Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Den siffran tar jag med en rejäl nypa salt tack.... Har samma spö som du, Fenwick Ironfeather III 10 fot med en riktigt fint snurrande 2500 och kanske kastar man 70m. Du menar att du med RÅGE kastar över en hel fotbollsplan?? "Utan problem"....
    Ja jag kastar ut linan om det inte är extremt med motvind.
    Kör Surfix och det är 120 meter på spolen.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Jag fiskar uteslutande med bombardia och med min trimmade C3 och Factory tuned drar jag ut 120 meter lina utan problem.
    Så har jag min UT-trimmade C4 som jag kastar klart kortare med. Har plockat isär rullen flera gånger och rengjort men precis som något bromsar i den.
    Alla är fulltrimmade med lagrade mellanhjul och lagrad skruv.
    Ironiskt att C3 inte har lagrat mellanhjul..
    Den siffran tar jag med en rejäl nypa salt tack.... Har samma spö som du, Fenwick Ironfeather III 10 fot med en riktigt fint snurrande 2500 och kanske kastar man 70m på en bra dag med bombarda 25gr. Du menar att du med RÅGE kastar över en hel fotbollsplan?? "Utan problem"....

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied

    Har ni du någon erfarenhet av ett extra kullager i bromsjusteringskoppen? Jag satte nyligen i ett i min 1500, men får vänta in våren och isfria vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Imponerande, blir mer sugen på att vässa min 5600C4 Mag för land-HÖ för att se hur den ter sig mot Exsence DC. Antar att din rulle ovan enbart har centrifugalbroms, 6-stift med 2 aktiva eller liknande ? Lustigt att din C4 inte matchar din C3, kanske är det så att vissa delar "gifter sig" bättre än andra...

    Juns tabell var intressant.
    Japp kör bara 6- stift med två aktiverade, lite olja på bromsbanan.
    Får C4 bli riktigt varm efter ett antal timmars kast matchar den C3an men den blir också väldigt nervös då och ibland får man ett rejält backslag med den. Händer typ aldrig med C3 an.
    Börjar undra om det är något med stativet eller liknande.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Kör Fenwick Ironfeather 10 eller 11 fot.
    Surfix 832 0.33 120 m och kastar ut hela linan får ibland bromsa.
    Bombardia 25-30g
    Imponerande, blir mer sugen på att vässa min 5600C4 Mag för land-HÖ för att se hur den ter sig mot Exsence DC. Antar att din rulle ovan enbart har centrifugalbroms, 6-stift med 2 aktiva eller liknande ? Lustigt att din C4 inte matchar din C3, kanske är det så att vissa delar "gifter sig" bättre än andra...

    Juns tabell var intressant.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Så egentligen kan man ta vad som helst som jåller drevet på plats på spolaxeln?
    Ventilgummi, krympslang, o-ring eller spårryttare är väl det vanliga.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    gabbu ganska kryptisk den där guiden, vad betyder 10 liksom?
    Ändock en hyfsad förevisning angående hur ett "trim" står sig mot ett annat.

    Wilier75 du har inte testat kasta 18 gram (som de gör i casting)?
    Vore hemskt intressant att få en längd med den vikten på samma rigg!



    Svarade i andra tråden men kan lika gärna ta det här också.
    Click image for larger version Name:	25Spoldrev01b.jpg Views:	0 Size:	55,0 KB ID:	2618395
    Här är drevet stoppat med en bit japansk krympslang av hårdare slag.
    Observera att bilden är tagen under utprovning, kapade slangbiten till ungefär halva längden innan rullen monterades.

    Har för mig att det här är spolen från en 2501 jag byggde som blev riktigt bra.


    Click image for larger version Name:	25rassel01a.jpg Views:	0 Size:	84,9 KB ID:	2618394
    Det är alltså rasselkammaren #10251 som kan avlägsnas genom detta ingrepp.
    Så egentligen kan man ta vad som helst som jåller drevet på plats på spolaxeln?

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    gabbu ganska kryptisk den där guiden, vad betyder 10 liksom?
    Ändock en hyfsad förevisning angående hur ett "trim" står sig mot ett annat.

    Wilier75 du har inte testat kasta 18 gram (som de gör i casting)?
    Vore hemskt intressant att få en längd med den vikten på samma rigg!

    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Tjena. Är det någon som har koll på hur man modifierar amba 2500 genom att ta bort plasthylsan som håller i drevet och ersätter det med ventilgunmi. Fattar inte riktigt vilken plasthylsa man menar. Är det någon som har bilder på denna mod får ni gärna lägga upp.
    Svarade i andra tråden men kan lika gärna ta det här också.
    Click image for larger version  Name:	25Spoldrev01b.jpg Views:	0 Size:	55,0 KB ID:	2618395
    Här är drevet stoppat med en bit japansk krympslang av hårdare slag.
    Observera att bilden är tagen under utprovning, kapade slangbiten till ungefär halva längden innan rullen monterades.

    Har för mig att det här är spolen från en 2501 jag byggde som blev riktigt bra.


    Click image for larger version  Name:	25rassel01a.jpg Views:	0 Size:	84,9 KB ID:	2618394
    Det är alltså rasselkammaren #10251 som kan avlägsnas genom detta ingrepp.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-02-25, 14:33.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Wilier75 i min värld är 120 meter alltid imponerande oavsett förutsättningar, särskilt om det görs med enkelhet. Tror aldrig jag kastar längre än 70-80 meter om jag ska vara ärlig, om ens det.
    Vad har du för lina, spö och vikt på bombardan då du kastar 120 meter?
    Hur har du mätt upp längden?
    Kör Fenwick Ironfeather 10 eller 11 fot.
    Surfix 832 0.33 120 m och kastar ut hela linan får ibland bromsa.
    Bombardia 25-30g

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Tjena. Är det någon som har koll på hur man modifierar amba 2500 genom att ta bort plasthylsan som håller i drevet och ersätter det med ventilgunmi. Fattar inte riktigt vilken plasthylsa man menar. Är det någon som har bilder på denna mod får ni gärna lägga upp.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 666 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 549 svar
229 436 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Retroräven  
Arbetar...
X