Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    Jun på japantackle.com har gjort en lathund där han graderar olika trimdelars inverkan på en skala från 2-10. Detta innefattar ambassadeurer i 1000, 2000, 4000, 5000 och 6000-storlek. Någon som vet vilken jag menar?

    Tycker själv att den är rätt bra, enligt egen erfarenhet ger den en bra indikation på vad man kan förvänta sig av de olika trimmen beroende på vilken rullstorlek man väljer att trimma.

    Edit. hittade lathunden:
    https://japantackle.com/Tackle_topics/abu_tuneup.htm
    Senast ändrad av gabbu; 2023-02-25, 14:11.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Wilier75 i min värld är 120 meter alltid imponerande oavsett förutsättningar, särskilt om det görs med enkelhet. Tror aldrig jag kastar längre än 70-80 meter om jag ska vara ärlig, om ens det.
    Vad har du för lina, spö och vikt på bombardan då du kastar 120 meter?
    Hur har du mätt upp längden?

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Jag fiskar uteslutande med bombardia och med min trimmade C3 och Factory tuned drar jag ut 120 meter lina utan problem.
    Så har jag min UT-trimmade C4 som jag kastar klart kortare med. Har plockat isär rullen flera gånger och rengjort men precis som något bromsar i den.
    Alla är fulltrimmade med lagrade mellanhjul och lagrad skruv.
    Ironiskt att C3 inte har lagrat mellanhjul..
    Senast ändrad av Wilier75; 2023-02-25, 12:07.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag är inne på samma spår som övriga talare. Att mäta skillnaderna är nog som att klyva hårstrån tillslut med så tunga betesvikter.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Den enda ända jag har sitter i bak! ;-) Ni som kan, ger dubbellagrad evighetsskruv noterbart bättre kastegenskaper på en 5600 (20-30g beten) eller är hålat mellandrev med spårryttare en lika effektiv (och billigare) övning om man vill välja endera?
    Jag vägde "lättat" mot standard mellandrev för ett antal år sedan, hittar inte anteckningarna nu men skillnaden var inte enorm. Tror heller inte viktbesparingen i sig gör så stor skillnad där, om alls, vid fiske över 15 gram.

    Jämförde kastlängd mellandrev från fabrik (gamla typen utan plastfläns) mot dubbellagrat mellandrev, standard väl inkörd evighetsskruv mot kullagrad.
    Grejorna satt i en gammal 5500 Pro Rocket, runt 2008-2009. "Mätte" med den gamla räkna vevvarv-metoden, inte det mest pålitliga men då jag kastade 40-50 gram på ett St Croix Premier 6'10" -2oz märktes ingen avgörande skillnad i längd.
    Jämförde på lättare spön med lättare beten men minns inte utfallet.

    Evighetsskruven kan nog potentiellt göra viss skillnad om du jämför en dubbellagrad med rena och välsmorda lager mot en ny ickelagrad med trånga plastbussningar.
    Byggde för några år sedan ett gäng 6500 C3 samt Rockets av olika årgångar till bekanta där efter jämförelse de gamla rullarna (tidigt 90-tal) med väl inkörda delar kastade lika långt som de kullagrade nyare med havsöringsbeten (cirka 18-28 gram) på typiska 9 fots 10-30-spön.

    Flummigt skrivet, jag vet, men har man inte faktiskt mätt upp olika modifieringar i samma rulle, allt annat lika, över många kast under identiska förutsättningar blir det alltid lite av en gissningslek.
    Kan skriva som ägaren av en mycket känd fiskebutik skrev till mig då jag frågade honom om han mätt upp kastlängd "jag vet hur långt jag kastar". =)

    Har fått mig för att mäta "på riktigt" på lång, plan, vindskyddad yta med många kast och lasermätare i vår/sommar, saknar dock tillräcklig mängd Ambassadeurer i min ägo så det blir mest japanska rullar.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Den kromade funkar rätt bra den med. Även om min favorit faktiskt är den svarta Blackmax. Men alla små runda max är kärlek
    Tyvärr kan jag inte uttala mig om era påståenden är sanna sanna eller ej men om du vill avyttra en lite max rulle till mig så kan jag ta reda på om ni verkligen talar sanning :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Den enda ända jag har sitter i bak! ;-) Ni som kan, ger dubbellagrad evighetsskruv noterbart bättre kastegenskaper på en 5600 (20-30g beten) eller är hålat mellandrev med spårryttare en lika effektiv (och billigare) övning om man vill välja endera?
    Jag tror att ett mellandrev med spårryttare räcker gott och väl till 20-30g. Ska du däremot köra under 10g kan det vara effektivt vill jag tro. Kör både kullagrade mellandrev och med spårryttare och kan ärligt säga att jag aldrig skulle sätta kullagrat mellanhjul eller evighetsskruv idag på en gäddrulle eller för beten över 30g för den delen heller.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Den enda ända jag har sitter i bak! ;-) Ni som kan, ger dubbellagrad evighetsskruv noterbart bättre kastegenskaper på en 5600 (20-30g beten) eller är hålat mellandrev med spårryttare en lika effektiv (och billigare) övning om man vill välja endera?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Nu är min ambassadeur 2500 IAR äntligen färdig. Hade tidigare UT spole men har nu bytt till Avail. Tänkte lista lite trim som jag har gjort på rulle.

    Availspole, lättad linspridare, keramisk knivbult, UT lager (keramidhybrid), dubbelkullagrat mellanhjul, kolfiberlameller, kullagrade 35mm kromad mässing vev :-)

    Ända som saknas är väl dubbelkullagrad evighetsskruv och snabbare utväxling. Om någon sitter på nåhot av det eller båda får ni gärna skicka PM. Annars beställer jag från hedgehog :-)

    Click image for larger version  Name:	20230224_193857.jpg Views:	0 Size:	2,39 MB ID:	2618337Click image for larger version  Name:	20230224_193919.jpg Views:	0 Size:	2,74 MB ID:	2618338
    Senast ändrad av Alman; 2023-02-24, 20:05.

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ingen som vill bli av med ett 4500 rocket stativ?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 656 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 664 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 549 svar
229 410 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Retroräven  
Arbetar...
X