter, ev nedslipade som ska bromsa tillräckligt i början och sen får magneter (ev reducerat antal) ta över i kastets andra halva... om det kan funka vettigt i praktiken

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    ​​​​​Nu vill jag komma till skott med en rimlig HÖ- uppgradering av min Ambassadeur 5600 C4 Mag.
    HÖ betyder slimmade beten18-30g från land för långa, helst trygga kastegenskaper.

    Tänker mig grund RCN50 spole, tror den blir bäst med magneterna (flyttar initialt över tvåstiftcetrifugalen från gamla spolen), lättare linförare (C3 fr 2014-?), lättat, (ev brotschat) mellandrev med spårryttare. Eventuellt ett ABU-kullager till på evighetsskruven (=2 tot) om det har någon betydelse i sammanhanget.

    Vad tror ni, ngt avgörande jag missat? Räcker den med linföraren eller behövs annan knivbult/skruv också? Art nr.på dessa delar torde finnas i tråden tänker jag.
    Är den nån som har något av ovan till övers så skicka gärna ett PM!

    Rullen är blekt silvergrå! Är det nån som har en tumbrygga i silver/svart svängd lätt kolfibervev med tillhörande stjärnhjul så kan det vara av intresse.
    Click image for larger version

Name:	20230303_194757.jpg
Views:	434
Size:	1,46 MB
ID:	2618895
    Recordspolen eller den den gula från penn är ett bra val, jag hade nog föredragit den gula med hål i efter att själv ha provat den.
    Lättad linförare är trevligt, och en spårryttare till original mellandrev sen hade jag nöjt mig.
    Eftersom du redan har kullager i ena änden av evighetsskruven kan du kosta på dig ett lager till annars hade plastbussningar gått lika fint.

    Till skillnad från förslaget Xerup lämnade så skulle jag föreslå att köra endast med magnetbromsen istället.
    Min erfarenhet är att den passar bättre ihop med kompakta beten med minimalt luftmotstånd.
    ​​​​​​​Men där kan du prova dig fram vad som passar dig själv bäst.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 153 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X