Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    Jag har några18-grams kastdobb om någon vill ha för att testa. Min kastteknik är helt klart för dålig för att kasta så där långt och då har jag testat med dobb som väger 25 gram ganska mycket och då med 0,25mm nylon och 0,17mm flätlina. Jag träffas gärna för lite kastövning och tar gärna emot goda råd från duktiga långkastare. Jag har försökt få någon från castingförbundet att komma och instruera men lyckas inte ens få kontakt med någon.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag tror varken bu eller bä, har väldigt begränsad erfarenhet av kast med långa spön men diskussionen är hyperintressant!

    Om 25 gram kastas 120 meter utan problem vill jag verkligen att Wilier75 testar 18 gram som de använder vid casting.
    Som jag förstår det är världsrekordet 116 meter med spö på 13 fot och kastdobb på just 18 gram (rätta mig gärna om jag har fel).
    Har förvisso ingen aning om vad två eller tre fot och sju gram gör för skillnad i sammanhanget men är riktigt sugen på att någon här på forumet som är en "vanlig" fiskare kunde ge sig ut med sina trimmade rullar och testa samt delge resultatet!
    Rätt stor skillnad bara minska några gram, jag kastar ofta 30 g bombardia.
    Jag är på angående en kasttävling, vore kul se övriga med trimmade ambassadeur!

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Den siffran tar jag med en rejäl nypa salt tack.... Har samma spö som du, Fenwick Ironfeather III 10 fot med en riktigt fint snurrande 2500 och kanske kastar man 70m på en bra dag med bombarda 25gr. Du menar att du med RÅGE kastar över en hel fotbollsplan?? "Utan problem"....
    Jag tror varken bu eller bä, har väldigt begränsad erfarenhet av kast med långa spön men diskussionen är hyperintressant!

    Om 25 gram kastas 120 meter utan problem vill jag verkligen att Wilier75 testar 18 gram som de använder vid casting.
    Som jag förstår det är världsrekordet 116 meter med spö på 13 fot och kastdobb på just 18 gram (rätta mig gärna om jag har fel).
    Har förvisso ingen aning om vad två eller tre fot och sju gram gör för skillnad i sammanhanget men är riktigt sugen på att någon här på forumet som är en "vanlig" fiskare kunde ge sig ut med sina trimmade rullar och testa samt delge resultatet!

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Ingen mening, du är överlägsen mig som kastare uppenbarligen, jag har bara kastat med dessa sen 90-talet och du utklassar mig med 50 meter *applåderar*
    Vet inte hur du kastar, jag slänger ut 120 meter Surfix 832. All lina som är på spolen vid köp.
    Jag har också kastat med Ambassadeur sedan 89.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Du är välkommen till Västerås så tar vi en kasttävling!
    Ingen mening, du är överlägsen mig som kastare uppenbarligen, jag har bara kastat med dessa sen 90-talet och du utklassar mig med 50 meter *applåderar* och då har du 0.33 på rullen dessutom, jag har 0.17 på min ;D

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    och mitt exempel var med en bombarDA 25gr, jag är van dessa....
    Du är välkommen till Västerås så tar vi en kasttävling!

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Tror inte Micke på sportfiskeboden klarar det du klarar men som sagt, grattis, du borde tävla.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    En bombardia skär genom luften som en varm kniv i smör.
    Kastar knappast ett fladdrigt skeddrag 120 m.
    och mitt exempel var med en bombarDA 25gr, jag är van dessa....

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    jag tror att du tror att du har betydligt mer lina på spolen an vad du egentligen har, men grattis annars!
    Tror du menar mindre, nix kastar ut allt när ny lina är på.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    En bombardia skär genom luften som en varm kniv i smör.
    Kastar knappast ett fladdrigt skeddrag 120 m.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 658 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 666 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 550 svar
229 594 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Tylön
av Tylön
 
Arbetar...
X